kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۵۲۴
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲

دیدار غیرمنتظره و دوباره رهبران ۲ کره / وعده ۲ طرف برای انجام دیدار بعدی

درپی دیدار غیرمنتظره و مجدد رهبر کره شمالی و رئیس‌جمهور کره جنوبی، احتمال گفت‌و‌گوی «دونالد ترامپ»،«کیم جونگ‌اون» قوت گرفت.

 

دولت‌های کره جنوبی و کره شمالی پس از دیدار ناگهانی سران این کشورها در روز شنبه، اعلام کردند که در تاریخ 1 ژوئن (11 خرداد) دور جدیدی از مذاکرات را آغاز خواهند کرد.
به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاری «رویترز» رسانه دولتی کره شمالی اعلام کرد، «کیم جونگ اون» رهبر این کشور در دیدار با «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی، بر عزم ثابت خود برای دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ 12 ژوئن تاکید کرد. سران کره شمالی و جنوبی روز شنبه در اقدامی غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده مجددا در منطقه غیرنظامی شده پانمونجوم دیدار و رایزنی کردند. کیم جونگ اون و مون جائه این، طی دیدار ماه گذشته خود در خانه صلح دهکده مرزی پانمونجوم توافقی چند ماده‌ای را برای بهبود در روابط دو همسایه در شبه جزیره کره امضا کرده بودند. دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد، این دیدار با هدف تدارک نشست کیم و ترامپ برگزار شده است. این دومین نشست سران دو کره از اواخر آوریل است. دو کشور در سال 1953 روابط دیپلماتیک‌شان را قطع کردند.
بعد از اولین دیدار رهبران سئول و پیونگ‌یانگ، انتظارات برای برگزاری دیدار کیم جونگ اونگ با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا افزایش یافته بود، اما ترامپ روز پنج شنبه گذشته با ارسال نامه‌ای به کره شمالی و با متهم کردن پیونگ یانگ به رفتار خصومت‌آمیز، این دیدار که قرار بود 12 ژوئن در سنگاپور برگزار شود، را لغو کرد. با این حال ترامپ روز جمعه دوباره از ادامه مذاکرات بین دو کشور و احتمال برگزاری این دیدار خبر داده است.
به اعتقاد تحلیلگران دیدار سران دو کره نشان از این دارد که آنها از این بازی آمریکا به ستوه آمده‌اند. «جیسون آنرو»کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با «پرس تی وی» به لغو نشست برنامه‌ریزی شده کیم جونگ اون، رئیس‌کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که قرار بود روز 12 ژوئن در سنگاپور برگزار شود ‌اشاره کرد و گفت: ترامپ این نشست را لغو و پس از گذشت چند روز اعلام کرد احتمال دارد نشست برگزار شود. اقدام‌های ترامپ هیچ پایه و اساسی ندارد. کره شمالی و جنوبی باید بدون دخالت و حضور آمریکا اختلاف‌های خود را بررسی کنند. آنان از اقدام‌های تحریک‌آمیز آمریکا، به تاخیر انداختن‌ها و بازی کردن با پیونگ یانگ با هدف تحریک این کشور خسته شده‌اند.
وي افزود: خیلی مهم است که دو کره دست به دست یکدیگر بدهند. مردم کره جنوبی از تشدید خصومت‌ها به شدت نگرانند و کره شمالی هم که تاکنون به تعهداتش عمل کرده از این وضع خسته شده است. پیونگ یانگ افرادی را که بازداشت بودند آزاد کرد و بخشی از سایت آزمایش هسته‌ای خود را در برابر رسانه‌های دنیا از بین برد. از سوی دیگر، آمریکا به نظر می‌رسد که نمی‌خواهد به تعهداتش عمل ‌کند و دست به اقدام‌هایی غیرمسئولانه می‌زند که هر گونه گفت وگو در آینده را سخت‌تر می‌کند. علاوه‌بر آن، تندروهایی همچون «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ و دیگران در واشنگتن، افرادی که نمی‌خواهند هیچ گفت‌وگوی صلحی اتفاق بیافتد، سخنانی غیرسازنده ایراد می‌کنند.
 آنها می‌خواهند کره شمالی هیچ‌گونه بازدارندگی هسته‌ای در برابر تهاجم آمریکا نداشته باشد. گفتنی است یک گروه از کاخ سفید قرار است به زودی برای برگزاری نشست در سنگاپور و آماده‌سازی آن به این کشور بروند.
درخواست کمک از آمریکا، هرگز!
کره شمالی گزارش‌های منتشر شده درباره اینکه پیونگ یانگ به دنبال دریافت کمک‌های اقتصادی است را رد کرد.
به گزارش تسنیم روزنامه رودونگ سینمون ارگان رسمی حزب کارگران کره شمالی در مطلبی ادعاهای مطرح شده درباره اینکه پیونگ یانگ منتظر دریافت کمک‌های اقتصادی آمریکا است را تکذیب کرد.
این روزنامه نوشت: شبکه‌های فاکس نیوز، سی ان ان و سی بی‌اس گزارش‌های خجالت آوری را منتشر کرده‌اند که اگر کره شمالی درخواست‌های آمریکا را برآورده کند، می‌تواند ابعاد گسترده‌ای از کمک‌های اقتصادی غیردولتی از واشنگتن دریافت کند. این گزارش‌ها، ادعاهای بی‌معنایی را مطرح کرده‌اند.
 رسانه‌های خبری آمریکایی درصدد القا کردن این مسئله به افکار عمومی هستند که کره شمالی به این امید به پای میز مذاکره با آمریکا می‌آید که انتظار دریافت کمک‌های اقتصادی را دارد. ما این حقیقت را روشن می‌کنیم که این آمریکا بود که برای نخستین بار خواستار مذاکره با کره شمالی شد. پیونگ یانگ هرگز انتظار دریافت کمک‌های اقتصادی از آمریکا را نداشته است.
این روزنامه در ادامه افزود: تغییر چشمگیر در روابط آمریکا و کره شمالی، به خاطر تلاش‌های پیونگ یانگ برای برقراری صلح و ثبات در شبه جزیره کره و جهان بوده است.