kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۳۷
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷

آلمان به ادامه عملیات ارتش اوکراین علیه استقلال‌طلبان هشدار داد

وزیرخارجه آلمان نسبت به «ادامه عملیات افراطی» ارتش اوکراین علیه استقلال‌طلبان هشدار داد.
«فرانک والتر اشتاین‌مایر»، وزیر خارجه آلمان در واکنش به عملیات جنگی ارتش اوکراین - که تحت عنوان «عملیات ضدترور» و از 1‍2 اردیبهشت ماه آغاز شده به مقامات کیف هشدار داد در این امر زیاده‌روی نکنند.
این مقام بلند پایه آلمانی تصریح کرد: «نتیجه عملیات نظامی در شرق اوکراین نباید این باشد که جدایی‌طلبان مورد استقبال بیشتری قرار بگیرند.»
وی که با روزنامه آلمانی «تاگس اشپیگل» سخن می‌گفت افزود: « در این شرایط حساس اقدام هوشمندانه این است که از ابزار نظامی محتاطانه و با دقت استفاده شود.»
«اشتان مایر» این را هم گفت که خواستار ایفای نقش روسیه برای حفظ تمامیت ارضی اوکراین و جلوگیری از جدایی بخش‌های مختلف این کشور است.
این اظهارات پس از آن منتشر می‌شود که «صدای روسیه» اعلام کرده ارتش اوکراین برای سرکوب استقلال‌طلبان شرق اوکراین برای نخستین بار از «تانک» و سلاح‌های سنگین استفاده کرده است.
برخی خبرهای تایید نشده نیز حاکی است، استقلال‌طلبان که به سلاح‌های پیشرفته‌تری مجهز شده‌اند، موفق به انهدام 20 تانک و نفر بر ارتش شده‌اند.
در همین حال خبر می‌رسد، آمریکا متعهد شده 48 میلیون دلار دیگر به اوکراین کمک کند. این سوای از 5 میلیارد دلار کمک نظامی است که آمریکا پیش از این متعهد به ارائه آن شده بود. «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز دیروز وعده‌ داد باز هم به اوکراین کمک‌های مالی و نظامی خواهند کرد.
ایالات متحده آمریکا که به عنوان پشت پرده کودتای رنگی علیه دولت قانونی «ویکتور یانوکوویچ» شناخته می‌شود، طی این مدت به طور علنی و غیرعلنی کمک‌های نظامی فراوانی به ارتش نارنجی اوکراین برای سرکوب مخالفان کرده است.
در این حال خبر می‌رسد پروشنکو، رئیس‌جمهور جدید اوکراین که روز شنبه سوگند یاد کرد گفته، تا ششم تیرماه توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا را به امضا خواهد رساند.
این توافقنامه همان بهانه‌ای بود که امضا نشدن آن از سوی یانوکوویچ، باعث آغاز اعتراض‌های خیابانی علیه وی گردید و در نهایت به یک کودتای رنگی تبدیل شد.
اما با وجود اینکه نارنجی‌های غربگرا در اوکراین به قدرت رسیدند، روز شنبه وزیر خارجه فرانسه تصریح کرد اتحادیه اروپا حاضر به پذیرفتن اوکراین نیست.
به گزارش واحد مرکزی خبر، «لوران فابیوس» که در مراسم تحلیف پروشنکو شرکت کرده بود گفت: اتحادیه اروپا آمادگی الحاق اوکراین به این اتحادیه را ندارد. این اظهارات پس از آنکه پروشنکو در این مراسم خواستار عضویت کشورش در اتحادیه اروپا شد، مطرح می‌شود.
«تهدید رئیس پارلمان روسیه به تحریم آمریکا در صورت ادامه تلاش‌های این کشور برای منزوی ساختن مسکو» یکی دیگر از خبرهای مربوط به تحولات اوکراین است که در رسانه‌های خبری بازتاب داشت. به گزارش خبرگزاری «ریانووستی» رئیس پارلمان روسیه گفت: در صورت ادامه تلاش‌های آمریکا برای منزوی ساختن روسیه، مسکو نیز تحریم‌های تلافی‌جویانه‌ای را در نظر خواهد داشت.
سایر رویدادها
* وزیر دفاع آلمان گفت: روسیه دیگر شریک ناتو نیست و ولادیمیر پوتین می‌داند ناتو قوی‌ترین نیروی نظامی جهان است!
* معاون نخست‌وزیر شبه جزیره کریمه در واکنش به اظهارات روز شنبه پروشنکو که طی آن گفته بود «کیف متعلق به اوکراین است»‌گفت: کریمه جزئی از خاک روسیه است و کیف بهتر است دست از سخنان عوامانه بردارد.
* دبیر شورای امنیت روسیه «توقف جنگ و کشتار استقلال‌طلبان شرق اوکراین» را تنها شرط کشورش برای بهبود روابط با اوکراین عنوان کرد.
* پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی ناتو از دولت جدید اوکراین خواست برای نزدیک شدن به ناتو با این سازمان همکاری داشته باشد!