kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۲۳۵
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱
رئیس ‌سازمان راهداری:

تنها ۱۰ درصد از لاستیک مورد نیاز کامیون‌داران تأمین شد

رئیس ‌سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: تنها ۱۰ درصد از لاستیک مورد نیاز کامیون‌داران تأمین شده و بسیاری از کامیون‌ها به دلیل نبود لاستیک زمین‌گیر شده‌اند.

عبدالهاشم حسن‌نیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مشکل کمبود لاستیک کامیون‌ها را به شدت از سوی وزارت صمت پیگیری می‌کنیم،‌ اظهار کرد: مشکل لاستیک کامیون‌داران و طرح تن - کیلومتر از اصلی‌ترین نیازهای کامیون‌داران طی چند ماه گذشته بوده که همین کمبود باعث اعتراض آنها شده است، امیدواریم سازمان راهداری و وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در این حوزه همکاری‌های لازم را انجام دهند.
وی افزود: تا امروز تنها ۱۰ درصد لاستیک مورد نیاز کامیون‌داران تأمین شده و این درحالی است که بسیاری از کامیون‌ها به دلیل نبود لاستیک و قطعات لوازم یدکی زمین‌گیر شده‌اند.
 معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای طرح تُن - کیلومتر در افزایش قیمت حمل بار تأثیر خواهد گذاشت، گفت: سعی خواهیم کرد با اجرای صحیح طرح تن - کیلومتر در بخش کرایه‌های کامیون‌داران که یکی از اصلی‌ترین مشکلات این بخش به شمار می‌آید، تعادل ایجاد کنیم.
شایان ذکر است که در سال جاری تأمین لاستیک مورد نیاز ناوگان باری کشور با مشکل مواجه گردیده است. پس از نوسانات ارزی از ابتدای سال، قیمت لاستیک هم افزایش یافته است و کامیون‌داران معتقدند با کرایه‌های فعلی امکان تأمین یک جفت لاستیک داخلی را ندارند. به همین علت ‌دولت تصمیم گرفت با هدف حمایت از این قشر، تعرفه واردات‌ لاستیک‌ مورد نیاز این ناوگان‌ از 26 درصد به پنج درصد کاهش یابد که این موضوع از دوم مهر ماه امسال اجرا شد.
در ادامه سامانه‌ای برای ثبت‌نام کامیون داران و تحویل تعداد محدودی لاستیک طراحی شد ولی این موضوع کمک چندانی به حل اساسی مشکل رانندگان نکرده است.
در همین رابطه رئیس‌انجمن صنفی رانندگان حدود یک ماه قبل اعلام کرد: دو هزار نفر در پایانه برای دریافت لاستیک ثبت‌نام کردند که تنها حدود 500 نفر موفق به دریافت دو حلقه لاستیک شدند درحالی که یک کامیون بین 6 تا 12 حلقه لاستیک نیاز دارد و عمر هر لاستیک نیز بین 12 تا 18 ماه است. برخی از کامیون‌داران و رانندگان با گذشت 9 ماه از سال حتی موفق به دریافت دو حلقه لاستیک هم نشده‌اند.
مجتبی رضایی همچنین افزود: در بحران خردادماه یکی از خواسته‌های رانندگان بیمه تکمیلی بود، این موضوع در سال‌های گذشته به صورت استانی حل شده بود، اما دست‌هایی اجازه ادامه یافتن این موضوع را نداد، اخیرا رانندگان اعلام کردند که حاضر به پرداخت هزینه این بیمه به صورت شخصی هستند که مسئولان قبول نکردند و گفتند که این افراد به صورت رایگان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرند، اما هنوز مشکلاتی در این حوزه وجود دارد.