kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
منابع سیاسی اعلام کردند

نخست‌وزیر مادام‌العمر بحرین مغضوب پادشاه این جزیره شد

منابع سیاسی در بحرین از بروز اختلافات جدی بین «حمد بن عیسی» پادشاه بحرین با «خلیفه بن سلمان آل خلیفه» نخست‌وزیر مادام‌العمر این کشور خبر داده و اعلام می‌کنند در این کشمکش امارات از شاه بحرین حمایت کرده است.

منابع سیاسی بحرین از کشمکش موسوم به « کشمکش در قصر» بین «حمد بن عیسی» شاه بحرین با «خلیفه بن‌سلمان آل خلیفه» نخست‌وزیر این کشور، خبر داده و اعلام کردند که به زودی شاه بحرین نخست‌وزیر را برکنار خواهد کرد.
به گزارش روزنامه القدس العربی، منابع سیاسی همچنین اعلام می‌کنند در این کشمکش ابوظبی از شاه بحرین حمایت کرده است. به گفته این منابع «بن زاید» ولیعهد ابوظبی تلاش دارد، نخست‌وزیر بحرین را که به مرد قدرتمند این کشور معروف است و از سال ۱۹۷۱ متصدی این پست بوده است، تغییر دهد و این تلاش چیزی نیست جز گام نهادن در مسیر تغییر دیگری در نقشه حکومت بحرین که این بار ولیعهد کنونی این کشور یعنی «سلمان آل خلیفه» را در بر می‌گیرد، به این معنی که «ناصر بن حمد» پسر چهارم پادشاه را که نزد پدرش جایگاه و اعتبار بیشتری دارد، جایگزین او کند. منابع بحرین هشدار دادند اگر اوضاع به همین منوال پیش رود احتمال ناآرامی در داخل خاندان حاکم بحرین نیز وجود دارد.
تحلیلگران معتقدند روشن نیست که آیا ریاض با ابوظبی همراه شده و از تغییر نقشه حکومت در بحرین حمایت خواهد کرد و یا اینکه موضع محافظه‌کارانه خود را در قبال این اقدام ادامه خواهد داد. این در حالی است که تلاش‌های پادشاه بحرین برای متقاعد کردن ریاض به حمایت از سرنگونی نخست‌وزیر این کشور یا همان خلیفه بن سلمان موضوع جدیدی نیست.وی پیش از این نیز تلاش کرده بود عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه متوفی سعودی را به این کار متقاعد سازد، اما او در آن زمان هشدار داده بود که خلیفه زمام امور کشور را در دست دارد.