kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰
رئیس کل بانک مرکزی:

ایران‌چک 100 هزار تومانی از امروز وارد بازار شد

رئیس کل بانک مرکزی از عرضه ایران‌چک‌های 100 هزار تومانی از امروز (دوشنبه) خبر داد.
ولی‌الله سیف در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بانک، بیمه و بورس در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر زمان ورود چک پول‌های 100 هزار تومانی گفت: این چک‌ پول‌ها تا دوشنبه وارد بازار خواهد شد.
وی در مورد پیش‌بینی نرخ تورم در خردادماه با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم بیان کرد: با توجه به ارقام اعلامی در اردیبهشت‌ماه و بررسی‌هایی که انجام شده شاهدیم که نرخ تورم مدیریت شده است و افزایش قیمت‌ها در بین ماه‌های گذشته تقسیم شد.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بررسی شاخص تولیدکننده نیز بیانگر ادامه روند کاهشی تورم است و به احتمال زیاد نرخ تورم افزایش نیافته و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
سیف در مورد واریز قسط ششم دارایی‌ها طبق توافق ژنو گفت: این قسط در شرف انتقال است و به محض دریافت اخبار آن از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود.
وی همچنین در مورد این که مبالغ به دست آمده از دارایی‌های بلوکه شده صرف خرید چه کالاهایی خواهد شد، گفت: منابع آن کاملا آزاد است و بنا به اراده بازار می‌توانیم خریدها را انجام دهیم که البته نیازهای اساسی موجود در کشور نیز در هزینه این دارایی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه می‌توانیم کالاهای غیرتحریمی و مورد نیاز را از اقساط آزاد شده خریداری کنیم، گفت: بخشی از این منابع نیز صرف ورود اسکناس مورد نیاز بازار به داخل خواهد شد.
ولی‌الله سیف همچنین در افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه با اشاره به این که ایجاد زیرساخت لازم برای گردش چرخه اقتصاد از ضرورت‌های امروز است، اظهار کرد: این در حالی است که بدون استفاده از واسطه‌های مالی و حرکت به سمت تامین منابع از این بخش غیرممکن است. از این رو می‌باید از طریق یک نظام مالی کارا و تشویق به پس‌انداز همچنین تخصیص بهینه منابع از حوزه مالی برای گردش چرخه اقتصاد استفاده بیشتری شود.
سیف با اشاره به این که در سال‌های گذشته شبکه بانکی بسیار فراتر از حد توان خود اقدام به ارائه تسهیلات کرده است، افزود: این در حالی است که انباشت مطالبات معوق موجب شده تا سلامت بانکی کشور با مخاطره روبه‌رو شود.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: متاسفانه ارائه بیش از حد تسهیلات بانکی، تجهیز منابع و جذب سرمایه را تحت تاثیر قرار داده به گونه‌ای که اکنون شبکه بانکی نمی‌تواند در تجهیز و تخصیص منابع بین‌المللی نقش خود را به خوبی ایفا کند.
وی در ادامه با اشاره به افزایش سهم بازار پول در تامین مالی گفت: در طول سال‌های گذشته مجموعه عوامل مختلف موجب شده تا سهم بازار پول در تامین مالی افزایش یافته و در نهایت توزیع نامتوازن از منابع مختلف در تامین مالی اقتصاد را ایجاد کند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: اعمال اشکال مختلف سرکوب مالی و اتکا به منابع بانکی نه تنها موجب رشد اقتصادی نشده بلکه نقدینگی و تورم را نیز به طور فزاینده‌ای افزایش داده است.
سیف در ادامه به آمارهای مربوط به سال 92 اشاره کرد و گفت: در این مدت حدود 236 هزار میلیارد تومان تسهیلات از شبکه بانکی در حالی تزریق شده که رشد تولید ناخالص داخلی قابل توجه نبوده است.
وی در پایان خواستار تحول در بازار سرمایه و ساختار بیمه شد.