kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۳۲۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
سعید جلیلی:

بیانیه انگلیس، فرانسه و آلمان منطق «عدم اعتماد به اروپا» را روشن‌‌تر کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اروپایی‌ها امروز اذعان دارند آمریکا عهدشکنی کرده ‌اما در بیانیه رسمی خود «بایدها» و «نبایدها» را برای ایران مشخص می‌کنند! در کدام توافق اگر یک طرف عهدشکنی کرد، طرف دیگر باید بر سر پیمان خود باقی بماند؟ آیا این غیر از منطق دیکتاتورهاست که از حلقوم مدعیان آزادی در بیانیه سران 3 کشور اروپایی بیرون آمده است؟




سعید جلیلی در نشست بسیج کشاورزی حاضر شد و با ‌اشاره به برجام، گفت: این توافق دو پایه داشت، یک پایه آن ایران و پایه دیگر آن آمریکا و متحدان غربی آن بودند که امروز این پایه با بدعهدی دچار اضمحلال شده لذا امروز سه کشور غربی به جای رجزخوانی باید تعهدات خود را در این توافق ترمیم کنند.
وی افزود: اگر فرصتی به پایه شکسته و طرف مضمحل برجام داده شده است، باید بدانند این فرصت «حق» آنها نیست بلکه باید پاسخگوی ملت ما و بدعهدی‌های چند سال اخیر خود باشند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با‌اشاره به بیانیه اروپا در واکنش به خروج آمریکا از برجام، گفت: گام اول سه کشور اروپایی که در بیانیه سران این کشورها منتشر شد، منطق «عدم اعتماد به اروپا» را هم روشن‌‌تر کرد و به دور از تمدن گفت‌وگو بود.
مسئول سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها امروز اذعان دارند آمریکا عهدشکنی کرده‌اما در بیانیه رسمی خود «بایدها» و «نبایدها» را برای ایران مشخص می‌کنند! در کدام توافق اگر یک طرف عهدشکنی کرد، طرف دیگر باید بر سر پیمان خود باقی بماند؟ آیا این غیر از منطق دیکتاتورهاست که از حلقوم مدعیان آزادی در بیانیه سران 3 کشور اروپایی بیرون آمده است؟
جلیلی گفت: مردم ایران جنایت‌های اروپا در همراهی با صدام و تروریست‌های بین‌المللی را فراموش نمی‌کنند، ضمن اینکه از دید ملت ما رفتار خود انگلیس، آلمان و فرانسه در 2/5 سال اخیر پنهان نمانده زیرا در این مدت این 3 کشور در برابر تمام موارد نقض برجام از سوی آمریکا هیچ اقدامی نکردند.
وی اظهار داشت: دولت انگلیس علاوه ‌بر کارنامه سیاه در تاریخ روابط با ایران در همین برجام نیز کارنامه سیاهی دارد. رئیس‌دولت انگلیس به جای تعیین «بایدها» برای ایران باید به ملت ایران پاسخ دهد که چرا در ازای انجام همه تعهدات از سوی ایران این تنها دولت انگلیس بود که با فروش 950 تن کیک زرد به ایران مخالفت کرد و یک سال و نیم است مانع دستیابی ایران به این حق خود شده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر 3 کشور اروپایی نمی‌توانند یک تصمیم مشترک در برابر رژیم افلیج آمریکا اتخاذ کنند، بدانند که از آمریکا هم فلج‌ترند و چنین قدرت‌های ضعیفی دیگر نمی‌توانند برای ملت‌های آزاده و مستقل جهان تعیین تکلیف کنند و در بیانیه خود برای ملت سرافراز ایران از بایدها و نبایدها بگویند.
مسئول سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: آمریکا امروز دلخوش است که فروش نفت ایران را کاهش دهد اما آیا آمریکایی‌ها فراموش کرده‌اند وقتی به زعم خودشان چند سال قبل فروش نفت ایران را به 600 هزار بشکه کاهش دادند ما توانستیم این روند را برگردانیم به گونه‌ای که در تیرماه 92 در اوج فشارهای تحریم‌ها، ایران توانست فروش روزانه نفت خود را به 1/580 میلیون بشکه آن هم به قیمت بالای 100 دلار برساند؟
وی افزود: امروز با فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که متوسط سنی مسئولان آن 32 سال است، نه تنها نمی‌توان نفت ایران را تحریم کرد بلکه این دشمنان هستند که نه برای نفت که برای خرید فرآورده‌های نفتی ایران باید صف بکشند. جلیلی گفت: آمریکا فراموش کرده که در اوج تحریم‌های نفتی 17 سکوی نفتی ایران در سال 91 مشغول کار بود؟ ما می‌دانیم سراسیمگی آمریکا به این خاطر است که می‌داند از پس چنین قدرتی بر نمی‌آید و این هنوز از نتایج سحر است.