kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۷۴۳
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰

گزارش خواندنی روزنامه تلگراف از مسابقه اروپا و اعراب برای بازگشت به سوریه

یک روزنامه انگلیسی طی گزارشی، نوشت که کشورهای اروپایی و عربی برای باز‌گشایی سفارت خود در پایتخت سوریه ، با هم مسابقه گذاشته‌اند.

متحدان آمریکا در اروپا و دیگر مناطق جهان، که تا همین دیروز برای سرنگون کردن نظام «بشار اسد» از همه امکانات بهره برده و بیش از 400 هزار شهروند سوری را کشته‌اند، اکنون‌ در پشت دروازه‌های دمشق صف کشیده‌اند و برای از سرگیری روابط با سوریه، خیلی عجله دارند. روزنامه «تلگراف» طی گزارشی، به چند و چون این مسئله پرداخت و نوشت: عربستان سعودی تصمیم گرفته است که سفارت خود را در دمشق، اوایل سال ۲۰۱۹ و یا نهایتا تا پایان نیمه اول این سال،  بازگشایی کند، تا پس از امارات و بحرین، سومین کشور عربی حاشیه خلیج فارس باشد که سفارت خود را در سوریه مجددا دایر می کند .
در ادامه گزارش روزنامه تلگراف تحت عنوان «همه راه‌ها به دمشق ختم می‌شود» آمده است، این اقدام عربستان که مهمترین مخالف «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بوده و همواره از لزوم برکناری او از قدرت دم می‌زده است، به رئیس‌جمهور سوریه یک مشروعیت بی‌سابقه خواهد داد و با‌عث خواهد شد که دوران جدیدی برای وی پس از هشت سال جنگ ، انزوا و ویرانی در سوریه آغاز شود.
در همین رابطه، «دانی مکی» تحلیلگر سوری‌الاصل تبعه انگلیس تاکید کرد: همه برنامه‌ها از سفر عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان در ماه گذشته به دمشق آغاز شد و پس از آن، ما شاهد بازگشایی سفارت‌های امارات و بحرین بودیم.
به گزارش خبرگزاری قدس،  روزنامه تلگراف در گزارش خود افزود: سوریه جایگاه حساسی در خاورمیانه دارد و از ذخایر انرژی بزرگی برخوردار است . این کشور یکی از مهمترین مراکز ژئوپلتیک و اقتصادی در معادلات بین‌المللی محسوب می‌شود... وزش باد‌‌های سیاسی مجدداً به سوی سوریه آغاز شده است (وحتی) «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس اخیراً گفته بود: بشار اسد همچنان در قدرت باقی خواهد ماند.
 این روزنامه انگلیسی در ادامه،  موضع وزیر خارجه را با موضع سابق  و همیشگی لندن مبنی بر لزوم کناره‌گیری «بشار اسد» مقایسه کرد و این تغییر را  یک تغییر« دراماتیک» دانست.
تلگراف همچنین، از تمایل انگلیس به از‌سر‌گیری روابط با سوریه اشاره کرد.
«مجتهد» افشاگر اسرار خاندان آل سعود هم  به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد، عربستان که از سرسخت‌ترین دشمنان بشار اسد در منطقه بوده، ممکن است سومین کشوری باشد که سفارت خود را در دمشق بازگشایی می کند.
از سر‌گیری پروازهای بحرین به دمشق
«زاید الزیانی» رئیس شورای اداری شرکت هواپیمایی «طیران الخلیج» در کنفرانس تجاری سالانه این شرکت، از اضافه شدن هشت مقصد جدید به فهرست مقاصد پروازهای این شرکت از جمله پرواز به مقصد دمشق خبر داد.به گزارش فارس، الزیانی اگرچه به زمان دقیق آغاز پروازها به دمشق اشاره‌ای نکرد، اما گفت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات با طرف‌های سوری به منظور ازسر گیری پروازها، حاصل شده است، هرچند هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم.
بحرین پس از امارات، حدود ۱۰ روز پیش، سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرده است. هفته پیش هم  «سیف السویدی» مدیر عامل سازمان هواپیمایی امارات  اعلام کرد، کمیته ویژه‌ای را به دمشق اعزام کرده است تا گزارشی را در خصوص وضعیت فرودگاه بین‌المللی این شهر تهیه کند.
هیئت جهاد اسلامی در دمشق
هیئتی از جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیروز با «بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد، در دمشق دیدار کرد.
به گزارش تسنیم، «خالد البطش» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی و رئیس کمیته عالی راهپیمایی‌های بازگشت در غزه، «ابوعاطف» مسئول روابط عمومی و «ابومجاهد» از فرماندهان میدانی جنبش مذکور، از اعضای این هیئت هستند.
خالد البطش در این دیدار، بر ضرورت بسیج نیروهای عربی و اسلامی برای مقابله با پروژه به فراموشی سپردن مسئله فلسطین ، موسوم به «معامله قرن» تأکید کرد. وی جمهوری عربی سوریه را پیشگام محور مقاومت دانست.این رهبر جنبش جهاد اسلامی همچنین، گزارشی از روند راهپیمایی بازگشت و ضرورت تقویت و حمایت از آن ارائه کرد.مشاور بشار اسد هم در این دیدار، فلسطین را مسئله محوری  برای جمهوری سوریه دانست و بر آمادگی دمشق برای حمایت از راهپیمایی‌های بازگشت و امکان مداوای مجروحان فلسطینی تأکید کرد.