kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۴۵۳
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲

آغاز طراحی برنامه‌های فرهنگی و هنری برای پیاده‌روی اربعین(اخبار ادبی و هنری)

در نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین تأکید شد که فعالیت‌های این ستاد با مشارکت‌های مردمی و بدون بودجه دولتی انجام خواهد شد.


سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام‌جمعه موقت تهران در این نشست، بیان کرد: آنچه که همه اجماع دارند این‌ است که با یاری خدای متعال و خون مقدس حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در این بستر و حرکت عظیم مردمی که شکل گرفته، بتوانیم در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی با مشارکت مردمی بهره بیشتری داشته باشیم. این روح حرکت است. بر این اساس حوزه‌های کار فرهنگی باید تعریف شود. مثلا سطح اطلاعات و آگاهی دینی و سیاسی ایرانیان و غیر ایرانیانی که در این عبادت بزرگ حضور دارند را با جزوات، سخنرانی و هر روش مناسبی که امکان دارد ارتقا دهیم. همچنین می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم تا در طول سال با این تعداد از مخاطبان به نحوی ارتباط داشته باشیم که نتایج دستاوردها و تحولات معنوی سفر، جمع‌آوری و تولید محصول شود. همچنین حوزه دیگر اصحاب هنر است که در تحولات اجتماعی فرهنگی نقش موثری دارند. باید با به وجود آوردن فرصت و امکان، تحت تاثیر قرار بگیرند چون اربعین سطح تحول زیادی دارد و حفظ روح مردمی این حماسه بزرگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
سعید اوحدی رئیس ‌سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این نشست عنوان کرد: نظر به تجمع تعداد زیادی از زائران و توقف آنها، در نظر داریم با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی مانند تعزیه، سوگواره شعر با حضور شاعران ایرانی و عراقی، تجلیل از شهدای مدافع حرم ایرانی و عراقی، نمایش‌های میدانی، نگاه گذر و... میزبان زائران باشیم و از ظرفیت هنرمندان نیز استفاده کنیم تا مردم از این فرصت برای بهره‌مندی از برنامه‌های فرهنگی استفاده کنند. در این قرارگاه بودجه دولتی هم نمی‌خواهیم و کاملاً بر کمک‌های مردمی تکیه داریم.
حسن پلارک رئیس ‌ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: کرامت زائر بسیار حائز اهمیت است. به دلیل عدم اسکان مناسب در این دوره ۱۰ تا ۱۵ روزه، اگر کار فرهنگی نشود نمی‌توانیم به همه اهداف مورد نظر دست یابیم و حتی ممکن است این نکته باعث کم شدن تعداد زائران در سال‌های آتی شود. به همین دلیل در نجف محلی با عنوان شبستان حضرت زهرا (س) ایجاد شده که بیش از 300 هزار نفر گنجایش دارد. در کربلا نیز با سه سوله که دارای امکاناتی از جمله نانوایی و‌... است حدود70 هزار نفر اسکان داده می‌شوند و ان‌شاءالله تا چهار سال آینده امکان اسکان کامل داریم‌. البته در کربلا، نجف، سامرا و کاظمین سامانه‌ای طراحی شده که خانواده‌هایی که مشتاق میزبانی از زائران ایرانی هستند در آن ثبت‌نام کرده و ظرفیت و نشانی خود را ثبت کنند که مورد استفاده زائران قرار می‌گیرد و اتفاقا موجب تعاملات و دوستی‌ها می‌شود.