kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹

قتل‌عام ده‌ها نظامی افغان به دست طالبان در آستانه آغاز آتش‌بس!

تروریست‌های وابسته به طالبان در آستانه آغاز آتش‌بس چهار روزه عید سعید فطر، 65 نظامی افغانستان را در نقاط مختلف این کشور کشتند.

درحالی که آتش بس یک‌جانبه اعلامی رئیس جمهور افغانستان از فردا آغاز می‌شود و تا پایان روز عید سعید فطر ادامه می‌یابد، تروریست‌های طالبان در «قندهار»، «قندوز»، «هرات» و برخی ولایت‌های دیگر به پاسگاه‌های نیروهای دولتی حمله کرده و جمعا 65 نفر را کشتند. این در حالی است که طالبان نیز این آتش بس اعلامی «اشرف غنی» رئیس جمهور را پذیرفته است. البته، این گروه اعلام کرده که طی این مدت، به حملات علیه نیروهای اشغالگر آمریکایی ادامه می‌دهد.
هر چند فساد در دستگاه‌های دولتی و بی‌کفایتی مقامات باعث شده، طالبان در میان بخش‌هایی از اقشار افغانستان نفوذ پیدا کند، ولی اکثر مردم طالبان را یک گروه تروریستی و جنایتکار می‌دانند و معتقد هستند که این گروه در کشتار غیرنظامیان، پرونده سیاهی دارد.
مخالفت با حضور امارات
در پی تصمیم «اشرف غنی» مبنی بر حضور نیروهای اماراتی در افغانستان، شماری از نمایندگان پارلمان این کشور علیه تصمیم اشرف غنی موضع گرفتند.
به گزارش تسنیم، چند روز پیش رئیس جمهور افغانستان با فعالیت نظامی امارات در خاک افغانستان موافقت کرد و به دنبال آن نیز وزیر دفاع آمریکا در نشست سران ناتو اعلام کرد قطر و امارات به ماموریت ناتو در افغانستان پیوسته‌اند.
شماری از اعضای پارلمان افغانستان در واکنش به این موضوع تصریح کردند که حضور نیروهای اماراتی در افغانستان به دلیل ارتباط امارات با گروه‌های تندرو، نمی‌تواند به تامین امنیت در افغانستان کمک کند.
به گفته نمایندگان، حضور نظامیان اماراتی می‌تواند افغانستان را به میدان جنگ‌های نیابتی بین قدرت‌های منطقه و فرامنطقه تبدیل کند. اعضای پارلمان افغانستان تاکید کردند که بدون تصویب پارلمان، اشرف غنی به تنهایی نمی‌تواند با حضور نظامیان اماراتی در افغانستان موافقت کند.
«جعفر مهدوی» نماینده کابل در پارلمان اظهارداشت: افغانستان در دو دهه گذشته همواره محل جنگ‌های نیابتی بین کشورهای منطقه و جهان بوده و ورود نظامیان قطری و اماراتی به افغانستان‌، باعث تشدید جنگ خواهد شد.
«صادق نیلی‌زاده» عضو پارلمان افغانستان تصریح کرد که امارات و قطر از جمله کشورهایی هستند که از تشکیل حکومت طالبان (دهه 1990) حمایت کرده بودند و مشخص نیست که اکنون آنها برای سرکوب طالبان وارد افغانستان می‌شوند و یا می‌خواهند از آن حمایت کنند.
«جمال‌الدین فکوری‌بهشتی» نماینده بامیان در پارلمان نیز اظهار داشت: دولت افغانستان نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن مردم این کشور، درباره حضور نظامیان اماراتی در افغانستان تصمیم بگیرد. با توجه به پیشینه کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس، برخی از کارشناسان بر این باورند که احتمالا نیروهای اماراتی و قطری به دعوت آمریکا و با هدف حمایت از جریان‌های تکفیری و کمک به داعش، به افغانستان می‌روند.