kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۶۱۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵

ساخت بیمارستان و مدرسه روی گسل‌ها ممنوع است

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات و دبیر کارگروه ملی زلزله وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که طبق آئین‌نامه جدید، ساخت بیمارستان، مدرسه و ساختمان‌های چند طبقه روی گسل‌ها به ویژه در کلانشهرهای تهران، تبریز، مشهد و کرج ممنوع است.

به گزارش ایرنا، علی بیت اللهی درآئین رونمایی از نقشه گسل‌های کلانشهرکرج اظهار داشت: به دنبال وقوع زلزله آبان ماه سال96 استان کرمانشاه با کمک پژوهشگاه زلزله‌شناسی و سازمان زمین‌شناسی کشور نقشه گسل‌ها برای برخی کلانشهرهای کشور از جمله کرج آماده شد.
وی گفت: این الزام از سوی هیئت دولت به تمام فرمانداران پس از زلزله کرمانشاه ابلاغ شد که برخی ساختمان‌های حساس مانند بیمارستان‌ها و مدارس نباید روی گسل‌ها ساخته شود.
وی بیان داشت: براین اساس کلانشهرهای تبریز، مشهد، تهران و کرج در گام نخست باید ضوابط ساخت و ساز را رعایت کرده و تشکیل هرگونه پرونده برج سازی، بیمارستان، ساخت مدرسه و جایگاه عرضه سوخت بر روی گسل‌های این مناطق ممنوع است.
وی ادامه داد: همچنین شرکت‌های گاز، آب و برق باید شیرهای قطع کن روی گسل‌ها نصب کنند تا در زمان حوادث احتمالی بتوان از مشکلات و حوادث دیگر جلوگیری کرد. بیت‌اللهی گفت: کلانشهر کرج در ترسیم نقشه گسل‌ها پیشگام شده که البته نیازمند استمرار است.
مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات و دبیر کارگروه ملی زلزله وزارت راه و شهرسازی افزود: علاوه‌بر رعایت الزامات ساخت، سیستم‌های اطلاع‌رسانی در محدوده گسل‌ها باید نصب و فعال شود.
وی ادامه داد: یافته‌های علمی می‌بایست در آِیین نامه و ضوابط لازم اجرا کرد و شتاب زلزله توسط مهندسان ساختمان در طراحی‌ها دیده شود.
طبق نقشه‌های زمین‌شناسی، استان البرز حدود 400 کیلومتر گسل دارد که بخشی از این گسل‌ها در کرج واقع شده است.