kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۹۶۵
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

بسته پیشنهادی اروپا برای انجام اصلاحات ارجاع شده است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه پیش‌نویس بسته پیشنهادی اروپا در اختیار دیپلمات‌هاست و ما از متن آن اطلاعی نداریم، گفت: قرار شد این بسته به اروپا برگردد و اصلاحاتی در آن انجام گیرد.

ابوالفضل حسن‌بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا، اظهار کرد: بسته پیشنهادی اروپا به عنوان پیش بسته تحویل دیپلمات‌های کشورمان شده و همه مقامات کشور نسبت به این بسته اعتراض و صریحا اعلام کردند که خواسته‌های جمهوری اسلامی را تأمین نمی‌کند.
حسن بیگی تاکید کرد: به همین دلیل قرار شد این بسته مجددا به اروپا برگردد و اصلاحاتی در آن انجام گیرد.
وی ادامه داد: پیش‌نویس بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا در اختیار دیپلمات‌هاست و ما از متن آن به طور جزئی اطلاع نداریم.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: وظیفه دیپلمات‌ها انجام مذاکرات مجدد در این موضوع برای حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران است.
حسن‌بیگی اظهار داشت: چین اعلام کرده در چارچوب قوانین بین‌المللی با ایران همکاری می‌کند و روسیه هم محکم‌تر از پکن صریحا اعلام کرده در چارچوب قوانین بین‌المللی نظرات آمریکا را اعمال نمی‌کند.
وی تصریح کرد: اگر در این شرایط اروپاییان بخواهند با جنگ و عملیات روانی نظرات ترامپ را در نظر بگیرند، قطعا جمهوری اسلامی این موضوع را نمی‌پذیرد.
به گزارش مهر، نماینده مردم دامغان در مجلس گفت: فرصت یک ماهه برای مذاکرات در مورد بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا وجود دارد.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا- 18 اردیبهشت 97- از برجام خارج شد. در حقیقت آمریکا در شرایطی که ده‌ها امتیاز نقد از ایران گرفته بود، به هیچیک از تعهدات خود در برجام عمل نکرد و نه تنها تحریم‌ها را که مسئله اصلی در مذاکرات بود، لغو نکرد، بلکه ده‌ها تحریم جدید هم به آن افزود.
براساس مستندات منتشر شده، ترامپ پس از اطمینان از ماندن ایران در برجام و ادامه فشار از سوی اروپا، از برجام خارج شد.
پیش از این و بنابر اعلام مقامات ایرانی حاضر در مذاکرات 1+4 با ایران، قرار بر این بود که اروپایی‌ها حداکثر تا 10 خردادماه بسته پیشنهادی خود مبنی بر تضمین اجرای تعهدات برجامی را ارائه دهند. اما اروپایی‌ها با تاخیری غیرقابل قبول سرانجام در نیمه تیرماه بسته پیشنهادی خود را ارائه دادند.
تاکنون محتوای بسته راهکارهای عملی اروپا برای حفظ منافع ایران از برجام منتشر نشده است ولی با استناد به اظهارات روحانی و دیگر مقامات دولتی، این بسته نتوانسته درخواست‌های ایران را تأمین کند به نحوی که روحانی آن را مایوس‌کننده خوانده و گفته که بسته مزبور دربرگیرنده همه خواسته‌های ایران نیست و راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها وجود ندارد و یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا عنوان شده است.
علاوه‌بر بسته پیشنهادی اروپا، اتحادیه اروپا پس از پایان نشست مشترک کمیسیون برجام - روز جمعه 15 تیر 97- بیانیه‌ای 10 بندی منتشر کرد.
با مرور بندهای 10 گانه بیانیه اتحادیه اروپا می‌بینیم که این بیانیه از فقدان تضمین برای حفظ برجام در مقابل عهدشکنی و کارشکنی آمریکا رنج می‌برد. تکرار ادبیات کلی و مبهم و شعارزده بدون ارائه تضمین‌های مشخص درباره مواخذه آمریکا در شورای امنیت و نحوه مقابله با تحریم‌هایی که عملا برجام را از بین می‌برد، همچنان مشکل اروپایی‌ها در ادعای پایبندی به برجام است.