kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۷۵
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۲
با تقدیر از مقاومت مردم سوریه

230 نماینده مجلس پیروزی بشار اسد را تبریک گفتند

۲۳۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای پیروزی بشار اسد در انتخابات سوریه را تبریک گفتند.
در ابتدای جلسه علنی روز گذشته خانه ملت،  از برگزیدگان سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ‌کریم تقدیر شد.
در ادامه بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مورد برنامه‌های وزارت نفت برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت گزارشی را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه داد.
وزیر نفت با بیان اینکه موضوع اقتصاد مقاومتی موضوعی مهم و حیاتی برای آینده کشور است، گفت: من تعهد می‌کنم در شرایطی که تحریم وجود داشته باشد می‌توانیم تا سال ۱۳۹۶ به ظرفیت تولید ۵/۷ میلیون بشکه نفت در روز برسیم یعنی نسبت به الان 2/5 میلیون بشکه نفت افزایش تولید و صادرات خواهد بود.
برنامه وزارت نفت
در مورد افزایش تولید گاز طبیعی
وی افزود: برنامه ما افزایش تولید گاز طبیعی با تأکید بر برداشت از میدان‌های مشترک است که این برنامه ناظر بر سیاست‌هایی است که آقا فرمودند. برنامه بعدی هم جهش برای افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی است که این برنامه ناظر بر تحقق سیاست‌های افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره صنعت نفت و گاز و بالا بردن صادرات محصولات پتروشیمی است.
وزیر نفت در ادامه به برنامه این وزارتخانه برای افزایش صادرات ۲.۵ میلیون بشکه نفت اشاره و تاکید کرد: این برنامه عملی است. از این طریق در ظرف کمتر از ۷ سال آینده بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد ما نسبت به وضع موجود، افزایش می‌یابد. اگر از الان بر روی آن فکر و برنامه‌ریزی نکنیم، هیچ بعید نیست که فقط یک آخ بر دل ما بماند. نباید به جایی برسد که بگوییم خراب کردیم، خراب کردیم دردی از مردم دوا نمی‌کند.
پس از آن علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: از آقای زنگنه به دلیل ارائه گزارش جامع تشکر می‌کنم.
در ادامه نمایندگان مجلس، لایحه موافقت‌نامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین را در زمینه مبارزه با جرائم فراملی تصوب کردند.
در ماده واحده این لایحه آمده است که موافقت‌نامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین در زمینه مبارزه با جرائم فراملی مشتمل بر یک مقدمه و ۱۲ ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
حضور رئیس مجلس سنگاپور در صحن علنی
 پس از آن علی لاریجانی از حضور رئیس مجلس سنگاپور در مجلس خبر داد و گفت: هیئت پارلمانی از کشور سنگاپور به ریاست خانم «حلیمه» رئیس مجلس این کشور به مجلس تشریف آوردند و بازدیدی از مجلس دارند.
بررسی طرح محدود شدن اعطای پاداش
به اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها
در ادامه جلسه علنی و پس از سخنرانی ناطقان میان دستور، نمایندگان مجلس درخواست یک فوریت برای طرح الحاق دو تبصره به ماده ۲۴۱ لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت را مورد بررسی قرار دادند.
محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان طراح این طرح، گفت: برخی از شرکت‌‌ها پرداخت‌های قابل توجهی به مدیران و اعضای هیئت مدیره خود دارند که گا‌ها این پرداخت‌‌ها به چندین میلیارد تومان می‌رسیده و برخورد قابل توجهی هم با این موضوع نشده وقتی بررسی‌‌ها انجام شد نشان داد که در قانون تجارت یک موادی است که به دستگاه‌‌ها و شرکت‌‌ها اجازه می‌دهد تا پاداش‌های قابل توجهی را توزیع کنند.
وکلای ملت پس از استماع سخنان طراح و موافق و مخالف، یک فوریت این طرح را با ۱۴۹ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر به تصویب رساندند.
نادران: روحانی در مراسم تحلیف بشار اسد شرکت کند
الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس در تذکر شفاهی طی سخنانی با اشاره به انتخابات سوریه و پیروزی بشار اسد در این انتخابات، اظهار داشت: در منطقه تحول فوق‌العاده مهمی اتفاق افتاد و انتخاباتی با نرخ مشارکت فوق‌العاده بالا و رأی متمرکز به جناب بشار اسد انجام شد. لذا از رئیس جمهور و دستگاه دیپلماسی کشور درخواست می‌کنم که این انتخاب را تبریک گفته و در مراسم تحلیف شرکت کنند و بدانند که امروز سوریه خط مقدم مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه و رژیم صهیونیستی است.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: علیرغم اینکه چند بار به آقای رئیس جمهور تذکر داده شده، آقای نوبخت نزدیک به یک سال است که دوشغله هستند، یعنی هم مسئولیت معاونت برنامه‌ریزی و هم سرپرستی معاونت توسعه نیروی انسانی را برعهده دارند که این خلاف قانون خدمات مدیریت کشور و خلاف قانون اساسی است و باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.
وی یادآور شد: رانت‌خواری در اقتصاد ملی ما ناامنی و آفت ایجاد می‌کند و بلای جان اقتصاد ما است و همین شرایط خاصی را برای افراد خاص ایجاد می‌کند؛ در پرونده ۶۵۰ میلیون یورویی که بار‌ها بحث شده و مجلس نیز امضا کرده است متأسفانه دولت به جای پاسخگویی، بررسی و آسیب‌شناسی و حل مسئله فقط به مصاحبه‌هایی ارجاع می‌دهند که برخی مسئولین انجام می‌دهند و متأسفانه به صورت جدی این موضوع پیگیری نمی‌شود.
در ادامه محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: لازم است در مورد موضوع نظارتی کمیسیون اصل ۹۰ در امر پرونده فساد فوتبال نکته‌ای را عنوان کنم.
وی ادامه داد: ما این موضوع را در راستای وظایف مجلس و به تبع آن کمیسیون می‌دانیم که مقرر شد به لحاظ سوابق بازی‌های قبلی در جام جهانی و مسائل حاشیه‌ای، تیمی از کمیسیون اصل ۹۰ به جام جهانی اعزام شود و این موضوع به عنوان وظیفه اداری است. البته بعضاً به درخواست نمایندگان این کار صورت گرفت و آقای رسایی نیز به چنین کاری علاقه‌ای نداشت. پورمختار افزود: طبیعتاً سفر آقای رسایی به جام جهانی در کمیته سفرهای خارجی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و اصلا بحث ورزشکاران نیست که گفته می‌شود ورزشکاران مدنظر هستند؛ چنین چیزی نیست و ما می‌خواهیم طرز کار وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال را بررسی کنیم.
افشای لیست محرمانه کمیته وصول مطالبات بانک مرکزی در فضای مجازی
احمد بخشایش اردستانی نماینده مردم اردستان در مجلس در تذکر شفاهی طی سخنانی اظهار داشت: تذکر من در مورد مبارزه با فساد اقتصادی از طریق رسانه‌‌ها و تبدیل وظیفه نظارتی مجلس به شأن واقعی خود است.
وی ادامه داد: توجه دارید که یکی از وظایف مهم مجلس بحث نظارت است؛ متأسفانه روز به روز بحث نظارت کمرنگ‌تر می‌شود، در حالی که با مقوله نظارت می‌توان به مبارزه با کانون‌های فساد پرداخت و از شکل‌گیری آن جلوگیری کرد.
نماینده مردم اردستان یادآور شد: این وظیفه مبارزه با فسادهای مالی و اقتصادی را می‌توانیم از طریق رسانه‌‌ها و فضای مجازی به سرانجام برسانیم.
قاضی‌پور: وعده‌های تبلیغاتی رئیس‌جمهور
در سفرهای انتخاباتی‌اش عملی نشد
در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در تذکر شفاهی با اشاره به وعده‌های تبلیغاتی رئیس جمهور در سفرهای انتخاباتی‌اش به استان آذربایجان، اظهار داشت: ۲۰ خرداد سال گذشته آقای روحانی در سفر انتخاباتی‌اش به مردم قول دادند که اولین کار دولت احیای دریاچه ارومیه است.
وی ادامه داد: موقعی که رئیس‌جمهور این حرف را زد، ۷۰ درصد دریاچه خشک شده بود اما امسال ۹۴ درصد آن خشک شده است. رئیس‌جمهور باید به قول خودش عمل کند، اما در یک سال گذشته هیچ کار عملیاتی نکرده‌اند و تنها سمینار گذاشتند و حق مأموریت گرفتند و جلسه برگزار کردند و کتاب توزیع کردند اما دریاچه مدام خشک‌تر شده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس یادآور شد: حیات و ممات مردم آذربایجان به دریاچه ارومیه وابسته است.
نمایش قدرت سیاسی دولت و ملت سوریه
پیش از پایان جلسه علنی پارلمان مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس بیانیه‌ای که در رابطه با برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری سوریه صادر شده بود را قرائت کرد. این بیانیه به امضای ۲۳۰ تن از نمایندگان مجلس رسیده است.
در بخشی از این بیانیه آمده است: برگزاری موفق انتخابات سوریه نمایش قدرت سیاسی دولت و ملت سوریه در برابر سیاست‌های آمریکا و همپیمانانش بود و ملت سوریه با رای بالای خود به جناب آقای بشار اسد خط بطلانی بر همه سیاست‌های طراحی‌شده توسط آمریکا کشید و توطئه دشمنان این کشور را خنثی کرد و جبهه کشورهای طرفدار صلح و مخالف جنگ در سوریه را تقویت نمود.
در این بیانیه تاکید شده است: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موفقیت بزرگ را به ملت شجاع سوریه و شخص جناب آقای بشار اسد به عنوان رئیس جمهور منتخب این کشور تبریک و تهنیت می‌گوییم و امیدواریم این تحول مهم سیاسی آغازی بر خاموش شدن سلاح‌ها، پایان بحران و آغاز سازندگی این کشور بوده و از دولت محترم می‌خواهیم همچون گذشته در کنار ملت سوریه در برقراری صلح در منطقه و مبارزه با تروریسم تلاش نمایند.
اعلام وصول سؤال از وزیر اطلاعات
پیش از پایان جلسه علنی پارلمان ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس موارد اعلام وصولی را از سوی هیئت رئیسه قرائت کرد.
بر اساس اعلام وی سؤال ملی ۴۲ نفر از نمایندگان از وزیر اطلاعات درباره اقدامات این وزارتخانه در زمینه برخورد با مصادیق تهدیدات امنیت ملی اعلام وصول شد.
در ادامه حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس، پیروزی تیم ملی والیبال در مقابل برزیل را تبریک گفت.
جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با اعلام حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس به پایان رسید و بر اساس اعلام وی، نشست علنی بعدی نمایندگان مجلس ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود