kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸

پنتاگون به تروریست‌ها در سوریه موشک‌های استینگر داد

روزنامه واشنگتن پست از تحویل موشک‌های ضد هواپیما از سوی پنتاگون به برخی از گروه‌های تروریستی سوری خبر داد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، روزنامه واشنگتن پست به نقل از برخی منابع در وزارت دفاع آمریکا فاش کرد که به تازگی برخی گروه‌های وابسته به ارتش آزاد سوریه از سوی آمریکا تعدادی سامانه موشکی ضد هواپیما دریافت کرده‌اند که گمان می‌رود از نوع «اف‌‌آی‌ام-92 استینگر»‌ باشد.
بنا به نوشته این روزنامه سامانه‌های موشکی مذکور به یگان‌‌هایی از ارتش آزاد سوریه داده شده است که از نظر آمریکا معتدل‌تر هستند.پیشتر آمریکا به مخالفان سوری سامانه‌های موشکی «تاو» که موشک‌های موثری برای از بین بردن تانک‌ها و تاسیسات زرهی محسوب می‌شوند، داده بود که مخالفان با استفاده از این سامانه‌ها تاکنون چندین دستگاه تانک ارتش سوریه را منهدم کرده‌اند.این اولین بار است که ارتش آمریکا مخالفان سوری را به موشک‌های ضد هواپیما مسلح می‌کند.
استینگر یک سامانه موشکی زمین ‌به ‌هوای دوش‌پرتاب است که توسط شرکت ریتیون در آمریکا و شرکت ای‌ای‌دی‌اس آلمان تولید می‌شود. این سلاح سبک و با کاربردی آسان است که قادر است یک جسم پروازی را در محدوده 4800 متری و در ارتفاع 180 تا 3800 متری مورد اصابت قرار دهد.روزنامه الحیات چاپ عربستان نیز در این باره نوشت، این اقدام واشنگتن در جهت تشدید فشار علیه دولت سوریه صورت می‌گیرد و هدف آن تغییر موازنه قدرت در میدان نبرد است.
اقدام آمریکا همزمان با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری سوریه صورت می‌گیرد که قرار است در 13 خرداد ماه سال جاری برگزار شود.
کارشناسان معتقدند که جبهه مخالف سوریه، بعد از پیشروی‌های ارتش این کشور در میدان نبرد که از جمله آنها آزادسازی منطقه القلمون، حمص و شکستن محاصره زندان حلب بود باعث شده است تا آمریکا سلاح‌های جدید از جمله موشک ضد تانک و ضد هواپیما با هدف تغییر موازنه قدرت به معارضان مسلح تحویل دهد.
از سوی دیگر گروه تروریستی جبهه النصره در بیانیه‌ای از ایجاد یک واحد تولید اسلحه در سوریه برای ساخت و ارتقای سلاح توسط اعضای این گروه خبر داد.
در این بیانیه آمده است: ما تلاش می‌کنیم تا اصول ساخت تجهیزات نظامی واقعی را ارتقا بدهیم؛ برای همین واحد تولیدی جدیدی با عنوان «بأس» ایجاد کرده‌ایم تا ساخت سلاح‌های کارآمد را افزایش دهیم. این واحد تولیدی نخستین هسته در سوریه برای تولید سلاح توسط گروه النصره به شمار می‌آید.
در این بیانیه همچنین تاکید شده است: این اقدام فرصتی برای جنگ در سوریه و همچنین مناطق دیگر است.این در حالی است که منابع سوری از ادامه عملیات پاکسازی شهر حلب و هلاکت شمار زیادی از تروریست‌ها در حمص و ادلب و انهدام سلاح و مهمات متعلق به آنها خبر دادند.تجمعات تروریست‌ها در حومه شرقی حلب هدف قرار گرفت و تونلی که تروریست‌ها در شمال درعا مورد استفاده قرار می‌دادند منهدم شد. در حومه دمشق نیز ارتش گروه‌های تروریستی را هدف حمله قرار داد و تعداد زیادی از آنان را به هلاکت رساند که برخی از آنها ملیت سعودی، تونسی و لیبیایی داشتند.از سوی دیگر، وزارت خارجه سوریه اعلام کرد در واکنش به اخراج سفیر این کشور در امان، کاردار اردن را اخراج کرد.
منابع آگاه از موافقت عبدالله دوم پادشاه اردن با درخواست ائتلاف مخالفان سوری برای افتتاح نمایندگی مخالفان در این کشور خبر دادند.
سایر رویدادها
* انتخابات ریاست جمهوری سوریه از امروز در 39 کشور آغاز می‌شود.
* منابع رسانه‌ای از ربوده شدن 11 تن از اعضای کمیته کشف حقایق درباره به کار‌گیری گاز کلر در دمشق خبر دادند.
* برخی گروه‌های مخالف به همراه گروه مسلح ارتش آزاد ائتلافی موسوم به مجلس شورای مجاهدین در شرق سوریه ایجاد و هدف خود را اخراج عناصر داعش از منطقه اعلام کردند.
* روسیه خواستار مشارکت تمام نیروهای سیاسی مخالف دولت این کشور در روند حل و فصل سیاسی و مذاکرات ملی شد.
* گروه تروریستی داعش یک اسقف سوری را که در الرقه ربوده شده بود اعدام کرد.