kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۹۱
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۸

نقش مجمع روحانيون در القاى توهّم پيروزى (پاورقي)


Research@kayhan.ir
اگرچه نشانه‌هاى فراوانى همچون؛ تشكيل كميته صيانت از آراء، استفاده از نماد سبز در تبليغات انتخاباتى، متهم كردن رقيب به دروغگويى و فريب، تشكيك در سلامت انتخابات و القاى تقلب مناظره، نامه‌نگارى به رهبرى و . . . براى وقوع حوادث پس از انتخابات وجود داشت و روند اتفاقات و موضع‌گيريهاى نامزدها و شخصيتها و تشكلهاى سياسى حكايت از به وجود آمدن فتنه‌اى عميق مى‌كرد، امّا عملكرد برخى شخصيتهاى مجمع روحانيون مبارز در اين ميان شاخص‌تر بود.
همان‌طور كه هاشمى رفسنجانى يك روز مانده به برگزارى انتخابات با نامه‌نگارى تهديدآميزش به مقام معظّم رهبرى، اظهارات احمدى‌نژاد در مناظره با موسوى را عارى از حقيقت دانست و با بيان اين كه «آتشفشان‌هايى كه از درون سينه‌هاى سوزان تغذيه مى‌شوند، در جامعه شكل خواهد گرفت» و شعله‌هاى خشم را برافروخت! سيد محمد موسوى خوئينى‌ها (دبير سياسى مجمع روحانيون مبارز) نيز درجهت القاى تقلب در انتخابات نامه تهديدآميزى را منتشر ساخت.
وى در نامه خود نوشت: « اكنون كه متأسفانه برگزاركنندگان انتخابات و ناظران منسوب به شوراى نگهبان آشكارا و يا در نهان از حاميان رئيس‌جمهور فعلى هستند، بشدّت نگرانى از عدم سلامت انتخابات در ميان مردم گسترش يافته است؛ بويژه آن كه رفتارهاى اين مجموعه، بخصوص رؤساى آنان مانند جناب آقاى جنتى و ديگران شبهه‌برانگيز است. اكنون در چنين شرايطى بر همگان لازم است به هر ترتيبى كه مى‌توانند و در حد توان و امكان خود از آراى ملت صيانت كنند و براى حفظ سلامت انتخابات و جلوگيرى از تخلفات و يا تقلب، با كميته صيانت از آرا كه از طرف دو كانديداى محترم جريان اصلاحات تشكيل شده است، كمال همكارى را بنمايند».649
همزمان ميرحسين موسوى (كانديداى مجمع روحانيون مبارز) نيز به پيروى از هاشمى رفسنجانى نامه‌اى سرگشاده خطاب به رهبر انقلاب اسلامى نوشت. وى در فرارى جالب به جلو از رهبر انقلاب خواست تا با رهنمودها و دخالت خود، موجبات بى‌طرفى همه مقامها، مجريان و ناظران انتخابات را فراهم نمايد تا از آراى مردم حفاظت شود. امّا نشانه‌هاى وقوع فتنه با مصاحبه موسوى با مجله تايم در يك روز قبل از انتخابات كامل گرديد. اين مجله در خصوص اين مصاحبه نوشت: «در جايگاه رياست‌جمهورى، موسوى طبعا كمابيش به اندازه رهبر معظّم آيت‌الله على خامنه‌اى قدرت نخواهد داشت؛ بخصوص در حوزه سياست خارجى و امنيت ملى. امّا او مؤكدا ابراز داشت كه تجمعات خيابانى چشمگير هفته‌هاى گذشته احتمالا ماهيت ساختار قدرت را به نحوى بنيادين دگرگون خواهد ساخت و درواقع اين اتفاق با فشار بر رهبر نسبت به پذيرش بيشتر افكار عمومى رخ خواهد داد.
ما پرسيديم: اگر انتخابات را ببازد آن وقت چه مى‌شود؟ او پاسخ داد : تغيير از مدتى قبل آغاز شده است. تنها بخشى از آن به پيروزى در انتخابات مربوط مى‌شود و بخشهاى ديگر ادامه خواهند يافت و هيچ عقبگردى در كار نخواهد بود».650
هرچند مقام معظّم رهبرى در روز 22 خرداد 1388 پس از انداختن رأى خود به صندوق در توصيه‌هايى به مردم، آنان را به آرامش، متانت، صبر، حلم، وقار و سكينه روحى و دورى از تشنج دعوت كردند، ولى برخى افراد و شخصيتها در روز رأى‌گيرى، در صدد جلوگيرى از سكون ارتعاشات ايجاد شده طبل تقلب در انتخابات برآمدند!
هاشمى رفسنجانى كه در مناظره با موسوى از سوى احمدى‌نژاد، «صحنه‌گردان اصلى انتخابات» لقب گرفته بود، آخرين تيرش را به سمت جريان انتخابات شليك كرد و گفت :
«بسيار مهم است كه اين انتخابات به گونه‌اى برگزار شود كه هيچ كس نتواند شبهه‌افكنى كند و همه بپذيرند آنچه از صندوق بيرون مى‌آيد همان باشد كه مردم رأى دادند».651
عفت مرعشى (همسر هاشمى رفسنجانى) كه ظاهرا از شكست هاشمى رفسنجانى در انتخابات نهم رياست‌جمهورى بسيار دلگير بود و تكرار پيروزى مجدد رقيب شوهرش را برنمى‌تابيد، به طور بسيار عجيب در جمع خبرنگاران با اعلام اين كه به ميرحسين موسوى رأى داده است، اظهار داشت :
«اميدوارم كه تقلبى صورت نگيرد كه اگر اين اتفاق بيفتد، من در پل صراط از آنها نخواهم گذشت. اگر تقلب شود از مردم مى‌خواهم با حضور در خيابانها واكنش نشان دهند، امّا در صورتى كه تقلب انجام نشود مطمئن هستم كه ميرحسين موسوى رأى خواهد آورد».652
در كنار اين القائاتِ تقلب و شبهه در سلامت انتخابات، على‌رغم تأكيدات مؤكد مقام معظّم رهبرى در صيانت از آراي ملت توسط شوراى نگهبان، سيد محمد خاتمى (عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز) نيز در هنگام انداختن رأى خود در حسينيه جماران در جملات كوتاهى به توهّم بزرگ ايجاد شده در موسوى كمك فراوانى كرد. وى با بيان اين كه ان‌شاءالله حضور مردم در انتخابات خوب خواهد بود تصريح كرد :
«همه شواهد امر حاكى است كه مهندس موسوى انتخابات را برده است، امّا من پيشگو نيستم».653
خاتمى عصر همان روز در پيام تبريكى به موسوى پيروزى‌اش را تبريك گفت! على‌اكبر محتشمى‌پور (عضو ديگر مجمع روحانيون مبارز و رئيس كميته صيانت از آرا) در ساعت 21 روز برگزارى انتخابات در نشست خبرى در محل ستاد موسوى گفت :
«ميزان آراى موسوى به گونه‌اى است كه با رأى ديگر رقباى او قابل قياس نيست».654
___________________________________
649- تكيه‌گاه، ص 215.
650- تاريخ وقايع انتخابات هشتاد و هشت، جلد اوّل، ص 580.
651- خبرگزارى مهر، به تاريخ 22/3/1388.
652- تاريخ وقايع انتخابات هشتاد و هشت، جلد اوّل، ص 597.
653- روزنامه جمهورى اسلامى، 23/2/1388.
654- خبرگزارى مهر، به تاريخ 22/3/1388.