kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۲۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
روایت تازه از علت مرگ طلال‌بن عبدالعزیز

برادر ناتنی پادشاه عربستان از اعتصاب غذا مُرد

شاهزاده«طلال بن عبدالعزیز» برادر ناتنی پادشاه عربستان که گفته شد شنبه شب در سن ۸۷ سالگی درگذشت، بر اساس خبرهای تکمیلی، در اعتراض به دستگیری سه فرزندش در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد!

شاهزاده «طلال بن عبدالعزیز» که به‌دلیل انتقادات آشکارش از خاندان حاکم از جمله محمد بن سلمان در عرصه بین‌المللی بسیار شناخته شده بود، شنبه شب در سن87 سالگی درگذشت. حالا خبرهای تکمیلی نشان می‌دهد او قبل از مرگ مدتی در اعتراض به دستگیری سه پسرش از سوی بن سلمان، در اعتصاب غذا به‌سر می‌برده است.
 پایگاه خبری«المنار» در این باره اعلام کرده، دلیل مرگ برادر ناتنی پادشاه سعودی ضعف ناشی از اعتصاب غذا بوده است. براساس گزارش‌ها طلال به‌دلیل مشکلات پزشکی ناشی از اعتصاب غذا در بیمارستانی در ریاض بستری بود. او از ماه نوامبر(آبان 96) سال گذشته که بن سلمان در جریان سرکوب اعضای خاندان سلطنتی و بازرگانان سه تن از پسرانش را دستگیر کرد، اعتصاب غذا کرده بود.
سایت «میدل ایست‌آی» نیز پیشتر فاش کرده بود شاهزاده طلال بن عبدالعزیز اعتصاب غذا کرده است. اعتصاب غذای این شاهزاده پیر از سوی چند منبع خبری سعودی نیز تایید شده بود. شاهزاده طلال ظرف یک ماه ده کیلوگرم کاهش وزن پیدا کرده و پزشکان بیمارستان «ملک فیصل» ریاض تلاش داشتند از طریق لوله تغذیه به وی غذا بدهند.طلال هجدهمین پسر ملک عبدالعزیز موسس آل‌سعود بود که در سال ۱۹۵۲ به عنوان وزیر ارتباطات وارد عرصه سیاسی شد و دو سمت وزیر مالی و ارتباطات را برعهده گرفت. طلال بن عبدالعزیز پس از آن به‌عنوان سفیر کشورش در فرانسه منصوب شد و همچنین نماینده ویژه عربستان در سازمان ملل بود. برخی معتقدند شاهزاده طلال یک مورد استثنایی در خاندان حاکم سعودی بود، آن هم به‌دلیل مواضعی که او را از برادرانش از پسران ملک عبدالعزیز آل‌سعود متمایز می‌کرد، چون به‌خاطر دعوتش به سلطنت مشروطه و تاسیس جنبش شاهزادگان آزاد مشهور بود. در سال 1958 شاهزاده طلال و چهار نفر از برادرانش به‌دنبال تنشی که بین ملک سعود و شاهزاده فیصل بود، جنبش شاهزادگان آزاد را تاسیس کرد و خواستار ایجاد حکومت قانون اساسی و مجلس و حذف خاندان حاکم از امور حکومتی شد. پس از تاسیس این جنبش اموال شاهزاده طلال مصادره شد و وی عربستان را به مقصد مصر ترک کرد در آنجا جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور وقت مصر از وی استقبال کرد و پاسپورت دیپلماتیک وی توسط شاه سعودی لغو شد. در دوره پادشاهی ملک فیصل به طلال اجازه داده شد به کشورش بازگردد مشروط به این کشور در امور حکومتی دخالتی نکند و از آن زمان به بعد به مسائل توسعه و آموزش مشغول بود.