kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۶۵۹
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸
رئیس‌جمهور کره جنوبی اعلام کرد

تردید جدی «اون» برای اعتماد به «ترامپ»

رئیس‌جمهور کره جنوبی می‌گوید، در آخرین دیدارش با رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون به او گفته نسبت به پیامدهای مذاکره با ترامپ و اعتماد به آمریکا، تردید دارد.




سرویس خارجی -

چند روز پس از اینکه ترامپ، درست بعد از انفجار تونل تست‌های اتمی کره شمالی گفت، دیدارش را با اون به تاخیر انداخت و به بی‌اعتمادی به آمریکا دامن زد، رئیس‌جمهور آمریکا دوباره از تمایلش به برگزار شدن این دیدار گفت! بعد از این اظهارات ضد و نقیض ترامپ، رئیس‌جمهور کره جنوبی می‌گوید، اون در آخرین دیداری که با وی داشته، گفته تردید دارد که آیا به آمریکا اعتماد بکند
 یا خیر.
به گفته «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی، «رهبر کره شمالی خواستار نشستی موفقیت‌آمیز با رئیس‌جمهور آمریکاست اما هنوز متقاعد نشده که می‌تواند برای دستیابی به توافقی به واشنگتن اعتماد کند یا خیر؟»
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی هم نوشته که، مون جائه این، یک روز پیش از بیان این اظهارات در یک نشست با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی مذاکره کرده بود و این دومین دیدار این دو رهبر طی یک ماه و چهارمین نشست میان دو کره از سال ۲۰۰۰ تا به امروز بوده است.
مون جائه این همچنین می‌گوید، چیزی که رهبر کره شمالی از آن مطمئن نیست، این است که آیا می‌تواند به تعهد آمریکا برای پایان دادن به روابط خصمانه و تضمین امنیت کره شمالی پس از خلع سلاح هسته‌ای اعتماد کند یا خیر.
تلاش‌های پشت پرده
در همین حال روزنامه نیویورک تایمز نیز طی گزارشی اعلام کرده یک هیئت دیپلماتیک آمریکایی در ناحیه مرزی غیرنظامی بین دو کره با هیئتی از کره شمالی دیدار و درباره نشست احتمالی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مذاکره کرده است.
«سونگ کیم» دیپلمات کهنه کار و سفیر سابق آمریکا در کره جنوبی، سرپرستی هیئت آمریکایی را برعهده‌دارد. او در شهر مرزی «پانمونجوم» با «چو سون هویی» معاون وزیر خارجه کره شمالی
مذاکره می‌کند.
به نظر می‌رسد واشنگتن و پیونگ یانگ تلاش تازه‌ای را برای برگزاری دیدار لغو شده کیم و ترامپ در موعد ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) آغاز کرده باشند با این حال تحلیلگران به گفته‌های ترامپ اعتماد ندارند و معتقدند که تا دیداری صورت نگیرد نمی‌توان به انجام آن امیدوار بود.
 این تحلیلگران به اظهارات ترامپ استناد می‌کنند که یکشنبه شب در توئیتی از اعزام هیئتی از دیپلمات‌های آمریکایی برای دیدار با مقامات کره شمالی خبر داده و نوشته بود: «من حقیقتا اعتقاد دارم که کره شمالی ظرفیت درخشانی دارد و روزی از نظر اقتصادی و مالی کشور بزرگی خواهد شد.
 کیم جونگ اون در این خصوص با من موافق است. این اتفاق خواهد افتاد!» با این وجود دونالد ترامپ چند روز پیش در نامه‌‌ای رسمی به کیم جونگ اون دیدار برنامه‌ ریزی شده دو رهبر را لغو کرده بود، هر چند ترامپ یک روز بعد باز هم از احتمال انجام این دیدار خبر داد! مقامات کاخ سفید نیز گفته‌اند گروهی از مقامات ارشد آمریکایی هم به سرپرستی «جو هاگین» از معاونان رئیس‌دفتر ترامپ، عازم سنگاپور شده تا به مسائل لجستیکی دیدار احتمالی بپردازند.