kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۰

روزنامه زنجیره‌ای پس از ابراز ندامت شاطه‌گری را دوباره از سر گرفت (خبر ویژه)

روزنامه زنجیره‌ای اعتماد با وجود اذعان مدیر مسئول این روزنامه مبنی بر اینکه درباره اعتماد به آمریکا اشتباه کرده، مجددا به آمریکا خوش‌بینی نشان داد.
این روزنامه در نوشته‌ای تحت عنوان تابویی که شکسته شد، نوشت: یک سال قبل در چنین روزهایی ( قبل از انتخابات 24 خرداد) حتی تصور اینکه ایران و آمریکا این‌گونه فارغ از جنجال‌ها بتوانند دور یک میز رودرروی هم به گفت‌وگو بنشینند فرضی محال می‌نمود.
این روزنامه می‌افزاید: امروز و تنها یک سال پس از آن تاریخ، تابوی مذاکره به گونه‌ای شکسته که گفت وگوی بین مقامات عالیرتبه ایران و آمریکا به اخباری نسبتا عادی تبدیل شده و تعجبی را برنمی‌انگیزد. قبلا در جایی نوشته‌ام که اگر بزرگ‌ترین دستاورد جدید مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی موسوم به 5+1 را شکست این تابو بدانیم، بیراهه نرفته و سخن به گزاف نگفته‌ایم.
جاوید قربان اوغلی نویسنده تحلیل افزود: رصد رفتار آمریکا به خصوص رئیس‌جمهور آن طی یک سال گذشته از اراده‌ای قوی برای غلبه بر موانع و حصول توافقی آبرومندانه در مناقشه دیرپای پرونده هسته‌ای ایران حکایت دارد(!؟) ورود ویلیام برنز که گفته می‌شود نقشی کلیدی در توافق ژنو داشت، به این دور از مذاکرات، شاید با همین رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا همخوانی داشته باشد.
اقدام روزنامه اعتماد در بزک کردن دوباره سیمای شیطان بزرگ در حالی است که همین روزنامه 5 بهمن 92 در نوشته‌ای به قلم مدیر مسئول خود (الیاس حضرتی) تصریح کرد: با درایتی که ایران در مذاکرات 5+1 از خود نشان داد اکثر تحلیلگران بر این باور شدند که این رویکرد مثبت و سازنده بهانه را برای ادامه ادبیات بی‌ادبانه، توهین‌آمیز و تهدید‌آمیز از سیاستمداران آمریکایی خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شد آنان هم مثل وزیر مودب و توانمند امور خارجه ایران جناب آقای ظریف و رئیس‌جمهور محترم دکتر روحانی محترمانه با طرف مقابل صحبت خواهند کرد. متاسفانه سخنان تهدید‌آمیز سیاستمداران آمریکایی که هر از چندگاهی بیان می‌شود، نشان می‌دهد که تحلیلگران سیاسی تصور و تصویر اشتباهی از اوضاع و احوال و رویکرد آمریکاییان داشته و دارند.