kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲

کوتاه از سراسر جهان

مصر
خبرگزاری صدا و سیما: دادگاه‌های مصر روز پنج‌شنبه 31 نفر را در دو پرونده جداگانه به اعدام محکوم کرده‌اند. یکی از این پرونده‌ها به قتل یک نیروی پلیس و یک نیروی امنیتی در سال 2015 و پرونده دیگر نیز به فرار از زندان در سال 2016 مرتبط است.
 رژیم نظامی مصر به بهانه‌های مختلف، دست به اعدام و سرکوب مخالفان می‌زند و به نظر می‌رسد که قصد دارد دامنه‌های سرکوب را فراتر از رژیم «حسنی مبارک» ببرد. اخیرا نیز دولت به ژنرال‌های مصری مصونیت مادام‌العمری اعطا کرده است!
پاکستان
تسنیم: بر اساس یک قرارداد تسلیحاتی که میان آنکارا و اسلام‌آباد به امضاء رسیده و «بزرگ‌ترین صادرات نظامی ترکیه به پاکستان» خوانده شده است، به زودی 30 فروند ‌هلی‌کوپتر جنگی از نوع «تی-129» از ترکیه به پاکستان ارسال می‌گردد. دو طرف همچنین، به توافق جامعی برای همکاری در حوزه‌های لجستیکی، تأمین قطعات، آموزش و مهمات دست یافته‌اند.
روسیه
فارس: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه تحریم واردات مواد غذایی  از غرب را تا 31 دسامبر سال 2019 (1‍0دی 1397) تمدید کرد. روسیه از مردادماه سال 1393 واردات مواد غذایی، سبزی، میوه، گوشت، ماهی، شیر و فرآورده‌های لبنی را از آمریکا، کشورهای اتحادیه اروپا، استرالیا و نروژ ممنوع اعلام کرده بود. مسکو این تحریم‌ها را به تلافی ممنوعیت‌های اعلام شده از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی به بهانه دخالت روسیه در مسائل داخلی اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه اعمال کرده است. جمهوری کریمه واقع در دریای سیاه، فروردین 1393 برای پیوستن به روسیه همه‌پرسی برگزار کرده و با رأی موافق اکثریت قاطع ساکنان منطقه، به روسیه ملحق شده است.
افغانستان
ایسنا: وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، اسنادی در اختیار دارد که حمایت وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از گروه «طالبان» در افغانستان را اثبات می‌کند.
 پیش از این نیز «کابلوف» نماینده رئیس‌جمهور روسیه در افغانستان، در مورد حمایت آمریکا از عناصر داعش در افغانستان خبر داده و اعلام کرده بود که آمریکا شماری از تروریست‌های داعش را از سوریه به افغانستان هلی‌برن کرده است.
عربستان
رویترز: رژیم آل‌سعود «سفر الحلوی» روحانی منتقد عربستان را به همراه سه فرزندش بازداشت کرد. این بازداشت‌ها پس از آن صورت گرفت که الحلوی کتابی را در انتقاد از خاندان سعودی منتشر کرده بود. گفته می‌شود این روحانی در کتابش به نام «مسلمانان و تمدن غربی»  از صرف پول‌های هنگفت در جریان سفر«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض انتقاد کرده است.
ترکیه
العالم: «بینالی ایلدریم» نخست‌وزیر سابق ترکیه، با رأی 581 نماینده از 600 نماینده، به ریاست پارلمان این کشور برگزیده شد. انتخابات پارلمانی ترکیه سوم تیر برگزار شده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز ضمن تقدیر از فعالیت‌های ایلدریم، به وی مدال شرافت اهدا کرد.