kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۵۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
اندیشکده آمریکایی:

تحریم‌ها، ایران را به مذاکره مجدد یا تغییر سیاست‌های منطقه‌ای وادار نمی‌کند

یک اندیشکده آمریکایی نوشته تحریم‌های یکجانبه آمریکا ایران را به مذاکره مجدد یا تغییر در سیاست‌های منطقه‌ای این کشور وادار نخواهد کرد.



اندیشکده رند در گزارشی نوشت: بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به متحدان آمریکا لطمه خواهد زد.
رند در ادامه نوشت: آیا راهی وجود دارد که این تحریم‌ها برای ایالات متحده و منافعش از لحاظ مهار چالش ایران، مفید باشند؟ متاسفانه پاسخ این پرسش، تقریباً به طور قطع منفی است.
این اندیشکده آمریکایی در ادامه به تشریح پیامدهای منفی خروج از برجام برای اروپایی‌ها پرداخته و نوشته در حالی که اروپایی‌ها قصد حفظ این توافق هسته‌ای بعد از خروج آمریکا از آن را دارند، درباره توان آنها برای موفقیت در این هدف، تردید وجود دارد.
رند همچنین نوشته با آنکه تحریم‌ها تا اندازه‌ای در اعمال فشار بر ایران موفق خواهند بود، اما آنها را وادار به تغییر در سیاست‌هایشان در منطقه نخواهد کرد و یا اینکه باعث تمایل آنها برای حضور مجدد در میز مذاکره نخواهد شد.
این اندیشکده در ادامه به بیانیه‌های چین، ترکیه و هند درباره عدم تبعیت از تحریم‌های آمریکا‌اشاره کرده و نوشته ایران احتمالاً از طریق آنها «گلیم خود را از آب بیرون خواهد کشید».
حمایت مجدد مقامات عراقی از ایران
به گزارش فارس، «سیدعمار حکیم» رهبر ائتلاف ملی شیعیان عراق و رئیس‌جریان حکمت ملی، در نشستی با اعلام حمایت مجدد خود از ایران، تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی را محکوم و مردود دانست.
وی با تاکید بر اینکه سیاست ارعاب و محاصره اقتصادی علیه ملت‌ها  نادرست است، تاکید کرد: این اقدامات ناعادلانه، غیرانسانی و به دور از تمدن است.
رهبر جریان حکمت ملی عراق ادامه داد: ملت آزاده عراق که طعم درد و رنج حاصل از محاصره ظالمانه دهه 90 میلادی را چشیده است، اکنون همبستگی خود را با ملت ایران در محکوم کردن این اقدامات جائرانه علیه این کشور اعلام می‌کند.
آیت‌الله «سیدمحمدتقی مدرسی» از مراجع دینی شیعیان عراق نیز درباره تلاش برخی طرف‌ها برای ایجاد اختلاف میان دو ملت ایران و عراق هشدار داد.
آیت‌الله مدرسی افزود: پیوند میان ملت عراق با برادران ایرانی بیش از این دسیسه‌ها است و آنان هرگز کمک‌های برادران ایرانی در ایام دشوار مبارزه با تروریسم و نیز شرایط بد اقتصادی را از یاد نمی‌برند.
«علی الاسدی» رئیس‌شورای سیاسی جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء عراق، به برخی زمزمه‌های شخصیت‌های سیاسی عراقی برای پیوستن به ائتلاف تحریمی آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد و خواستار حمایت از ملت و رهبری ایران شد.
فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق، نوری المالکی معاون رئیس‌جمهور عراق، جنبش عصائب اهل الحق، سازمان بدر، گردان‌های حزب‌الله عراق، جریان الصدر، حزب الدعوهًْ، جنبش «بشائر الشبابیه» (بشارت جوانان)، رئیس‌مجلس اعلای اسلامی عراق از دیگر نهادها و شخصیت‌های عراقی هستند که مخالفت خود با تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرده‌اند.
حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نیز در سخنانی دو پهلو گفته بود: «عراق با تحریم‌های آمریکا علیه ایران موافق نیست اما به خاطر منافع ملت عراق ناچار به پایبندی است».
ایران مانند کره شمالی سر میز مذاکره نمی‌آید
ریچارد سوکالسکی تحلیلگر مؤسسه کارنگی و کارشناس پیشین اداره سیاستگذاری وزارت خارجه، نه تنها جنگ بلکه تکرار سیاست چماق و هویج علیه کره شمالی را در قبال ایران شکست خورده ارزیابی کرد.
سوکالسکی نوشت: ایران مانند کره شمالی سر میز مذاکره نمی‌آید.
به نوشته اسپوتنیک «لو کانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر بر مخالفت این کشور با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تأکید کرد.
خبرگزاری رویترز هم به نقل از وزارت خارجه چین نوشت روابط پکن با تهران در زمینه‌های انرژی و تجاری آسیبی به منافع هیچ کشوری وارد نمی‌کند.