kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۵۲۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
بر اساس آمارهای بانک مرکزی

تورم کالاهای اساسی 2 برابر نرخ کلی تورم است

در شرایطی که طبق آمار بانک مرکزی، تورم تیر ماه معادل 10/2 درصد بوده است، بررسی تورم کالاهای اساسی در هفته منتهی به 12 مرداد نشان می‌دهد میانگین نرخ تورم کالاهای اساسی 20/4 درصد (دو برابر تورم کل) می‌باشد.



گروه اقتصادی-

آخرین آمار بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی‌های شهر تهران که شامل گروه‌های «لبنیات و تخم مرغ»، «برنج و حبوب»، «میوه‌ها و سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز و گوشت مرغ» و «قند، شکر، چای و روغن نباتی» می‌باشد، نشان می‌دهد قیمت این اجناس طی هفته منتهی به 12 مرداد (نسبت به مدت زمان مشابه سال پیش) افزایش چشمگیری داشته‌اند.
بر اساس این آمار رشد قیمت این گروه کالاها از 1/3 درصد (حبوبات) شروع می‌شود و تا 64/3 درصد (میوه‌های تازه) ادامه می‌یابد. ضمن اینکه برخی کالاها مانند کره پاستوریزه، سیب گلاب، طالبی، خربزه، هندوانه، موز، خیار و لوبیا سبز؛ بیش از 50 درصد گران شده‌اند!
به صورت کلی هم میانگین افزایش قیمت 11 گروه از کالاهای اساسی که نام آنها در بالا آمد نزدیک به 20/4 درصد بوده که رقم بالایی محسوب می‌شود.
این در حالی است که بانک مرکزی تورم کل ماه قبل (تیر ماه) را 10/2 درصد اعلام کرده بود، موضوعی که نشان می‌دهد تورم کل کشور نصف تورم کالاهای اساسی بوده و جالب‌تر اینجاست که بر اساس آمار مرکز آمار، نرخ تورم کل در تیر ماه سال جاری معادل 8/7 درصد ثبت شده است!
از سوی دیگر با تغییرات مداوم سال پایه در محاسبه نرخ تورم (که در آخرین نمونه آن، سال پایه تورم از سال 1390 به 1395 تغییر پیدا کرد) به نوعی نرخ‌های جدید تغییر می‌کنند و این گمانه که با آمارها بازی می‌شود را فراهم می‌نمایند.
آمارهای بالا که به خوبی نشان دهنده تاثیر گرانی‌های شدید در معشیت مردم است، به خودی خود نشان می‌دهد که چرا باور عمومی با آمارهای رسمی (خصوصا آمار تورم) همسو نیست.
این در حالی است که رئیس‌‌مرکز آمار به همراه برخی همکاران خود اخیرا طی مقاله‌ای بر توجیه این آمار‌ها تاکید کرده و نوشته است: «محاسبات رسمی با روش‌های علمی و داده‌های آماری قابل اعتماد مبتنی بر واقعیت‌های زندگی روزمره مردم صورت می‌گیرند (که در غیر این صورت کلیه محاسبات عبث و بیهوده بوده و فعالیت‌های انجام شده اتلاف منابع خواهد بود) ولی باید در به‌کارگیری، تفسیر و تحلیل هر یک از ابعاد و تعاریف تورم دقت شایسته به عمل آید.»
البته حسن روحانی در تبلیغات ریاست‌جمهوری خود در سال 92 اعلام کرد معیار نرخ تورم جیب مردم است؛ با همین استدلال می‌توان گفت؛ نرخ تورم در شرایط کنونی منطبق با قیمت کالاهای اساسی بوده و دو برابر آنچه که اعلام می‌شود، هست.
لازم به ذکر است افزایش 175 درصدی قیمت دلار طی یکسال اخیر به همراه افزایش 220 درصدی قیمت سکه جو روانی نامناسبی نسبت به قیمت آتی کالاها و خدمات مصرفی ایجاد کرده و سیاست‌های دولت (خصوصا بسته جدید ارزی) نتوانسته گره خاصی از وضع موجود بگشاید.
چندی پیش هم از قول حسین صمصامی اقتصاددان و سرپرست اسبق وزارت اقتصاد نوشتیم: «نگرانی بسیار شدیدی در زمینه افزایش قیمت‌ها وجود دارد، (ولی) دولتمردان اصلا به این نگرانی‌ها توجه ندارند، در حالی که افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آتی بیشتر هم خواهد شد.»
در حال حاضر کالاهای اساسی همان‌طور که نوشتیم افزایش قیمت بالایی داشتند و دولتمردان باید توجه داشته باشند که با گفتار درمانی و اتکا به آمارهای تورم تک رقمی نمی‌توانند گرهی از امواج روانی افزایش قیمت‌ها بگشایند.