kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۶۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

بازتاب گسترده هتاکی به انقلاب در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر(اخبار ادبی و هنری)

حاشیه‌های افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، ازجمله حمله به انقلاب اسلامی آن هم در مراسمی که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برگزار شد، با انتقادات فراوانی در بین شخصیت‌ها، نهادها و حتی کاربران فضای مجازی مواجه شده است.

یک مرجع تقلید نیز از حاشیه‌های مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر انتقاد کرد. حضرت آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در درس خارج فقه دیروز چهارشنبه ۱۰ بهمن‌ در مسجد اعظم قم گفت: از قرار اطلاع به عنوان جشنواره فیلم، عمل ضدارزشی انجام شده که مایه تأسف است.
جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نیز در نشست خبری روز گذشته خود در رابطه با حاشیه‌های اخیر مربوط به مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر هم گفت: ما بار‌ها گفته‌ایم که در حوزه‌های فرهنگی، اقدامات ما در مرحله اول پیشگیرانه است.
سازمان بسیج هنرمندان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: بدیهی است که رسالت جشنواره  فیلم فجر، بزرگداشت، معرفی و تبلیغ دستاورد‌های انقلاب اسلامی است. هیچگاه انتظار نمی‌رود که این رویداد پر مخاطب که با نام فجر انقلاب اسلامی عجین گردیده، تبدیل به تریبونی برای مخالفان و معاندان همین انقلاب گردد. دبیر جشنواره، در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنان خود را با نام و یاد شهدای انقلاب آغاز می‌کنند، و در ادامه، آنچه به چشم می‌آید، خلاف راه و آرمان شهداست. گویی اپوزیسیونی در خارج از مرزهای ایران، برای مقابله با نظام اسلامی، جشن گرفته است. حیرت‌آور است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که فردی حوزوی و از چهره‌های متدین است در مجلس حضور دارد، و به احترام هنرمندان از سخنرانی پرهیز کرده و وقتش را در اختیار هنرمندی قرار می‌دهد که نه تنها مسئولین انقلاب اسلامی بلکه تاریخ دین مبین اسلام را با خطاب «راویان 1400» ساله مورد هتاکی و هجو قرار می‌دهد.
در بیانیه بسیج هنرمندان همچنین خطاب به وزیر ارشاد آمده است: جناب آقای دکتر صالحی! از حضرتعالی انتظار می‌رفت که اگر توان کنترل یا برخورد با افراد زیردست و نامدیرانِ خود در این برنامه را ندارید لااقل به عنوان یک چهره انقلابی و حوزوی به نشانه اعتراض این مجلس را ترک می‌نمودید، یادتان باشد که شما وزیر یا مدیر جناح یا گروه خاص یا یک شرکت خصوصی نیستید بلکه شما وزیر جمهوری اسلامی هستید که وظیفه دارد از کیان انقلاب اسلامی و نظام مقدس اسلامی صیانت نماید.
بنیاد فرهنگی روایت فتح نیز با صدور بیانیه‌ای درباره حواشی رخ داده در این مراسم، اعلام کرد: «با کمال تاسف و تعجب، آنچه که در مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر رخ داد هیچ سنخیتی با آرمان‌های متعالی و والای انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر نداشته و ندارد و تکخوانی زن که از محرمات قطعی است، آن هم در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر رجال سیاسی فرهنگی، قطعاً محکوم و اقدامی سخیف و گامی در راستای پروژه‌های ایادی و مزدوران جیره‌خوار غرب در حوزه فرهنگ و هنر است.بنیاد فرهنگی روایت فتح به عنوان میراث ماندگار و جاویدان سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی در ادامه بیانیه خود تأکید کرده است که به نمایندگی جمعی از هنرمندان متعهد به آرمان‌های فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به مراسم آغازین جشنواره فیلم فجر که قرار بود به عنوان سمبلی از جشن‌های فجر پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شود، اعلام می‌دارد.»