kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۷۵۰
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
سیدمحمد حسینی در گفت‌وگو با کیهان

هشدار عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره غیرواقعی بودن منابع درآمدی بودجه 98

عضو کمیسیون برنامه و بودجه انتقادات مهمی را درباره لایحه بودجه 98 مطرح ساخته و عدم تحقق برخی منابع درآمدی را از معضلات عمده بودجه‌ای می‌داند که دولت یازدهم آن را تنظیم کرده ضمن آنکه او بودجه 98 را متناسب با شرایط ویژه کشور نمی‌داند.




سیدمحمد حسینی؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس دهم است. او در تحلیل‌هایش از بودجه معمولا جوانب مختلف را در نظر می‌گیرد و از زوایای مختلف به بودجه‌ریزی و پیرامون و تبعات آن می‌پردازد؛ از میزان همسویی بودجه با سیاست‌های کلی نظام و منطبق بودن با الزامات خاص اقتصادی اکنون جامعه تا تبعات فرهنگی و روانی بی‌توجهی به تحقق منابع در جامعه.
در حاشیه صحن علنی مجلس از او در رابطه با بودجه 98 پرسیدیم. نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در پاسخ به خبرنگار کیهان گفت: «در رابطه با بودجه سال 98 با توجه به وضعیت خاص و همچنین شرایط تورمی ایجاد شده و همچنین مقداری هم آثار تحریم انتظار می‌رفت که دولت بودجه سال 98 را متفاوت از بودجه سنوات قبل تهیه می‌شد و همچنین در حوزه انضباط مالی و تحقق منابع درآمدی دقت بیشتری صورت می‌گرفت.»
حسینی در ادامه افزود: «خب با توجه به روند بودجه‌ریزی در کشور ما که یک شاکله سنتی دارد سال 98 هم در همان چارچوب منابع و مصارف یا درآمدها و هزینه‌ها پیش‌بینی شده و به نوعی شکل بودجه (با توجه به اینکه قوانین بالا دستی هم تغییر نکرده) همانند سنوات گذشته از نوع بودجه برنامه‌ای شکل یافته و البته یک قسمت هم به سمت بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد هم در بودجه هست.» عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد نگرانی‌هایی که در مورد بودجه 98 هست، خاطرنشان کرد: «اما عمده نگرانی ما در مورد بودجه98 بحث حوزه درآمد هست. ما هر سال به این علت که نمی‌توانیم درآمدهای خود را به خوبی آنالیز کنیم ظرفیت درآمدی کشور را به خوبی شناسایی کنیم لذا درآمدهایی را پیش‌بینی می‌کنیم که عدم تحقق آن بسیار بالاست. ضمن آنکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که وقتی این موارد را به عنوان درآمد در بودجه قرار می‌دهیم در حقیقت آن را در سبد مطالبات و انتظارات مردم می‌گذاریم و عدم تحقق آن تاثیر منفی بر روان جامعه دارد و ترس و نگرانی ایجاد می‌کند.»
حسینی با تاکید بر اهمیت در نظرگرفتن تحقق منابع بودجه تاکید کرد: «امسال امیدواریم که نگاه درآمدهای واقعی و اتکا بر آنها هم در مجلس و هم در دولتی که این لایحه (بودجه 98) را داده‌اند حاکم باشد. پیش‌بینی من این است که امسال درآمدهای مالیاتی ما بیش از 85درصد محقق نخواهد شد در صورتی که یک رشد 10 – 12 درصدی را برای سال آینده با توجه به اینکه می‌دانیم انتقال پول برای خرید و یا تامین مواد اولیه خارج از کشور برای ما سخت خواهد شد لذا باید تمهیدات دیگری در بودجه دیده شود.»
این نماینده مجلس دهم در ادامه افزود: «باید اتکای خود را به نفت کاهش دهیم ولی آنچه در بودجه خیلی واضح و مبرهن است دست اندازی دوباره به منابع صندوق توسعه ملی است. در این 20سالی که در حوزه بودجه داریم کار می‌کنیم هر جا کم می‌آوریم سراغ راحت‌ترین راه‌حل ممکن می‌رویم و به همین واسطه از اهدافی که برای آن صندوق پیش‌بینی کرده‌ایم عدول می‌کنیم. برای نمونه حساب ذخیره ارزی هم با نگاهی شبیه به صندوق توسعه در کشور ما ایجاد شد و مقرر شد که 50درصد از منابعی که خارج از پیش‌بینی به دست آمده به آن حساب انتقال یابد اما متاسفانه عملکرد عملا این‌گونه نبوده است.»
یکی از مواردی که رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در صحن علنی در روز تقدیم لایحه بودجه 98 به مجلس گفت موضوع دارایی‌های در گاوصندوق مانده دولت بود که باید واگذار شود اما در مورد واگذاری‌ها انتقادات بسیار جدی به عملکرد دولت وجود دارد. در این مورد حسینی به کیهان گفت: «در حوزه واگذاری‌ها به دنبال چابک سازی دولت و فعال‌سازی بخش خصوصی و تعاونی بودیم اما عملا رفتیم به سمت تمکین منابع برای بودجه عمومی کشور. این نیز یکی دیگر از موارد عدول از سیاست‌ها و اهداف پیش‌بینی شده است. امروز هم به سراغ صندوق توسعه ملی می‌رویم و هم در واگذاری‌ها اهداف بودجه را در نظر می‌گیریم.»
وی در ادامه افزود: «باید در مسیری حرکت می‌کردیم که امروز برای اداره کشور و بودجه‌نویسی نیازی به نفت نباشد و تنها با مالیات کشور را اداره کنیم. چون ظرفیت این، وجود دارد. نیروی شاغل و نیروی آماده به کار جوان در کشور داریم، سرمایه و سرمایه‌گذار داریم و منابع و معادن نیز در کشور داریم، اقلیم بسیار خوبی داریم و... اما کمتر به داشته هایمان توجه کرده‌ایم و همواره سراغ نفت رفته ایم و اگر منابع درآمدی بودجه محقق نشود به سرعت سراغ همان منابعی می‌رویم که از نفت برای اهداف دیگری در نظر گرفته‌ایم.»