kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۰۴۷
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸

خبرهای ضد و نقیض از توافقات روسیه و اسرائیل درباره جنوب سوریه

منابع غیررسمی از توافق روسیه و رژیم صهیونیستی بر سر توقف عملیات نیروهای مقاومت و ارتش در جنوب سوریه خبر می‌دهند. این در حالی است که مقامات حزب‌الله عقب‌نشینی نیروهای مقاومت از جنوب سوریه را رد می‌کنند.



یک منبع غیررسمی اعلام کرده، مسکو شرط‌های رژیم صهیونیستی در ارتباط با جنوب سوریه را پذیرفته است. بدین ترتیب که اگر عملیات در جنوب متوقف شود، اسرائیل هم از برکناری «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، صرف‌نظر می‌کند و بقای نظام سوریه را می‌پذیرد.
منظور از عملیات جنوب، عملیاتی است که طی روزهای اخیر قرار بود در سه استان جنوبی سوریه، یعنی «درعا»، «السویدا» و «قنیطره» انجام شود، اما به دلیل گفت‌وگو و احتمالا معامله میان روسیه و رژیم صهیونیستی متوقف شده است.
در ارتباط با چند و چون این مذاکره و معامله، طی روزهای اخیر خبرهای زیادی منتشر شده است، از جمله گفت‌وگوی تلفنی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و قول دادن نتانیاهو به پوتین مبنی بر اینکه اسرائیل دیگر به دنبال ساقط کردن نظام «بشار اسد» نیست، به شرط اینکه ایران و حزب‌الله از جنوب و سپس، کل سوریه خارج شوند.
همزمان با این گفت‌وگوی تلفنی، خبر رسید که «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، به مسکو رفته و با همتای روس خود دیدار کرده و همین اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به وی متذکر شده است.
البته طی روزهای گذشته این اظهارات یکطرفه بیان نمی‌شد و مسئله خروج نیروهای هم‌پیمان سوریه از جنوب این کشور را مقامات روسیه، از جمله «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه و حتی شخص پوتین هم به شکلی گفته‌اند.
دیروز نیز «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل، در پاسخ به این سوال که «آیا گزارش رسانه‌ها در خصوص توافق روسیه و اسرائیل بر سر خروج نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه از مناطق مرزی سرزمین‌های اشغالی درست است یا نه؟»، به خبرنگاران گفت: «من هم اخبار و گزارش‌هایی را در این باره شنیده‌ام و تا آنجایی که اطلاع دارم، این توافق انجام شده است.»
نبنزیا اظهار داشت: «آنچه می‌دانم این است که توافق حاصل شده است. نمی‌توانم بگویم که این توافق الان به اجرا درآمده یا نه، اما می‌توانم بگویم طرف‌های این فرایند از آن خشنود هستند. اگر تا الان در عرصه عملیاتی اجرا نشده باشد، در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.»
پیشتر رسانه‌های صهیونیستی گزارش‌هایی منتشر کرده بودند مبنی بر اینکه این رژیم در صورتی که نیروهای ایرانی از سوریه عقب‌نشینی کنند، با مستقر شدن نیروهای سوری در مرزهای جنوبی این کشور موافقت خواهد کرد. به دنبال انتشار این اخبار، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پنجشنبه به روسیه سفر کرد و در این سفر دیدارهایی با همتای روسی خود، سرگئی شویگو داشت.
در همین راستا، «هری کورین»، سفیر رژیم صهیونیستی در روسیه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» گفت: «مقامات اسرائیل با موضع روسیه درباره حضور نظامی ایران در مرزهای سوریه و اراضی اشغالی، موافق هستند.»
کورین افزود: «اسرائیل و روسیه مذاکرات زیادی را در این باره انجام می‌دهند، چرا که حضور «نیروهای ایرانی» در این مناطق تهدیدی برای اسرائیل است.»
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز چهارشنبه گذشته با اشاره به توافق مربوط به ایجاد مناطق کاهش تنش در خاک سوریه گفته بود که نیروهای خارجی باید از مناطق کاهش تنش عقب‌نشینی کنند و تنها نیروهای سوریه در این مناطق بمانند.
وزیر خارجه روسیه همچنین یادآوری کرد که توافقی در سال 2017 بین روسیه، آمریکا و اردن مبنی بر خروج تمامی نیروهای خارجی از مناطق کاهش تنش صورت گرفته بود.
این اظهارات و رایزنی‌ها در حالی رسانه‌ای می‌شود که به گفته منابع داخلی در ایران، روسیه هیچ فشاری را در ارتباط با سوریه، بر ایران وارد نکرده است.
در داخل سوریه نیز اصولا ایران هیچ نیروی نظامی ندارد و این چیزی است که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیز آن را در گفت‌وگوی روز سه‌شنبه خود با تلویزیون «روسیا الیوم» تایید کرده بود. به گفته بشار اسد، ایران در سوریه فقط مستشار نظامی دارد.
دیروز نیز خبرگزاری فارس گزارش داد، «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه، وجود پایگاه‌های ایرانی در سوریه را کذب محض خواند. وی حضور نیروهای ایرانی (مستشاران) در سوریه را هم «کاملا قانونی» خواند.
ارزیابی خبرهای ضد و نقیض
در میان گزارش‌های جورواجوری که به مذاکره روسیه و رژیم صهیونیستی مربوط می‌شود، هرچند خبرهایی کاملا رسمی مثل اظهارات نماینده روسیه در سازمان ملل این مذاکره و توافق را تایید می‌کنند، ولی محتوای توافقات به شکلی است که هیچ خردمندی در برابر رژیم صهیونیستی، آن را نمی‌پذیرد؛ بر اساس این توافقات احتمالی، رژیم اسرائیل فقط به پذیرش حاکمیت «بشار اسد» و پذیرش حضور روسیه در سوریه تن می‌دهد(یعنی پذیرش چیزهایی که از قبل بوده‌اند) اما در مقابل، این امتیازات باید به رژیم صهیونیستی داده شود؛ پایان حضور نظامی ایران و حزب‌الله در خاک سوریه، الحاق تدریجی بلندی‌های جولان اشغالی به اسرائیل، و البته توقف عملیات در جنوب سوریه.
گفته می‌شود خروج آمریکا از سوریه نیز جزو توافقات بوده اما این خروج گویا تدریجی است!
در مجموع، هرچند خروج نیروهای مقاومت از جنوب سوریه، صحت ندارد و این چیزی است که دو روز قبل مقام حزب‌الله نیز آن را تایید کرده، ولی در فضای میدانی، عملیات ارتش سوریه و حزب‌الله در درعا علیه تروریست‌های داعش و جبهه النصره، چند روزی است که متوقف شده است و آغاز این عملیات، می‌تواند به شایعه‌ها پایان دهد. ضمن اینکه مقاومت و ایران از هیچ کشوری دستور نمی‌گیرند و حضورشان در سوریه نیز به درخواست دولت قانونی سوریه است.