kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶
یک مسئول خبر داد

رشد 21 درصدی صادرات فرش دستباف

رئیس‌ مرکز ملی فرش دستباف ایران گفت: صادرات فرش دستباف ایران در چهار ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 21 درصدی داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، فرشته پاک دست در نشست خبری بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستباف اظهار داشت: براساس آمار رسمی حدود یک و نیم میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه فرش دستباف‌اشتغال دارند و براساس آمار غیر رسمی این رقم دو و نیم میلیون نفر است، اما واقعیت این است که حدود شش میلیون نفر از حوزه فرش ارتزاق می‌کنند.
وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته بیشترین صادرات فرش ایران به کشور آمریکا بوده است، گفت: در سال 96 حدود 5400 تن فرش به ارزش 428 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است. میزان صادرات فرش در سال 95 هم 5791 تن به ارزش 359 میلیون دلار بوده است.
رئیس‌مرکز ملی فرش دستباف ایران ادامه داد: میزان صادرات فرش ایران در چهار ماهه ابتدای امسال 1983 تن به ارزش حدود 100 میلیون دلار بوده که به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد رشد داشته است.
پاک دست افزود: در چهار ماهه ابتدای سال 96 بالغ بر 292.5 تن فرش به ارزش 21 میلیون دلار به آمریکا صادر شده که این میزان در چهار ماهه ابتدای امسال 792.7 تن به ارزش 39 میلیون دلار بوده است.  به این ترتیب صادرات فرش دستباف به آمریکا در چهار ماهه ابتدای سال 97 نسبت به مدت مشابه در سال 96 به لحاظ ارزشی 80.9 درصد و به لحاظ وزنی171 درصد رشد داشته است.
وی در مورد واردات فرش دستباف چینی به ایران گفت: هر گونه واردات فرش به ایران ممنوع است و از طریق قانونی هیچ‌گونه واردات فرشی به کشور انجام نمی‌شود. رئیس ‌مرکز ملی فرش ایران درباره بیمه قالی بافان اظهارداشت: در سال ۹۷ حدود ۷۷۶ میلیارد تومان بودجه برای بیمه قالیبافان در نظر گرفته شده، اما  مبلغ مورد نیاز ما ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.پاک دست با بیان اینکه فرش هم جزو اقلام تحریم شده از سوی آمریکاست، گفت: برای حل مشکل تحریم فرش، به دنبال یافتن بازارهای جدید هستیم. همچنین با پیمان سپاری و واردات در مقابل صادرات در پی کاهش آسیب‌های حاصل از تحریم‌ فرش هستیم.
وی با ‌اشاره به اینکه بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران سوم شهریورماه با حضور فعالان فرش دستباف ایران و تجار خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران آغاز به کار می‌کند، تشریح کرد: در این نمایشگاه که تا نهم شهریورماه برپاست بیش از 780 غرفه در 30 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان هستند.