kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۰۹۳
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱
در اعتراض به برنامه اخراج 120 هزار کارمند

کارمندان دولتی فرانسه دست از کار کشیدند

کارمندان بخش‌های مختلف دولتی در فرانسه مجددا در اعتراض به طرح دولت این کشور برای کاهش ۱۲۰ هزار شغل تا سال ۲۰۲۲ اعتصاب کردند.

فرانسه از سال 2008 تا کنون درگیر بحران اقتصادی است و تمامی برنامه‌های ریاضتی نیز تا کنون با شکست مواجه شده است.دولت ماکرون سال گذشته تلاش کرد با اجرای اصلاحات با افزایش بیکاری در کشورش مقابله کند و در همین راستا پیشنهاد قطع پرداختی اضافه‌کاری بیش از 35 ساعت را مطرح کرد که بر اساس آن کارفرمایان به جای 25 درصد، تنها 10 درصد پاداش اضافه‌کاری پرداخت خواهند کرد. این اصلاحات به رغم مخالفت شدید اتحادیه‌های کارگری اجرا شد.
اجرای دور جدیدی از برنامه‌های ریاضت اقتصادی و کاهش فرصت‌های شغلی حالا حسابی اتحادیه‌های کارگری را خشمگین کرده است. فرانسه طی دو ماه گذشته شاهد شدیدترین اعتراضات به برنامه‌های ریاضتی دولت بوده است. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، ۹ اتحادیه کارگری در فرانسه در فراخوان مشترکی برای برگزاری اعتصاب خواهان افزایش دستمزدها شده و به استفاده فزاینده از قراردادهای کوتاه مدت در بخش‌های دولتی اعتراض کردند. این سومین اعتصاب سراسری کارمندان دولت در فرانسه از زمانی است که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور سال گذشته به قدرت رسید.
ماکرون در کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری خود وعده داده بود که هزینه‌های دولت را کاهش داده و قوانین حوزه کار را اصلاح خواهد کرد.به دنبال اعتصاب دیروز (سه‌شنبه) در فرانسه صدها پرواز از مبدا و به مقصد این کشور لغو شد چراکه کارمندان کنترل ترافیک هوایی نیز به این اعتصاب‌ها پیوستند. همزمان اعلام شده که دولت فرانسه نیز در حال مذاکراتی با اتحادیه‌ها درباره طرح‌هایش بوده و اعلام کرده که سال آینده میلادی به دنبال تبدیل کردن اصلاحات خود به قانون خواهد بود.