kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۴۱۱
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹

ورود نظامیان سعودی به جزیره سقطری احتمال تقابل نظامی با امارات را قوت بخشید

منابع خبری رژیم سعودی از ورود نظامیان این رژیم به جزیره «سقطری» به بهانه آموزش نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن خبر می‌دهند. آل‌سعود پیش از این از ‌اشغال این جزیره استراتژیک توسط امارات به خشم آمده بود.

چند روز پس از آنکه امارات نظامیان خود را برای ‌اشغال جزیره راهبردی سقطری یمن وارد آن کرد خبر رسیده، آل‌سعود نیز، اقدام به اعزام نیروهای خود به این جزیره کرده است. ائتلاف سعودی اعلام کرده نظامیانش را روز یکشنبه و با هماهنگی دولت مستعفی یمن که آن هم با اقدام امارات به شدت مخالف است، وارد جزیره «سقطری» کرده تا نیروهای دولت مستعفی را آموزش دهد! امارات اخیرا صدها نظامی را در بخش‌های حیاتی این جزیره چون فرودگاه، بنادر و مقرهای دولتی مستقر کرد که این اقدام با توجه به سابقه اختلافات دو کشور در یمن و مخالفت صریح ریاض با این ‌اشغالگری، می‌تواند با هدف تقابل با امارات صورت گرفته باشد. امارات و عربستان از همان نخستین روزهای تجاوز به یمن با یکدیگر دچار اختلاف شدند. امارات یکی از ستون‌های اصلی ائتلاف سعودی در یمن است.
به گزارش فارس، این در حالی است که «هاشم سعد السقطری» استاندار «سقطری» نیز چند روز قبل این اقدام‌ امارات را محکوم و از دولت مستعفی یمن به خاطر شکایت نکردن از امارات در شورای امنیت انتقاد کرد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی یمن«سبأ» اظهار داشت، حضور نیروهای اماراتی در جزایر سقطری نقض آشکار کلیه قوانین و مقررات بین‌المللی و به منزله دخالت آشکار در امور کشورهای دیگر است. سقطری، یک مجمع الجزایر یمنی شامل 4 جزیره و دارای جایگاه راهبردی ویژه‌ای در اقیانوس هند ، شاخ آفریقا و خلیج عدن است و امارات که اکنون بخش‌های زیادی از سواحل و اراضی جزیره «سقطری» را، تحت کنترل خود گرفته است، می‎خواهد این جزیره مهم را به مرکز نفوذش در خلیج عدن و شاخ آفریقا مبدل کند.
در همین ارتباط خبر رسیده، هیئت عربستانی در دیدار با احمد عبید بن دغر، نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن در جزیره سقطری مکانیزم اجرای توافق‌نامه جدید رفع عوامل تنش در این جزیره را مورد بررسی قرار داده است. طبق اعلام منابع یمنی، این توافق‌نامه شامل خروج نیروهای اماراتی از سقطری پس از ورود دولت مستعفی یمن، بازگشت نیروهای فرودگاه و بندر سقطری به سر کار و عادی شدن معیشت در سراسر آن است. پیش از این یک هیئت عربستانی دیگر هم به منظور حل بحران حضور نیروهای امارات در جزیره سقطری وارد این جزیره شده و با نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن دیدار کرده بود.
منابع آگاه در این‌باره گفتند، هواپیمایی که در فرودگاه نشست حامل ۱۲ تن از جمله نظامیان عربستان و یمن بود و ماموریت آنها میانجی‌گری میان دولت مستعفی این کشور و امارات درباره جزیره یمنی سقطری بود.
 آن هیئت چند روز پس از اینکه در قانع کردن امارات برای خارج کردن نیروهایش از این جزیره با شکست مواجه شد، سقطری را ترک کرد و در نتیجه یمن در مقابله با حضور نظامی امارات تنها ماند. دولت مستعفی یمن در این باره شکایت‌نامه‌ای به شورای امنیت نوشت و اعلام کرد، این حضور نظامی هیچ توجیهی ندارد، با این وجود سیاست دیپلماسی آرام را حفظ کرده به مطرح کردن موضوع حاکمیت ملی اکتفا کرد.
حمله موشکی به انبارهای آرامکو
خبر دیگر اینکه جنگنده‌های ائتلاف سعودی در ۲۴ساعت بیش از ۵۰ حمله به استان‌های صعده و حجه در یمن انجام دادند. نیروی موشکی ارتش یمن نیز در واکنش، موشک بالستیکی از نوع بدر۱ را به انبارهای شرکت آرامکو در جیزان شلیک کرد.