kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴

بستن کنسولگری آمریکا در بصره جا زدن مقابل متحدان ایران بود

یک مقام سابق پنتاگون معتقد است بستن کنسولگری آمریکا در بصره نیروهای همسو با ایران را در عراق تقویت می‌کند و پیام بدی به آنها داد.



مایکل روبین مقام سابق وزارت دفاع آمریکا و پژوهشگر موسسه «امریکن اینترپرایز» طی یادداشتی نوشت: اقدام آمریکا در تعطیلی کنسولگری خود در بصره، این پیام را به گروه‌های تحت حمایت ایران می‌فرستد که با تهدید می‌توان آمریکا را از منطقه فراری داد.
وی در تارنمای نشریه «واشنگتن اگزمینر» می‌نویسد: اگر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا واقعا دنبال آن است تا از ایران حساب‌کشی کند، بستن کنسولگری آمریکا در بصره بدترین انتخاب وی خواهد بود این کنسولگری در فرودگاه بین‌المللی بصره واقع شده است و ظاهرا هیچکدام از خمپاره‌های بی‌هدف  به حوزه کنسولگری و ساختمان آن برخوردی نداشته‌اند حتی اگر اطلاعات آمریکا با قطعیت نشان دهد که شبه نظامیان وابسته به ایران به دنبال هدف قرار دادن پرسنل و متعلقات آمریکا بوده‌اند، بستن کنسولگری بی‌فایده است زیرا این ایده را القا می‌کند که آمریکا ایستادگی نخواهد کرد.
در بخش دیگری از این مطلب ضمن اشاره به این که «بستن کنسولگری به جای دفع نیروهای همسو با ایران، آن را تشویق خواهد کرد،» آمده است: از آن جایی که بزرگترین سفارت وزارت خارجه آمریکا در دنیا در بغداد و بزرگترین کنسولگری آن در اربیل در شمال اقلیم کردستان عراق قرار دارد، آمریکا در زمان حاضر در جنوب عراق حضوری ندارد. از سوی دیگر، اندازه سفارت آمریکا در بغداد تناسبی با کارایی آن ندارد و این سفارت در واقع بزرگترین کانون هزینه‌های بیهوده وزارت خارجه آمریکا است که تعامل چندانی میان دیپلمات‌ها و کارکنان آن با خارج از عراق وجود ندارد.
این رویداد می‌تواند بازتابی ورای عراق نیز داشته باشد؛ نیروهای افراطی در پاکستان از حضور آمریکا در این کشور خشنود نیستند؟ چطور است چند خمپاره در اطراف کنسولگری «کراچی» و «پیشاور» بزنند تا آمریکایی‌ها را وادار به فرار کنند، یادآور می‌شود مزدوران آمریکا دو هفته بیش اقدام به حمله علیه کنسولگری ایران در بصره کردند اما مردم بصره بلافاصله اقدام به پاکسازی مهاجمان و آب و جارو کردن کنسولگری کردند و بلافاصله کنسولگری راه‌اندازی شد. به چند روز نکشیده بود که کنسولگری آمریکا و همچنین محوطه سفارتش در بغداد هدف حملات خمپاره‌ای قرار گرفت و آمریکا مجبور شد کنسولگری‌اش را در بصره تعطیل کند. همچنین اخیرا برخلاف میل آمریکا، دولت جدید عراق تشکیل و عادل عبدالمهدی به نخست‌وزیری انتخاب شد او روابط خوبی با ایران دارد.