kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۲۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹

انگشت اتهام روحانی و سیف به سوی یکدیگر درباره مقصر افزایش قیمت ارز

رئیس‌جمهور در حالی تلویحا نظرات و تصمیمات اقتصاددانان بانک مرکزی را عامل نوسانات اخیر ارزی در کشور عنوان کرد که پیش‌تر رئیس ‌سابق بانک مرکزی این نهاد را فاقد اختیارات لازم و کافی و منحصرا مجری دستورات دولت دانسته بود.




حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دیروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت تلویحا نوسانات اخیر ارزی کشور را به گردن اقتصاددانان بانک مرکزی انداخت و گفت: گر چه در این ایام با سختی‌هایی مواجه بودیم اما مشخص شد برخی از تصمیمات بانک مرکزی در گذشته، چندان جایگاه خوبی نداشت.
وی در ادامه گفت: سال‌ها با بانک مرکزی بحث داشتیم که ورود طلا به کشور را آزاد کنیم و همواره بانک مرکزی با آن مخالف بود در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت، موافق آزاد شدن واردات طلا به کشور بود، چرا که صنعت طلاسازی در کشور بسیار مهم است و می‌تواند موجب ایجاد تحول خوبی باشد.
رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: بانک مرکزی معتقد بود اگر واردات طلا به کشور آزاد شود، قیمت ارز افزایش خواهد داشت، اما هنگامی که واردات طلا آزاد شد، دیدیم که قیمت ارز هم رو به کاهش رفت و نشان داد که فرمول‌هایی که دوستان در دانشگاه خوانده‌اند و به ما می‌گویند گاهی نیاز به تجدیدنظر در مقام عمل دارد.
اظهارات روحانی در حالی است که پیش‌تر ولی‌الله سیف رئیس ‌سابق بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با روزنامه دنیای اقتصاد بانک مرکزی را از ابتدای سال جاری فاقد اختیارات لازم و کافی و منحصرا مجری دستورات دولت دانسته و گفته است بایستی بانک مرکزی مستقل باشد.
سیف در این گفت‌و‌گو اظهار داشته است: توصیف و نام‌گذاری سیاست ارزی بانک مرکزی را برای آنچه از ۲۱ فروردین ۹۷ به بعد رخ داد مناسب نمی‌دانم. سیاست مذکور، در حقیقت سیاست ارزی دولت و نتیجه مذاکرات و مباحث انجام‌شده در ستاد اقتصادی بود که در دولت به تصویب رسید. در حقیقت بانک مرکزی از همان زمان صرفا مجری مصوبات دولت بود و سیاست‌گذاری مستقلی از مصوبات دولت، نمی‌توانست داشته باشد.
معرفی چهار استاندار جدید
توسط رئیس‌جمهور
رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت با‌ اشاره به انتخاب استانداران جدید برای ۴ استان مرزی آذربایجان شرقی، مازندران، خراسان جنوبی و خراسان شمالی از سوی هیئت وزیران، گفت: استان‌های مرزی کشور در شرایط تحریم مسئولیت و بار سنگین ویژه‌ای بر عهده ‌دارند. وی با تأکید بر اینکه باید در راستای گسترش تبادلات مرزی و توسعه و فعال‌تر کردن بازارچه‌های مرزی تلاش کنیم، گفت: چند روز گذشته تصمیمی در راستای ارائه تسهیلات در مناطق آزاد اتخاذ کردیم تا به واسطه آن در موارد مشخص شده بدون انتقال ارز، بتوانند فرآیند واردات در این مناطق را داشته باشند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: باید در آینده برای بازارچه‌های مرزی هم تسهیلاتی در حدی که نیاز باشد، ‌قایل شویم تا بانک مرکزی هم بتواند مدیریت خود را به خوبی اعمال کند.
استان‌های مرزی باید تبدیل به
تامین‌کننده کالاهای مورد نیاز کشور شوند
روحانی با بیان اینکه استان‌های مرزی باید تبدیل به تامین‌کننده و دپوی کالاهای مورد نیاز کشور به ویژه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها شوند، گفت: تولید به ویژه در بخش صنعت و خدمات بسیار حائز اهمیت است که گاهی نیاز به مواد، کالا و خدمات خارجی دارد و باید تسهیلات لازم در این راستا را فراهم کنیم تا به واسطه آن تولید در کشور، فعال شود. رئیس‌جمهور اظهار داشت: استان‌های مرزی باید با فعال کردن بازارچه‌های مرزی و توسعه مناسبات تجاری با کشورهای همسایه در مسیر مبارزه با تحریم تلاش کنند و برخی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم توسط این استان‌ها حل و فصل شود. روحانی با‌ اشاره به اینکه هنوز مردم در زمینه مسایل اقتصادی و معیشتی مشکلاتی دارند، اظهار امیدواری کرد که در بودجه سال آینده به بخش مهمی از این مشکلات پرداخته شده و مردم زندگی خود را با آرامش بیشتری ادامه داده و همه در این زمینه یکدیگر را یاری کرده تا بتوانیم از این مقطع عبور کنیم.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: امروز در شرایطی هستیم که باید کشور را در برابر آنهایی که علیه ملت ایران توطئه کرده و می‌کنند، مصون بسازیم و خوشبختانه در یکی دو ماه گذشته تلاش پیگیر بسیار خوبی از سوی مسئولان مربوطه صورت گرفته و مردم تا حدی احساس آرامش می‌کنند.