kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۷۴۶
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰

واکنش آل سعود به افشاگری ماکرون؛ ما سعد حریری را بازداشت نکرده بودیم!

وزارت خارجه عربستان در واکنش به افشاگری ماکرون که گفته بود حریری سه هفته در بازداشت خاندان آل سعود بود مدعی شده نخست‌وزیرلبنان در بازداشت این کشور نبوده است!


وزارت خارجه سعودی در واکنش به سخنان «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که طی یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود عربستان «سعد حریری» نخست‌‌وزیر لبنان را بازداشت کرده بود این گونه موضع گرفت: «این اظهارات عاری از صحت است... ریاض از ثبات و امنیت لبنان حمایت کرده و خواهد کرد و در عین حال به حمایت تمام‌عیار از سعد حریری نیز ادامه
خواهد داد.»
وزارت خارجه سعودی که احتمالا از این افشاگری غافلگیر شده در ادامه با حمله به ایران (نه فرانسه) رو به فرافکنی آورد و گفت: «تمام شواهد نشان می‌دهد طرفی که لبنان و منطقه را به سمت بی‌ثباتی سوق می‌دهد، ایران و حزب‌الله لبنان هستند که در کشتار غیرنظامیان فرانسوی در لبنان و ترور رفیق حریری دست داشتند.»(!)
امانوئل ماکرون، روز گذشته برای نخستین‌بار و آشکارا وقتی داشت از نقش خود در حل بحران لبنان و سعودی سخن می‌گفت اظهار داشت حریری به مدت چند هفته در عربستان در بازداشت بوده است.وی این افشاگری را در مصاحبه با یک شبکه خبری فرانسوی و در پاسخ به این سوال مطرح کرد که «آیا سیاست خارجی فرانسه در یک سال اخیر دستاوردی هم داشته است یا خیر؟»سعودی‌ها احتمالا به خاطر شرکت‌ها و ثروتی که حریری در عربستان دارد، نفوذ زیادی روی این فرد دارند.
سفر به عربستان
خبر دیگر این که، سعد حریری دیروز به عربستان رفت. وی پیش از این سفر تأکید کرده بود باید در سریع‌ترین زمان ممکن دولت را تشکیل دهد و قادر است برای رسیدن به این مهم، به توافق برسد.به گزارش خبرگزاری دانشجو، حریری در دیدار با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان گفت، همکاری زیادی میان همگان برای تسهیل تشکیل دولت وجود دارد و همه موافق این مسئله هستند که باید به دلیل چالش‌های منطقه‌ای و اقتصادی زودتر دولت را تشکیل دهیم. وی درباره مداخله طرف‌های سیاسی در فعالیت وی برای تشکیل دولت نیز گفت: هیچ‌گونه مداخله‌ای وجود ندارد و اکنون در مرحله مذاکرات هستیم. ما باید در سریع‌ترین زمان ممکن دولت را تشکیل دهیم و قادریم به توافق برسیم.
نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان پس از این دیدار و پس از شنیدن مطالبات گروه‌های مختلف سیاسی برای تشکیل دولت روز گذشته عازم ریاض پایتخت عربستان شد. در فضای کنونی این سوال مطرح می‌شود که آیا سفر حریری به عربستان می‌تواند کمکی در مسیر تسریع در روند تشکیل دولت که مطالبه تمامی فراکسیون‌های پارلمانی است، نماید؟ آیا این سفر نشان‌دهنده وابستگی حریری به مطالبات و مداخله‌های خارجی در عرصه داخلی لبنان
 نیست؟!