kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۹۳۴
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
در ادامه توهین‌های مسئولان دولتی به مسکن مهر

مشاور وزیر راه: مسکن مهر چوپان‌ها را به شهر کشاند!

مشاور وزیر راه و شهرسازی با حمله به مسکن مهر، گفت: این طرح مناسبات جمعیتی را بر هم زد افراد 45 هزار تومان را گرفتند و چوپانی را رها کردند و آمدند در شهر ساکن شدند.

گروه اقتصادی-

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین عبده‌تبری در برنامه مناظره شبکه یک با رد ادعای برخی کارشناسان مسکن مبنی بر این‌که دولت در بخش مسکن کاری انجام نداده است، مدعی شد: این‌که گفته می‌شود وزارت راه بازار را پیش‌‌بینی نکرده را قبول نداریم. وزارت راه در این بخش کار کرده است.
وی با بیان این‌که 95 درصد مسکن در اختیار بخش خصوصی است، ادامه داد: حدود 450 هزار نفر در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند که از این تعداد تاکنون حدود 50 هزار نفر برای واحدهای کوچک متراژ وام 80 تا 160 میلیون تومانی را دریافت کرده‌اند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی با اذعان به این‌که دولت با آن‌که اصلا اعتقادی به مسکن مهر نداشت اما یک میلیون و 350 واحد را به اتمام رسانده است، گفت: فقط مسکن مهر پردیس باقیماند که 70 درصد مسکن مهر این شهر در دادگاه است.
وی با بیان این‌که در بحث عرضه زمین محدودیت داریم، افزود: آیا توصیه می‌کنیم در تهران افراد بیشتری بیایند؟ طرح مسکن مهر شرایطی را به وجود آورد تا مردم از روستاها به شهر بیایند. این طرح مناسبات جمعیتی را بر هم زد افراد 45 هزار تومان را گرفتند و چوپانی را رها کردند و آمدند در شهر ساکن شدند.
ظاهرا توهین‌ها و حمله‌های وزارت راه و شهرسازی دولت روحانی به مسکن مهر پایان ندارد. طرحی که میلیون‌ها نفر را صاحب خانه کرد و روحانی وعده ادامه آن را داد. وزیر راه هم در روز گرفتن رأی اعتماد، خود را طراح اصلی آن اعلام کرده بود و با توسل به همین حرف‌ها رأی اعتماد گرفت، اما در ادامه بارها به این طرح ملی حمله‌ور شد و حتی آن را مزخرف خطاب کرد.
مدتی قبل، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، گفته بود «اظهارات روحانی درباره اتمام مسکن مهر تا پایان ۹۶ تبلیغاتی بود(!) و اعتراف صریح مشاور آخوندی درباره نگاه دولت روحانی به مسکن مهر نیز نشان می‌دهد علت تأخیرهای چند باره برای تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر چه بوده است. اما اینکه او مدعی شده دولت یک میلیون و 350 واحد را به اتمام رسانده، عجیب است.هفته گذشته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از بلاتکلیفی ۶ هزار واحد مسکن مهر در استان تهران خبر داد.
دولت روحانی اعتقادی به مسکن مهر نداشت، اما طرح جایگزینی هم برای آن اجرا نکرد. دو طرح اصلی دولت در این رابطه، مسکن اجتماعی و وام خرید مسکن بود که اولی روی کاغذ ماند و اجرایی نشد و دومی هم عملا با شکست مواجه گردید.عبده تبریزی کوشیده است، وام خرید خانه در قبال صندوق پس‌انداز مسکن را به عنوان برنامه موفق دولت جلوه دهد، در حالی که این طرح مشکلات بسیار زیادی دارد.هفته گذشته، ایسنا، خبرگزاری حامی دولت اعلام کرد در حال حاضر قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات بانک مسکن حدود ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان است در نتیجه زوج‌ها باید برای گرفتن وام‌های مسکن و جعاله از ۱۱ تا ۱۷ میلیون تومان هزینه کنند.
از سوی دیگر اقساط سنگین این وام‌ها است که از عهده بسیاری از مردم خارج است و به عبارتی این طرح بیشتر به اقشار پردرآمد کمک می‌کند و دردی از طبقات ضعیف درمان نخواهد کرد.در این وضعیت قیمت مسکن افزایش سرسام‌آوری داشته به طوری که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت مسکن در تهران خردادماه به هر مترمربع 6/5 میلیون تومان رسید که این قیمت نسبت به اردیبهشت امسال 8/9 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 45/8 درصد گرانتر شده است.حال در این شرایط که نتیجه عملکرد اقتصادی دولت و سیاست‌گذاری مسکن وزارت راه و شهرسازی است، مشاور وزیر راه به جای پاسخگویی، در ادامه توهین‌های وزیر راه که مسکن مهر را مزخرف خوانده بود، در توهینی جدید، شکل جدید حمله به مردم را پیش گرفته و مدعی شده که مسکن مهر چوپان‌ها را به شهر کشانده است!