kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۱۳۲
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

قانون منع به کارگیری بازنشستگان خوب است ولی‌ کاش بعد از ما اجرا می‌شد!

اکبر ترکان مشاور روحانی که طبق قانون منع بکارگیری بازنشستگان، از دولت کنار رفته است، در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت:«بهتر بود قانون منع به کارگیری بازنشستگان را تصویب می‌کردند و اجرای آن را برای انتصابات بعد از این می‌گذاشتند،ولی حالا دیگر گذشته است».متاسفانه مدعیان اصلاحات به رفتار قبیله‌ای عادت کرده‌اند؛ قانون شامل حال آنان شده ولی گلایه می‌کنند که چرا این قانون را کامل اجرا کرده و استثناء قائل نشدید!
سرویس سیاسی-

«جوان گرایی» و «شایسته‌سالاری» دو قطعه گمشده در کارنامه مدعیان اصلاحات است. این طیف از یک سو بی‌توجه به لزوم چرخش نخبگان، اصطلاح «ژنرال» را اختراع کرده، تقدیس می‌کند و در معادله‌ای واژگونه، نشانه حقانیت افراد هم معرفی می‌کند! و از سوی دیگر، حضور آقازاده‌ها-بدون هیچگونه سابقه کاری- را به عنوان یک حق و یک امر طبیعی و بدیهی تعبیر می‌کند.در نهایت این دو مسئله موجب می‌شود که استعدادها و منابع ملی کشورمان نادیده گرفته شده و از دست می‌رود.
صفحه یک روزنامه زرد هلال احمر درباره یک ازدواج!
روزنامه شهروند ارگان هلال احمر که این روزها بایستی صفحه یک و دیگر صفحات میانی خود را به زلزله کرمانشاه اختصاص دهد در اقدامی عجیب و شگفت انگیز بخش بزرگی از صفحه نخست دیروز خود را به ازدواج «سیداحمد خمینی» اختصاص داد!این مسئله در شبکه‌های اجتماعی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، برخی صفحات در شبکه‌های اجتماعی تاکید کرده‌اند شهروند، روزنامه‌ای است که باید تیتر و عکس صفحه اول خود را به زلزله زدگان اختصاص دهد زیرا از هزینه بیت‌المال برای همین ماموریت استفاده می‌کند اما شهروند مدت‌ها است که راه دیگری می‌رود.اختصاص صفحه یک شهروند به ازدواج سیداحمد خمینی با زیر تیتر « در این گزارش خواندنی از جزئیات مراسم ساده عقد نوشته ایم و شما را با تازه عروس خاندان خمینی آشنا کرده‌ایم» همچنین زمینه‌ساز آن شده است که برخی صفحات در شبکه‌های اجتماعی خاطراتی را از حضرت امام خمینی(ره) بازخوانی کنند.یکی از این صفحات به نقل از مسیح مهاجری نوشته است : یک بار حضرت امام بنده و خاتمی و دعایی را خواستند و فرمودند برای چه تیتر اول هر روز روزنامه‌های شما من هستم و عکس مرا منتشر می‌کنید؟ این همه افراد در این مملکت خدمت می‌کنند، چرا به یک طبیب که کار می‌کند و افراد را معالجه می‌کند یا یک دهقان زحمتکش نمی‌‌پردازید؟عباسعلی زالی نیز در خاطره‌ای گفته است: در دیداری که با امام داشتیم‌اشاره کرده ‌بودند که عکس مرا در صفحه اول روزنامه نزنید، عکس یک کشاورز را بزنید، چه‌اشکالی دارد وقتی که یک روزنامه را نگاه می‌کنیم عکسی از یک کشاورز باشد که چه کاری انجام می‌دهد و چه خدمتی می‌کند؟
اختصاص صفحه یک روزنامه هلال احمر به ازدواج یک فرد علاوه‌بر اینکه این روزنامه را به یک جریده زرد تبدیل کرده زمینه‌ساز آن نیز می‌شود که شان و جایگاه قدسی حضرت امام خمینی(ره) با اقدامات این چنینی خدای نکرده خدشه دار شود.
خویشاوندسالاری در مدیریت دولتی!
روزنامه زنجیره‌ای آرمان در یادداشتی به موضوع خویشاوند سالاری در مدیریت دولتی پرداخته و مصادیقی در این زمینه ارائه کرد.در این گزارش آمده است: بیش از 70 درصد جمعیت ایران را جوانان تشکیل می‌دهند که تحصیلات بالایی دارند و می‌توانند در بخش‌های مختلفی به‌کار گرفته شوند.در این شرایط انتصاب فرزند وزیری به عنوان «مشاور جوان وزیر اقتصاد» که از سوی آقای دژپسند، وزیر اقتصاد صورت گرفته، با حاشیه‌هایی همراه شد. گویی وزیر اقتصاد از میان شاگردان و یا سایر جوانان اقتصاد خوانده، به غیر از فرزند وزیر کشور هیچ گزینه‌ای را نیافته است!در این گزارش تاکید شده است: از آنجایی که در انتخاب معاونان و مشاوران وزرا، با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری هماهنگی‌هایی صورت می‌گیرد، بعید است برخی انتصاب‌ها بدون رضایت دولت یا آقای روحانی انجام گرفته باشد.روزنامه آرمان افزوده است: اکنون در نظام مدیریتی کشور یک خویشاوندسالاری هم شکل گرفته است. همین ژن‌های خوبی که به راحتی وارد پست‌های مدیریتی می‌شوند، در آینده‌ای نه چندان دور، کشور را با مشکل مواجه می‌کنند. لذا مسئولان باید در انتصاب‌های خود، توجه ویژه‌ای به خویشاوندسالاری داشته باشند و از انتصاب‌های فامیلی و گروهی پرهیز کرده و شایسته‌سالاری به معنای واقعی را در کشور گسترش دهند.
اجرای قانون نادیده گرفتن رای مردم است!
روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در یادداشتی به مسئله امضای حکم شهردار تهران پرداخته و طی روند قانونی امضای این حکم را نادیده گرفتن رای مردم دانست!
در این یادداشت آمده است : این روزها بحث پیرامون محمدجواد ظریف و استیضاح او در کنار وضعیت پیروز حناچی شهردار تهران، موضوع مورد توجه رسانه‌ها است، اینکه چرا تائید حکم شهردار اینقدر با تاخیر همراه بود و یا سرنوشت ظریف در مجلس به خاطر اظهاراتش پیرامون پولشویی به کجا ختم خواهد شد، مورد سؤال خیلی‌ها است.
نویسنده افزوده است: در مورد حناچی باید گفت شورای شهر تهران منتخب میلیون‌ها تهرانی است این شورا وقتی به کسی رای می‌دهد یعنی اینکه این شخص مورد تائید اکثریت مردم شهر است و دیگر نیازی نیست تا این اندازه صدور حکمش به چالش کشیده شود. صادقانه بگویم از دیدگاهم تاخیر در روند صدور حکم شهردار نادیده گرفتن رای مردم است.
نویسنده در ادامه سخنان ظریف در مورد پولشویی را شجاعانه و حق خوانده و نوشته است : در حالی که هیچ کس نباید از پولشویی حمایت کند اما شاهد آن هستیم که اکنون عده‌ای تکدر خاطر پیدا کرده‌اند ظاهرا در کشور ما هر کس حرف شجاعانه و حقی را بزند متاسفانه مورد مواخذه قرار می‌گیرد.
درباره این یادداشت نکاتی است که به اختصار به آن می‌پردازیم، نخست آنکه روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد اجرای قانون را توهین و نادیده گرفتن رای مردم می‌داند و این در حالی است که همه نهادهای قانونی کشور منتخب مردم هستند، اینکه وزارت کشور بایستی با استعلامات صورت گرفته این حکم را امضا کند هم دولت منتخب مردم است و هم اعضای شورای شهر منتخبان مردم هستند و حال در اجرای وظایف قانونی این دو بایستی اولویت را به کدام یک بدهیم، آیا می‌شود گفت دولت به وظیفه قانونی خود عمل نکند و بدون استعلامات قانونی حکمی را امضا کند؟!
نکته دوم اینکه نویسنده که عنوان نماینده سابق مجلس را یدک می‌کشد از روند قانونی امور تا این اندازه بی‌اطلاع است، به عنوان نمونه او نمی‌داند که رئیس‌جمهور منتخب مردم باید لیست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس که نمایندگان آن نیز منتخب مردم هستند ارائه دهد تا این منتخبان ملت با بررسی برنامه وزرای پیشنهادی و باقی مسائل در اطراف این افراد به آنان رای دهند، اگر رای مردم به رئیس‌جمهور برای نهایی مفروض کردن گزینه‌های وی برای تصدی مدیریت وزارتخانه‌ها کافی بود قانون اساسی که این قانون نیز به رای عموم مردم رسیده است چنین ترتیبی را مقرر نمی‌کرد.
نکته پایانی اینکه نویسنده به عمد موضوع اظهارات ظریف را تحریف کرده است تا به آسانی بتواند نتیجه مطلوب خود را اخذ کند، ظریف نظام اسلامی را بدون ذکر مصادیق خاص به پولشویی متهم کرده و آن را امر رایجی در کشور شمرده است، حال نمایندگان مجلس و منتقدین می‌گویند که ظریف اسامی افرادی که دست به پولشویی گسترده زده‌اند را افشا کند و یا به نهاد قضایی تحویل دهد، اگر چنین افرادی وجود ندارند ظریف خلاف واقع گفته است و مستحق استیضاح است و اگر هم وجود دارند و ظریف باز اسامی آنان را افشا نمی‌کند باز مستحق استیضاح است چرا که به کلی گویی بسنده و علیه مفسدین اقدامی نکرده است، ضمن آنکه پولشویی از طریق سیستم بانکی رخ می‌دهد و دولت در این زمینه مسئول است نه مطالبه‌گر.
اروپا اگر می‌توانست بعد توافقنامه سعد آباد کاری می‌کرد
 حسن بهشتی پور در گفت‌و‌گو با روزنامه اصلا ح طلب قانون درباره اینکه ساز وکار مالی اروپا در زمینه حفظ برجام، وقت کشی است؟ یا خیر گفت: «تمام قراين و شواهد نشان می‌دهد که اروپایی‌ها نمی‌توانند ساز و کار لازم را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا فراهم کنند.»
وی در ادامه تصریح کرد: «قبل از برجام و وارد شدن آمریکایی‌ها در گفت‌وگوها و مذاکراتی که منجر به صدور بیانیه تهران،بروکسل و پاریس شد؛ ایران با گروه اتحادیه اروپا وارد مذاکره شد و سه بیانیه نیز صادر شد.اما دیدیم که کاری از پیش نمی‌برند و ایران دو سال و نیم غنی‌سازی را تعلیق کرد ولی در آخر مجبور شدیم پلمب‌ها را بشکنیم و روند به سمت نوعی رودررویی رفت.بحث این است که اگر اروپا بدون آمریکا می‌تواند کاری انجام دهد در همان دوره‌ای که با ایران سه بیانیه به توافق رسیده بود انجام می‌داد.دلیل اینکه اروپایی‌ها موفق نمی‌شوند این است که آمریکا کارشکنی و مخالفت می‌کرد و اروپا در موقعیتی نبود که بتواند در برابر کارشکنی آمریکایی‌ها اقدامی صورت دهد.».
گفتنی است کشورهای اروپایی طی شش ماه اخیر عینا به مانند عملکرد خود در دوره پسابرجام نه تنها ذره‌ای در مقابل کارشکنی‌های آمریکا و محروم شدن ایران از حقوق برجامی واکنش نشان ندادند، بلکه وقیحانه و با لحن طلبکارانه و آمرانه ایران را به اجرای یکطرفه تعهدات برجامی علی‌رغم خروج آمریکا از توافق فراخوانده و از سوی دیگر صریحا به منافع مشترک با آمریکا و هم‌نظر بودن در مسائل موشکی و منطقه‌ای با آمریکا علیه ایران اذعان می‌کردند.
این در حالی است که متاسفانه امید واهی و خوش‌باوری دولتمردان کشورمان به ادعای اروپایی‌ها برای زنده نگه داشتن برجام و دل بستن به طرح مضحک ‌ساز و کار مالی اروپایی‌ها برای دور زدن تحریم‌ها باعث شده که آشکارا چشم بر بد عهدی‌ها و بدقولی‌ها، شرارت‌ها و خباثت‌های اروپایی‌ها علیه ایران ببندند.