kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۹۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵

تضمین‌های اقتصادی روشنی که اروپا باید برای حفظ برجام بدهد

یک اقتصاددان، فهرست تضمین‌هایی را که اروپا باید برای حفظ برجام به ایران بدهد، مطرح کرد.

دکتر حجت‌ عبدالملکی نوشت: در شرایطی که دولت به دنبال تمدید برجام با اروپایی‌ها (بدون حضور کدخدای مزاحمی به نام آمریکا) است لازم است به چند نکته به عنوان شرایط حداقلی در توافق جدید با اروپا توجه شود.
در ارتباط با تحریم‌ها، اروپا می‌بایست ارتباط بانکهای بزرگ با ایران را برقرار نموده، بدون التزام به ترتیبات خزانه‌داری آمریکا نسبت به جابجایی هر مقدار پول مورد درخواست از سوی هر یک از بانکهای ایرانی اقدام و از ذی‌نفع وجوه مبادله شده سؤال و بازخواست ننماید.
اروپا می‌بایست تعهد دهد تحت هیچ شرایطی اقدام به تحریم جدید علیه ایران ننموده، از هرگونه قرار تحریمی جدید در شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری و در صورت نیاز از حق وتو استفاده نماید.
اروپا می‌بایست تعهد دهد از هرگونه التزام به تحریم‌های ثانویه (فراسرزمینی) آمریکا اجتناب کرده، به اشخاص حقیقی و حقوقی اروپایی (اعم از بانکها، شرکتهای صنعتی، نهادهای سرمایه‌گذاری و...) اطمینان دهد در صورت جریمه توسط آمریکا (به جهت همکاری با ایران) از آنها حمایت مؤثر نموده و در صورت لزوم از طریق اقدامات خاص (از جمله طراحی بیمه ضد تحریمی، تخصیص اعتبارات ویژه و...) تمامی خسارتهای احتمالی ناشی از جرایم مربوط به تحریمهای ثانویه آمریکا را برای این اشخاص جبران نماید.
با توجه به تجربه خلف وعده آمریکا و حتی برخی کشورهای اروپایی، اجرای توافق جدید می‌بایست منوط به تضامین حداقلی ذیل گردد؛ رؤسای جمهور همه کشورهای اروپایی با امضای بیانیه‌ای التزام خود را به توافقات رسماً اعلام نمایند. به عنوان اولین گام عملی، تمامی محدودیت‌های موجود بر جابجایی پول‌های ایران در بانکهای اروپایی به سرعت رفع و امکان جابجایی وجوه تا سقف موجودی حسابها به هر کشور و بانک مقصد فراهم گردد. مصرف‌کنندگان اروپایی نفت ایران نسبت به انعقاد قرارداد سه ساله خرید نفت از ایران به میزان حداقل روزانه 800 هزار بشکه (با قیمت روز اپک و با حق فسخ برای ایران) و با پیش پرداخت (به میزان حداقل ده درصد کل مبلغ در روز قرارداد) اقدام نمایند.