kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۲۳۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
از دانمارک صورت گرفت

حرکت کشتی‌های امدادرسانی به سمت غزه برای شکستن حصر 11 ساله

کاروانی از کشتی‌های امدادرسان مردمی اروپا چند روز پس از جنایات هولناک صهیونیست‌ها در غزه با هدف «شکست حصر» این باریکه از بندر کپنهاگ پایتخت دانمارک به راه افتادند تا به محاصره 11 ساله این منطقه پایان دهند. رهبران کشورهای غربی عملا هیچ اقدامی برای تنبیه رژیم صهیونیستی که طی چند ساعت هزاران نفر را به خاک و خون کشید، نکرده‌اند.



سرویس خارجی-

طرح شکست حصر غزه را «ائتلاف بین‌المللی ناوگان آزادی» با شعار «به‌خاطر آینده عادلانه فلسطین» به‌راه انداخته و طی آن کشتی‌های حامل کمک‌های انسان دوستانه در چارچوب یک سفر دو ماهه از اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه عبور خواهند کرد و پس از توقف در چند بندر اروپایی راهی غزه خواهند شد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، ائتلاف بین‌المللی ناوگان آزادی که صبح روز سه شنبه از بندر کپنهاگ حرکت خود را آغاز کرده، متشکل از چندین سازمان همبستگی آمریکایی، آفریقای جنوبی، مالزی، سوئدی، نروژی، اسپانیانی، ایتالیایی، فرانسوی و انجمن« آی اچ اچ »ترکیه و کمیته بین‌المللی لغو محاصره غزه است. سرنشینان این کشتی‌ها را فعالان و حامیان بین‌المللی لغو محاصره غزه تشکیل می‌دهند. نام تعدادی از این کشتی‌ها «بازگشت» و «آزادی» است و دو قایق همراه این کشتی نیز «فلسطین» و «مارید» نامگذاری شده است. محاصره غزه که از سال ۲۰۰۷ و در پی پیروزی حماس در انتخابات و شکست جنبش فتح و توافق امنیتی مصر و اسرائیل شروع شده است حدود 11 سال است که ادامه دارد و کمبود شدید امکانات غذایی، پزشکی و دارویی که به دلیل محاصره ظالمانه این منطقه به دست صهیونیست‌های ‌اشغالگر صورت گرفته ساکنان این باریکه را با فاجعه انسانی روبه رو کرده است.
گفتنی است ۳۱ مه ۲۰۱۰ (هشت سال پیش) نیز «ناوگان آزادی» که شامل شش کشتی حامل ۶۶۳ فعال حامی فلسطینیان از ۳۷ کشور بود به باریکه غزه اعزام شد تا به محاصره این منطقه پایان دهد لیکن کماندوهای ارتش رژیم صهیونیستی به این کاروان حمله کردند که در آن 9 فعال ترکیه‌ای در کشتی مرمره به شهادت رسیدند. حدود ۶۰ فعال نیز در این درگیری‌ها زخمی ‌شدند.
بمباران قایق‌های کمک‌رسان به غزه
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی اما صبح روز چهارشنبه یک بندر در غرب غزه و پایگاه گردان‌های قسام در شمال این شهر را بمباران کردند. شاهدان عینی در این باره می‌گویند، جنگنده‌های این رژیم دو قایق را داخل بندر بمباران کردند که آماده شکستن محاصره غزه بودند.
به گزارش ایسنا،‌ «ادهم ابو سلمیه» سخنگوی هیئت شکستن حصار غزه تصریح کرد که حمله هواپیماهای اسرائیلی به کشتی‌های شکستن محاصره بیانگر این است که این رژیم سعی می‌کند با تجاوزات و جنایات خود بر محاصره دریایی غزه سرپوش بگذارد.
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد این حملات در پاسخ به آتش زدن یک پایگاه نظامی صهیونیستی در روز سه شنبه و آتش سوزی در شهرک‌های مجاور غزه به سبب بادبادک‌های آتش‌زا صورت گرفته است.
ورود اسرائیلی‌ها به اندونزی ممنوع
«امانوئل نحشون» سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی هم اعلام کرده دولت اندونزی از هفته گذشته تصمیم خود را مبنی بر ممانعت از ورود اسرائیلی‌ها به این کشور عملی کرده است. اندونزی کشتارهای وحشیانه فلسطینیان به‌دست ‌اشغالگران صهیونیست در جریان تظاهرات بازگشت در نوار غزه را محکوم کرده است. به گفته «امانوئل نحشون» اسرائیل به هر شیوه‌ای سعی می‌کند تا دولت اندونزی را از این تصمیم خود بازدارد.