kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۲۶۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵

جزئیات تازه از چگونگی دیدار نتانیاهو با پادشاه عمان

رسانه‌های صهیونیستی جزئیات تازه‌ای از چگونگی سفر نتانیاهو به عمان را منتشر و اعلام کرده‌اند، مقدمات این سفر 8 ماه پیش از آن مهیا شده بود و موساد نقش اصلی را در شکل‌گیری این سفر برعهده داشت.

سفیر اخیر نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان که اخیرا صورت گرفت همچنان به عنوان یکی از خبرهای غیر منتظره به شمار می‌رود، چرا که برای نخستین بار نتانیاهو رسما و جلوی دوربین‌های خبرنگاران از یک کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس دیدار می‌کرد. این در حالی است که این کشورها با رژیم صهیونیستی روابط رسمی نداشته و بنابراین، این دیدار تلاشی در جهت عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی قلمداد می‌شود.
اما گزارش‌های تازه نشان می‌دهد مقدمات دیدار نتانیاهو از عمان از سال 2017 آماده شده بود. یک رسانه صهیونیستی گزارش داده نخست‌وزیر این رژیم غیر از دیدار اخیر با مقام‌های عمان، چند ماه پیش هم با وزیر خارجه این کشور دیدار کرده بود.
 به گزارش فارس، کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز جمعه گزارش داده «بنیامین نتانیاهو»، ۸ ماه قبل از سفر اخیرش به «مسقط»، به صورت محرمانه با «یوسف بن علوی»، وزیر خارجه عمان دیدار کرده بود.
رسانه صهیونیستی همچنین اعلام کرده این دیدار در ماه فوریه (بهمن) انجام شده و «یوسی کوهن»، رئیس ‌سازمان جاسوسی موساد مقدمات آن را فراهم کرده است. خود «کوهن» هم در آن جلسه حضور داشت. یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی هم گفته در آن سفر نتانیاهو و وزیر خارجه عمان درباره ایران و روابط میان دو طرف گفت‌وگو کردند. طبق این گزارش‌، تماس‌ها میان رژیم صهیونیستی و عمان در آوریل(فروردین) ۲۰۱۷ زیر نظر موساد آغاز شده بود، اما دیدار نتانیاهو و بن‌علوی(وزیر خارجه عمان) در فوریه، آغاز مرحله‌ای بود که سطح این تماس‌ها را از دیدار میان مقام‌های ارشد دو طرف به دیدارهایی در سطح سیاسی ارتقاء داد.
به گزارش کانال ۱۰رژیم صهیونیستی «پیشرفت‌هایی از همین نوع بود که موجب شد دیدار اخیر نتانیاهو با «سلطان قابوس»، پادشاه عمان میسر شوند.» کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی همچنین ادعا کرده تمامی تماس‌ها میان این رژیم و آمریکا در حالی انجام شده‌اند که هیچ‌یک مراتب را به دولت آمریکا اطلاع نداده‌اند. طبق گزارش رسانه صهیونیستی، نتانیاهو چند بار در روزهای اخیر گفته اسرائیل به زودی دیدارهای مشابهی هم با مقام‌های سایر کشورهای عربی خواهد داشت که این رژیم با آنها روابط دیپلماتیک ندارد. باراک راوید، خبرنگار کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره در توئیترش نوشته: «انتظار می‌رود یکی از این کشورها بحرین باشد که مقام‌های آن در روزهای اخیر مواضع مثبتی در قبال اسرائیل گرفته‌اند.»
واکنش موسسه فتوای عمان
در همین حال موسسه فتوای عمان در نخستین واکنش نهاد مذهبی این کشور به سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم ‌اشغالگر به عمان، بر جایز نبودن عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیست تاکید کرد. شیخ امین الصوافی، دبیر فتوای دفتر مفتی اعظم عمان در صفحه توئیتر خود در پاسخ به پرسشی درخصوص موضعش درباره عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیست و ایجاد روابط رسمی با آن نوشت: « عادی‌سازی روابط به معنای به رسمیت شناختن است.
تا زمانی که از عبارت دشمن صهیونیست استفاده می‌کنیم، چگونه می‌توانیم دشمن را به رسمیت بشناسیم!!! افزون بر این، صهیونیست‌ها می‌خواهند مسلمانان و عرب‌ها را به سمت به رسمیت شناختنشان بکشانند و همان‌طور که مشخص است، در مقابل هیچ کاری برای آنان نخواهند کرد.» این فتوا چند ساعت پس از پخش یک گزارش تلویزیونی از شبکه کان اسرائیل صادر شد. در این گزارش تلویزیونی خبرنگاران اسرائیلی در حال پرسه زدن در عمان هستند و نظر مردم این کشور را درخصوص روابط با اسرائیل پس از سفر اخیر نخست‌وزیر اسرائیل به عمان جویا می‌شوند.
جنبش کرامت عربستان نیز اقدام اخیر برخی از کشور‌های عربی را نادیده گرفتن مردم فلسطین و مبارزه آنان برای آزادسازی سرزمینشان دانست. معن الجربا، دبیرکل جنبش کرامت عربستان -(جنبش مخالفان نظام عربستان)- با انتشار بیانیه‌ای اقدام اخیر برخی از کشورهای عربی و حوزه خلیج‌فارس را در عادی سازی روابط با رژیم ‌اشغالگر و نادیده گرفتن درد و رنج مردم فلسطین و مبارزه بی‌وقفه آنان برای آزادسازی خاکشان از دست رژیم غاصب محکوم کرد.