kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
روحانی در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و سریلانکا:

سیاست منطقه‌ای ایران حفظ امنیت، ثبات و مبارزه با تروریسم است

رئیس‌جمهور گفت: سیاست ایران در منطقه بر مبنای تلاش برای حفظ امنیت، ثبات و مبارزه با تروریسم است و امروز خوشحالیم که توانسته‌ایم به دولت و ملت عراق، کمک کرده و داعش را از پای در آوریم و مردم این کشور در امنیت و آرامش پای صندوق‌های رأی رفتند.




حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح یکشنبه به طور رسمی از آقای مایتریپالا سیریسنا، رئیس‌جمهوری سریلانکا در مجموعه فرهنگی ـ تاریخی سعدآباد استقبال کرد.
رئیس‌جمهور در نشست خبری با همتای سریلانکایی خود با ابراز خشنودی از انجام این سفر، با‌اشاره به اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است، اظهارداشت: در گفت‌وگوهای امروز فروش نفت، مواد پتروشیمی، مصالح ساختمانی، ارایه خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا مورد گفت‌وگو قرار گرفت. همچنین ایران با توجه به سابقه ساخت سد و نیروگاه و احداث شبکه انتقال برق در سریلانکا، آماده ادامه فعالیت در این زمینه بوده و همچنین آمادگی خود را برای ارایه خدمات دیگر از جمله ساخت و توسعه پالایشگاه و احداث راه‌آهن در سریلانکا، اعلام کرد و به تفاهماتی رسیدیم.
وی با بیان اینکه در گفت‌وگوهای امروز درباره همکاری‌های علمی و دانشگاهی بویژه در زمینه علوم پزشکی و صادرات دارو به سریلانکا نیز گفت‌وگو کردیم، گفت: با توجه به جاذبه‌های فراوان ایران و سریلانکا، موضوعات گردشگری و برقراری پرواز مستقیم بین تهران و کلمبو نیز مورد بحث قرار گرفت تا رفت و آمد مردم دو کشور تسهیل شود.
روحانی تصریح کرد: جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم منطقه و بویژه مردم فلسطین را که قدمت آن به 70 سال می‌رسد، محکوم می‌کنیم و معتقدیم همه کشورهای جهان باید از این ملت مظلوم، حمایت کرده و در برابر تجاوزات ایستادگی کنند.
مایتریپالا سیریسنا، رئیس‌جمهور سریلانکا نیز در این نشست خبری با تأکید بر اینکه دو کشور باید تلاش خود را برای ارتقاء سطح مناسبات اقتصادی و تجاری افزایش دهند، افزود: ایران یکی از خریداران عمده چای سریلانکاست و سریلانکا نیز از مشتریان نفت جمهوری اسلامی ایران است، لذا در گفت‌وگوهایمان تقاضا کردیم که صادرات نفت ایران به سریلانکا افزایش یافته و نیازهای ما در این زمینه توسط ایران تأمین شود. وی با‌اشاره به اینکه امروز تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی، مبارزه با مواد مخدر، همکاری در عرصه سینما و همکاری‌های علمی و فناوری بین دو کشور امضاء شد، اظهار داشت: سریلانکا خود را متعهد به اجرای همه این تفاهم‌نامه‌ها می‌داند و خواهان برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور برای افزایش تعاملات و آمد و شد بین مردم و فعالان اقتصادی دو کشور است.
حسن روحانی همچنین در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و سریلانکا تصریح کرد: سیاست ایران در منطقه بر مبنای تلاش برای حفظ امنیت، ثبات و مبارزه با تروریسم است و امروز خوشحالیم که توانسته‌ایم به دولت و ملت عراق، کمک کرده و داعش را از پای در آوریم و مردم این کشور در امنیت و آرامش پای صندوق‌های رأی رفتند. رئیس‌جمهور افزود: تروریسم معضلی بزرگ برای منطقه و جهان بوده و همه باید برای مبارزه با تروریست‌ها دست به دست هم بدهیم.
رئیس‌جمهوری سریلانکا نیز با بیان اینکه سریلانکا بدون توجه به جریانات مخالف سیاسی و خواست برخی کشورها، همواره در کنار ایران خواهد بود، گفت: هرگز موافق اعمال تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه ایران نبوده و معتقدیم قدرت‌های جهانی باید نسبت به سیاست‌های خود در قبال ایران تجدیدنظر کنند. سیریسنا با‌اشاره به اینکه امروز دشمنان ملت‌ها به بهانه حقوق بشر علیه استقلال کشورها توطئه می‌کنند، اظهار داشت: همه کشورها باید در احقاق حقوق‌شان آزاد بوده و بتوانند آزادانه از حق خود دفاع کنند.