kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸

پیروزی سلطان شکلات در انتخابات اوکراین پروشنکو: با پوتین دیدار می‌کنم

میلیاردر معروف اوکراینی معروف به «سلطان شکلات» با کسب بیشترین آرا، رئیس‌جمهور این کشور شد.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، «پترو پروشنکو» با کسب بیشترین آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری،‌ پیروز قطعی این انتخابات است. روز گذشته اعلام شد، بیش از 60 درصد آرای شمارش شده و پروشنکو با فاصله قابل توجهی از 20 رقیب خود یعنی با کسب حدود 55 درصد آرا پیروز این انتخابات است، هرچند نتایج رسمی انتخابات قرار است اول ژوئن (11 خردادماه) اعلام شود.
«پروشنکو» پس از اعلام این نتایج طی یک کنفرانس مطبوعاتی به برنامه‌های خود پرداخت.
وی تاکید کرد، با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه دیدار خواهد کرد.
به گفته این تاجر معروف اوکراینی، روابط بین کیف و مسکو بسیار پیچیده شده و برای حل و فصل اختلافات باید با رهبران این کشور گفت‌وگو کرد.
«پروشنکو» این را هم اضافه کرد که «هرگز همه‌پرسی که به الحاق کریمه منجر شد را نخواهد پذیرفت.»
روسیه نیز در حالی که پیش از این گفته بود انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین را «غیرقانونی» می‌داند، در یک چرخش موضع آن ‌را به رسمیت شناخت، ایالات متحده آمریکا نیز نتیجه این انتخابات را پذیرفت. ناظران خارجی حاضر در انتخابات روز یکشنبه اوکراین نیز اعلام کردند از نظر آنها این انتخابات کاملا سالم برگزار شده است. به گزارش یورو‌نیوز، این ناظران افزودند فقط 700 مورد تخلف آن هم در مناطق شرقی اوکراین گزارش شده است.
در این انتخابات 21 نفر به رقابت با یکدیگر پرداختند. جدی‌ترین رقیب پروشنکو «یولیا تیموشنکو»، نخست‌وزیر نارنجی و غربگرای اوکراین بود که شکست خورد. در شرق اوکراین، به دلیل اوضاع جنگی انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار نشد.
جنگ در دونتسک
درست یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین، استقلال‌طلبان «دونتسک» با حمله به فرودگاه اصلی شهر بدون درگیری و خشونت، آن را به تصرف خود درآوردند. برخی گزارش‌ها حتی از اعلام وضعیت جنگی از سوی استقلال‌طلبان دونتسک حکایت داشت.
ساعاتی بعد اما، جنگنده‌های ارتش اوکراین به این فرودگاه حمله کرده و تعدادی از استقلال‌طلبان مسلح را به قتل رساندند. درگیری‌ها در روز دوشنبه به اوج خود رسید طوری که خبر رسید، یک هلی‌کوپتر جنگی ارتش اوکراین نیز از سوی استقلال‌طلبان ساقط شده است.
دیروز منابع خبری نزدیک به استقلال‌طلبان اعلام کردند، اوضاع در این کشور آرام شده اما به شدت نیازمند دارو، غذا، پزشک و نیروهای کمکی هستند.
ساعاتی بعد نیز خبر رسید، دستکم 50 نفر از استقلال‌طلبان در جریان جنگ فرودگاه کشته شده‌اند. برخی گزارش‌ها شمار کشته‌شدگان را 30 نفر اعلام می‌کنند.
شهر صنعتی دونتسک با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر در تسلط استقلال‌طلبان است.
این درگیری‌ها واکنش مسکو را برانگیخته است. مسکو از دولت اوکراین خواست «عملیات نظامی علیه مردم‌» را متوقف کند. این کشور از ناظران بین‌المللی سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز خواست درگیری‌های روز دوشنبه دونتسک را بررسی کند. وزارت خارجه فرانسه نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف عملیات نظامی علیه مردم این شهر شد. «پروشنکو» نیز در واکنش به این جنگ گفت: «هرگز» با «تروریست‌ها» مذاکره نمی‌کند.
خبرگزاری «ایتارتاس» دیروز اعلام کرد، بر اثر شلیک آتش توپخانه ارتش اوکراین به مناطق مسکونی دونتسک، دو نفر دیگر کشته شدند.
خبر دیگر اینکه، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا تصریح کرد، کیف با پرداخت بخشی از بدهی گاز خود به روسیه موافقت کرده است تا بدین ترتیب زمینه مذاکره بین دو کشور برای حل اختلافات، هموار شود. به گفته «گونتر اوتینگر»، اوکراین قصد دارد تا روز پنجشنبه (فردا) 2 میلیارد دلار از بدهی گاز خود به روسیه را بپردازد و تا 7 ژوئن نیز 500 میلیون دلار دیگر از بدهی 3/5 میلیارد دلاری گازی خود به روسیه را پرداخت می‌کند. روسیه تهدید کرده در صورت پرداخت نشدن این بدهی، گاز این کشور را قطع می‌کند.