kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۶۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸

سایه روشن‌های سفر نتانیاهو به مسقط آیا عمان به آرمان فلسطین خیانت می‌کند؟

سفر ناگهانی نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان باعث شده تا اهداف این سفر به محل مناقشه بین کارشناسان مختلف تبدیل شود.

 
  سرویس خارجی-

در این ارتباط تلاش برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی و احتمال مذاکره با ایران در مورد سوریه به عنوان دو هدف مهم این سفر مطرح شده است. برخی معتقدند این سفر نمایشی است از سوی اسرائیل برای مخفی کردن ضعف این رژیم. سخنان وزیرخارجه عمان نیز از تلاش‌ها برای خیانت این کشور عربی به آرمان فلسطین حکایت دارد!
در حالی که رسانه‌های دنیا هنوز قتل خاشقجی را به عنوان خبر نخست خود مخابره می‌کنند ناگهان روز جمعه خبر مهمی منتشر شد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیداری مخفیانه روز پنجشنبه به عمان سفر کرد و 24 ساعت در این کشور به سر برد. این خبر از آنجا مهم بود که عمان همواره سعی کرده موضع بی‌طرفی خود را حفظ کرده و عملا از این طریق اعتبار نسبتا خوبی در منطقه به دست بیاورد. اما خبر سفر یک مقام جنایتکار صهیونیست به این کشور آن هم پس از 22 سال عجیب و قابل تامل بود. چرا که در شرایط کنونی مسئله معامله قرن و عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عربی و همینطور موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس مطرح است، بنابراین در این شرایط این سفر معنا دار خواهد بود. نکته دیگر اینکه هم رژیم صهیونیستی و هم عمان اعلام کرده‌اند این سفر به درخواست طرف مقابل بوده است! هواپیمایی که نتانیاهو را به عمان انتقال داده مربوط به یک شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی است و این هواپیما از خاک عربستان و بحرین برای رسیدن به عمان عبور کرده است. حالا سؤال مهم این است که این سفر با چه اهدافی صورت گرفته است؟ آیا عمان با خیانت به آرمان فلسطین جایگاه خود در منطقه را به باد نمی‌دهد؟!
احتمال اول: عادی سازی روابط با اعراب
یکی از دلایل سفر نتانیاهو به عمان می‌تواند تلاش تل‌آویو برای آغاز موج جدید از فرآیند عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی باشد. عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با چند کشور عربی در چند مرحله صورت گرفته و در حال جریان است. در مرحله اول روابط امنیتی و سیاسی پنهان بین دو طرف رژیم صهیونیستی و چند کشور مرتجع عربی گسترده شد، پس ‌از این مرحله در فضای نخبگانی کشورهای عربی سعی شد تا عادی‌سازی روابط به عنوان یک گزینه حتمی مطرح شود و درنهایت در مرحله سوم ارتباط مقامات دو طرف به‌تدریج باعث حساست‌زدایی اجتماعی خواهد شد که نتیجه نهایی این سه مرحله عادی‌سازی روابط این رژیم با کشورهای مرتجع عربی خواهد بود. بنابراین سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان می‌تواند به عنوان نقطه آغاز این حرکت باشد. این سناریو از آنجا قابل تامل است که وزیر خارجه عمان به صراحت از به رسمیت شناختن این رژیم دفاع کرده است. وزیر خارجه عمان با این ادعا که «اسرائیل کشوری موجود در منطقه است»(!) مدعی شده «تا منازعه فلسطینی اسرائیل حل نشود، مشکل فعالیت نظامی اسرائیل در دیگر نقاط حل نخواهد شد.» بن علوی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه «آیا سفر نتانیاهو به عمان در حقیقت، به رسمیت شناختن اسرائیل بود؟» گفت: «این موضوع تاریخش گذشته است. دیگر ارزشی ندارد. بعد از آنکه توافقنامه‌های صلح با اسرائیل امضا شده است. ما از گذشته صحبت نمی‌کنیم بلکه نگاهمان به آینده است. اسرائیل یکی از کشورهای منطقه است و زمان تعامل با آن فرا رسیده است. این آینده است.» این سفر در حالی صورت گرفته که همزمان وزیر ورزش رژیم صهیونیستی نیز به همراه تیم جودو این رژیم به ابوظبی سفر کرده است!
احتمال دوم: موضوع سوریه
برخی از رسانه‌های عبری و انگلیسی اما در واکنش به این سفر خط خبری دیگری در پیش گرفته‌اند. از این زاویه نتانیاهو به دنبال باز کردن کانالی جدید برای مذاکره بر سر سوریه است. مثلا روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشته: «روز جمعه نخست‌وزیر اسرائیل، از سفر خود به عمان بازگشت، کشوری که در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس نفوذ دیپلماتیک بالایی داشته و معمولا به عنوان میانجی در مسائل مختلف ورود می‌کند. برای نتانیاهو بهبود روابط با عمان می‌تواند به معنی کانال‌های ارتباطی غیر رسمی با برخی دشمنان اسرائیل در منطقه باشد. عمان به گونه‌ای روابط خود را مدیریت کرده که قادر به تثبیت ارتباطات دوستانه میان رقبای منطقه‌ای از جمله عربستان و ایران باشد. این کشور میزبان مذاکرات سری میان ایران و آمریکا در سال 2013 هم بود که مسیر مذاکرات بر سر برجام را هموار کرد. در اسرائیل گمان‌هایی مطرح شد در‌باره اینکه اکنون عمان می‌تواند به عنوان کانالی ارتباطی درباره سوریه باشد.»(!) این احتمال اگر چه وجود دارد اما، بسیار ضعیف است. دلیل آن در احتمال سوم توضیح
 داده شده است.
احتمال سوم: ژست قدرت در اوج ضعف
اما یک احتمال دیگر این است که نتانیاهو این سفر را با هدف تلاش برای پنهان داشتن ضعف خود در منطقه انجام داده باشد. عربستان و رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی مشکلات امنیتی زیادی پیدا کرده‌اند و این دو رژیم سعی می‌کنند به نوعی نشان دهند هنوز اقتدار منطقه‌ای دارند. در شرایط کنونی که اوضاع منطقه در راستای اهداف محور مقاومت و ایران در حال رقم خوردن است رژیم صهیونیستی به عنوان بازنده این تحولات، احتیاج به یک نمایش قدرت دارد. چرا که کشورها و بازیگران منطقه‌ای قطعا به سمت جبهه پیروز یعنی مقاومت در حال حرکت هستند و این برای صهیونیست‌ها غیرقابل تحمل است. بنابراین سفر نتانیاهو به عمان تنها برای اعلام این پیام خیالی است که شرایط به نفع اسرائیل در حال رقم خوردن است و نشانه آن نیز کنشگری نتانیاهو است که در واقع نوعی بازیگری از موضع ضعف تلقی می‌شود.
واکنش مقاومت
گروه‌های مختلف فلسطین مانند فتح، جهاد و حماس این سفر را به شدت محکوم کرده‌اند. جنبش فتح اعلام کرده سفر نتانیاهو به عمان از بین بردن طرح «صلح عربی» است و ما خواهان واکنش جهان عرب به عادی‌سازی رایگان با دشمنی هستیم که به حقوق فلسطینی و عربی احترام نمی‌گذارد. «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سفر نخست‌وزیر رژیم ‌اشغالگر صهیونیستی به عمان، ضمن انتقاد از این سفر گفت: «از نظر ما کشورهای اسلامی منطقه نباید تحت فشار کاخ سفید به رژیم غاصب صهیونیستی فضای تحرک برای ایجاد مصائب و مشکلات جدید در منطقه دهند.»به نظر می‌رسد که عمان در حال حرکت به سمت مسیری است که هدف آن خیانت به آرمان فلسطین است. هرچند تحت فشار اقدام به دعوت از نتانیاهو کرده و بن علوی از موجودیت اسرائیل و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دفاع کرده است اما در صورتی که مسقط بخواهد تسلیم این فشار شود جایگاه منطقه‌ای خود را به کل از دست خواهد داد.