kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۸۲۹
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳

نام مقدونیه تغییر کرد مردم با ریختن به خیابان‌ها اعتراض کردند

مقامات مقدونیه و یونان دیروز، توافقنامه تغییر نام کشور مقدونیه به «جمهوری مقدونیه شمالی» را امضا کردند مسئله‌ای که با اعتراضات گسترده در هر دو کشور رو به رو شده است.

«نیکوس کوتزیاس» و « نیکولا دیمیتروف»وزرای خارجه یونان و مقدونیه دیروز در جزیره «پرسپا» در مرز دو کشور این توافق را با حضور نخست‌وزیران دو کشور امضا کردند. در این مراسم «ماتئو نیمتس» فرستاده سازمان ملل و شماری از مقامات اروپایی هم شرکت داشتند. «سیپراس» و «زوران زائف» همتای مقدونیه‌ای وی توافق کرده‌اند تا نام مقدونیه به «جمهوری مقدونیه شمالی» تغییر نام دهد. هدف این است که نام کشور مقدونیه با نام یکی از استان‌های یونان تفاوت داشته باشد.مخالفان در یونان معتقدند «سیپراس» نخست‌وزیر در این توافق، امتیازات فراوانی به مقدونیه داده است.روز شنبه هم معترضان، تظاهرات گسترده‌ای برگزار کرده بودند که به درگیری با نیروهای پلیس منتهی شد.نام مقدونیه عاملی برای تنشی است که بیش از 2 دهه  و از زمان فروپاشی یوگسلاوی سابق ادامه داشته است. البته تغییر نام مقدونیه نیازمند مقدماتی است و مردم این کشور هم باید با آن موافقت کنند. پارلمان مقدونیه باید نخست به توافق به دست آمده رای مثبت بدهد و سپس در ماه سپتامبر و یا اکتبر هم در این زمینه همه‌پرسی برگزار خواهد شد.اگر رای‌دهندگان از این اقدام حمایت کنند در این صورت دولت باید قانون اساسی را تغییر دهد که این اقدام خواسته اصلی دولت یونان است.
مقدونیه در ۱۹۹۱ از یوگسلاوی مستقل شد. آتن از آن زمان بر سر نام این کشور با مقدونیه اختلاف‌نظر داشته و می‌گوید مقدونیه تنها برای نامیدن منطقه‌ای باستانی در یونان امروزی استفاده شود. طبق معاهده دوجانبه داخلی در سال ۱۹۹۵، یونان موافقت کرد که از نام جمهوری مقدونیه یوگسلاوی برای مقدونیه استفاده کند تا زمانی که این مناقشه حل و فصل شود.  آتن به بهانه عدم حل و فصل این موضوع مانع از پیوستن اسکوپیه به ناتو و اتحادیه اروپا شده است.