kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۹۹۷
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
نشنال اینترست:

نتایج انتخابات عراق نشان داد آمریکا درک درستی از تحولات ندارد

دیدار رهبران جریان‌های پیروز انتخابات عراق و گفت‌وگوی صمیمی آنها درباره دولت بعدی که صددرصد ضدآمریکایی است باعث شد نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» فضای غالب بر این کشور را به شدت علیه آمریکا و به نفع ایران تحلیل کند. به نوشته این نشریه، آمریکا هنوز درک درستی از تحولات عراق ندارد.
سرویس خارجی-

«مقتدا صدر» پس از دیدار با «عمار حکیم» و «حیدر عبادی»، دیروز با «هادی عامری» هم دیدار و درباره تشکیل دولت جدید، با او گفت‌وگو کرد.
به گزارش فارس، محور رایزنی‌های «مقتدا صدر» به عنوان رهبر ائتلاف «سائرون» و «هادی عامری» رهبر ائتلاف «الفتح»، تشکیل هرچه سریعتر دولت با «مشارکت همه طرف‌های پیروز» بود. سائرون 54 کرسی و الفتح 47 کرسی در پارلمان جدید عراق دارند.
پارلمان عراق نیز 328 کرسی دارد. در دیدارهای اخیر، برخورد گرم و دوستانه مقتدا صدر با رهبران دیگر ائتلاف‌ها، در واقع تحلیل‌های برخی رسانه‌های عربی و غربی را مبتنی بر وقوع شکاف در جامعه شیعیان و روند سیاسی عراق را نقش برآب می‌کند.
در همین چارچوب، دیروز روزنامه قطری «العربی الجدید» مدعی شده بود که صدری‌ها (ائتلاف سائرون» به دنبال تسویه حساب با برخی طرف‌ها، از جمله «نوری مالکی» است.
در هر حال، تشکیل یک دولت قدرتمند که قادر باشد امنیت ایجاد کند و به مردم عراق خدمات برساند، دو اصلی هستند که همه جریان‌های پیروز شیعی روی آن توافق دارند.
دیدارها و گفت‌وگوهای عامری
«هادی عامری» هم علاوه بر دیدار با مقتدا صدر، با «نوری مالکی» رهبر «ائتلاف دولت قانون»، «عمار حکیم» رهبر «جریان حکمت ملی»، «ایاد علاوی» رئیس «ائتلاف ملی» و «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق»  برای تشکیل دولت آینده، گفت‌وگو کرده است. براساس گزارش دفتر عامری، او با حکیم، علاوی و مالکی دیدار و با بارزانی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است. همه این مذاکرات روی تشکیل دولت جدید و برنامه‌های آن، متمرکز بوده است.
عمار حکیم نیز جداگانه با «ایاد علاوی» دیدار و درباره تشکیل دولت جدید، گفت‌وگو کرد. بارزانی هم می‌گوید قصد دارد یک هیئتی را از طرف حزب خود، جهت گفت‌وگو، به بغداد اعزام کند.
ائتلاف چهارجانبه
دیروز اما ایسنا به نقل از «سومریه» نیوز گزارش داد، یک منبع در «جریان حکمت ملی» تحت رهبری  «عمار حکیم»، از احتمال تشکیل ائتلاف چهارجانبه برای تعیین و معرفی نامزد نخست‌وزیری به مجلس خبر داده است. «محمدجمیل المیاحی» سخنگوی جریان حکمت ملی گفته ظرف ساعات آینده (دیروز) ائتلافی بین سائرون، الفتح، النصر و حکمت (ملی) شکل خواهد گرفت. وی صحبتی از ائتلاف «دولت قانون» تحت رهبری «نوری مالکی» نکرد. در انتخابات اخیر دولت قانون 25 کرسی و حکمت ملی 19 کرسی را از آن خود کرده‌اند. شمار کرسی‌های النصر نیز 42 کرسی اعلام شده است.
شکست بزرگ آمریکا
نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» هم طی گزارشی درباره انتخابات عراق نوشت: نتایج انتخابات پارلمانی عراق نشان داد سران آمریکا و رسانه‌های این کشور هنوز هم درک درستی از سیاست‌های پیچیده بغداد ندارند. کارشناسان انتظار داشتند «حیدر عبادی» که تحت حمایت آمریکاست در انتخابات پیروز شود، اما حزب مقتدا صدر اکثریت آرا را به خود اختصاص داد. صدر همواره با سیاست‌های واشنگتن  در خاورمیانه و حضور نظامیان آمریکایی در عراق مخالف بوده است. به طوری که از همان سال‌های  ابتدا که واشنگتن «صدام» دیکتاتور عراق را سرنگون کرد، پیروان مسلح (مقتدا) صدر با نیروهای آمریکایی می‌جنگیدند.»
در ادامه این مطلب آمده است: «برجسته شدن نقش مقتدا صدر در عراق، برای مقامات دولت «دونالد ترامپ» همیشه نگران‌کننده بوده است. از دیدگاه واشنگتن، مشکل اصلی این است که هر دو حزب سیاسی قدرتمند عراق (سائرون و الفتح) به شدت ضدآمریکایی هستند و یکی از آنها نیز به طور جدی طرفدار  ایران است. پس به راحتی قابل تصور است که اهداف سیاسی واشنگتن در خطر است. واشنگتن حالا با شرایطی مواجه شده است که رأی‌دهندگان عراقی، شخصیت‌های تحت حمایت آن را در سطح ملی رد کرده‌اند. اما ارتش آمریکا در این شرایط وخیم هم همچنان تلاش خواهد کرد حضور نظامی در عراق را حفظ کند.
این سیاست منطقی و قابل اعتماد نیست. سیاستگذاران آمریکایی دو دهه است که فرضیه‌های اشتباهی را در عراق دنبال می‌کنند.»