kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۷۴۳
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳
طی نشستی اضطراری در استانبول:

سران کشورهای اسلامی اقدامات آمریکا و اسرائیل را در انتقال سفارت و کشتار فلسطینیان محکوم کردند

دیروز رئیس‌جمهور کشورمان پیش از عزیمت به استانبول برای شرکت در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی جنایات صهیونیست‌ها را محکوم و همدردی ملت ایران را با مردم مظلوم فلسطین اعلام کرد.

حجت‌الاسلام  حسن روحانی، رئیس‌جمهور، روز جمعه و پیش از ترک تهران برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول، به خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد گفت: انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف برخلاف قوانین و مقررات بین‌المللی است و آمریکا از هر زمان دیگر در جهان اسلام منفورتر است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه سفر به استانبول به دعوت آقای اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و رئیس ‌دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده سران این سازمان انجام می‌گیرد، گفت: این اجلاس با هدف بررسی دو حادثه فاجعه‌بار انجام می‌گیرد که نخستین مورد به انتقال غیرقانونی و فاجعه‌آمیز سفارت آمریکا به بیت‌المقدس باز می‌گردد و حادثه دوم نیز موضوع کشتار بی‌رحمانه مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی است.
روحانی انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف را برخلاف مقررات و قواعد بین‌المللی و مصوبات شورای امنیت برشمرد و تاکید کرد: بی‌تردید این کار خشم کشورهای مسلمان جهان را برانگیخته و از هر زمان دیگر امروز آمریکا در دنیای اسلام و در افکار عمومی جهان اسلام، منفورتر شده است.
رئیس‌جمهور گفت: موضوع دیگر کشتار وسیع مسلمانان فلسطین است که برای دفاع از سرزمین خود و بازگشت به خانه‌هایشان تلاش می‌کنند. صهیونیست‌ها مردم فلسطین را که در یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز و غیرمسلحانه شرکت کرده بودند به خاک و خون کشیدند و ده‌ها فلسطینی را شهید و ‌هزاران نفر آنان را مجروح  کردند. رئیس‌جمهور تاکید کرد: به نمایندگی از ملت بزرگ ایران، می‌خواهم به ملت بزرگ فلسطین تسلیت عرض کنم و بگویم که جمهوری اسلامی ایران همواره مدافع مظلومین بوده و یکی از آرمان‌های مهم این انقلاب، آزادی قدس شریف و فلسطین ‌اشغالی است و ملت ما این آرمان را همچنان مد نظر دارد و این راه را ادامه می‌دهد.
تیراندازی به کودکان از پشت سر
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در نشست فوق‌العاده وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی با موضوع فلسطین در استانبول حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در سخنانش از دولت ترکیه برای اقدام عاجل در گردهم آوردن وزرا و مقامات کشورهای عضو به منظور رایزنی در خصوص وضعیت اسفبار کنونی در فلسطین ‌اشغالی قدردانی کرد.
ظریف گفت: کشتار فجیع معترضان صلح طلب فلسطینی در غزه که جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت به شمار می‌آید، نقطه اوج دور جدیدی از اقدامات مخربی است که در طول شش ماه گذشته با هدف سرکوب فلسطینیانی که با جسارت خواستار حقوق بنیادین خود بودند، صورت گرفته است. اعلام غیرقانونی رئیس‌جمهور آمریکا در دسامبر گذشته در خصوص بیت‌المقدس و اقدام خطرناک وی در اجرای آن تصمیم در روز نکبت سرآغاز تراژدی و جسارت بخشیدن به ‌اشغالگران برای مجموعه‌ای از کشتارهایی از روی خونسردی بود که آخرین مورد آن شامل شلیک تک‌تیراندازها به کودکان از پشت سر بود.
وزیر خارجه افزود: در سایه کشتار در غزه، جامعه بین‌المللی در مطالبه برای پایان بخشیدن به معافیت و بخشودگی این رژیم آپارتاید، وحشی و یاغی محق است. برای سازمان ما امری ضروری است که نداها برای به دست عدالت سپردن عاملان آن را تقویت و تحکیم بخشیم.
بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم کرد. این بیانیه ضمن محکوم کردن اقدام رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینیان نوار غزه، تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب برای تحقیق درباره این کشتار را خواستار شد.
بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی همچنین قدس را پایتخت فلسطین خواند.