kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۲۲
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸

پادشاه تایلند اداره کشور را به رهبر کودتا سپرد

پادشاه تایلند عامل کودتای کنونی در این کشور را به ریاست ستاد مشترک ارتش برگزید و اداره امور کشور را نیز به وی سپرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، پادشاه تایلند «پرایوت چان اوچا» فرمانده ارتش را رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور کرد. این اقدام پادشاه، جایگاه سیاسی اوچا را برای در دست گرفتن قوه‌مجریه مستحکم‌تر می‌کند. اوچا پنجشنبه هفته گذشته علیه دولت دست به کودتای نظامی زد.
در حکمی که پادشاه صادر کرد، اداره امور کشور نیز به اوچا سپرده شد. بدین‌ترتیب، زمینه برای تشکیل دولت موقت نظامیان در تایلند فراهم شد.
فرمانده ارتش تایلند بعد از دریافت حکم پادشاه، طی سخنانی اعلام کرد: اولین اولویت نظامیان حاکم ایجاد صلح خواهد بود. وی گفت: ما همه امور را به شدت کنترل خواهیم کرد و با کسانی که قوانین را نقض یا از اسلحه استفاده کنند، یا با برگزاری تظاهرات، وضع کنونی را بی‌ثبات کنند، برخورد خواهیم کرد.
علی‌رغم تهدیدات اوچا، تایلند طی روزهای پس از کودتا شاهد اعتراضات خیابانی علیه کودتاچیان بود؛ این تظاهرات دیروز نیز در بانکوک ادامه یافت و صدها معترض خواستار برگزاری انتخابات و پایان دخالت ارتش تایلند در سیاست شدند.
این در حالی است که صبح دیروز صدها کشاورز برای حمایت از نظامیان حاکم به خیابان‌ها آمدند. هتل «چیانگ‌مای» در بانکوک که محل تجمع سرخ‌جامگان (حامیان دولت «یینگلوک شیناواترا») بود نیز دیروز مورد هجوم نیروهای دولتی قرار گرفت. یینگلوک شیناواترا که طی روزهای اخیر در بازداشت به سر می‌برد، دیروز آزاد شد. اما «سوتهپ تاگسویان» رهبر اپوزیسیون در زمان دولت شیناواترا که قبلا دستگیر شده بود، به خیانت متهم شد.