kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۲۶۲
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
آخرین گزارش‌ها از انتخابات پارلمانی عراق

مشارکت 45 درصد حیدر عبادی همچنان در صدر

انتخابات عراق در فضایی توأم با آرامش و امنیت برگزار شد و مسئولان این کشور اعلام کرده‌اند که نتیجه انتخابات را به زودی اعلام می‌کنند. این در حالی است که فهرست ائتلاف «النصر» وابسته به «حیدر عبادی» همچنان در صدر قرار دارد.


 

چهارمین انتخابات پارلمانی عراق پس از سقوط رژیم بعث در سال 2003 و دومین انتخابات پس از خروج نیروهای آمریکایی در سال 2011 و نخستین انتخابات پس از شکست داعش در سال 2017 در فضایی توأم با آرامش و امنیت برگزار  شد. با پایان یافتن انتخابات در ساعت 18 روز شنبه، کار شمارش آرا نیز آغاز شد و به گفته مسئولان عراقی، نتیجه نهایی انتخابات، به زودی اعلام می‌شود.
در انتخابات روز شنبه، از مجموع 24 میلیون و 500 هزار نفر واجد شرایط رأی‌دهی، 10 میلیون نفر (حدود 44 درصد واجدان شرایط) پای صندوق‌های رأی رفتند و رأی خود را به صندوق انداختند.
در این انتخابات علاوه بر مردم هر 18 استان عراق، عراقی‌های مقیم کشورهای خارجی نیز رأی خود را به صندوق انداختند.
در این انتخابات 320 فهرست، ائتلاف و تشکل سیاسی با یکدیکر رقابت کردند.
هرچند میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات کمتر از 62 درصدی سال 2014 بوده است، ولی برگزاری انتخابات شفاف و بدون حاشیه و خصوصا در فضایی کاملا امن، یک پیروزی بزرگ برای ملت عراق بوده است.
در انتخابات روز شنبه 7000 کاندیدا برای فتح 328 کرسی با یکدیگر رقابت کرده‌اند.
ناظران علت مشارکت کم مردم در انتخابات را ترس از حملات تروریستی، و عدم اطلاع مردم از سیستم الکترونیکی کسب رأی اعلام کرده‌اند. علاوه بر آنها، باید گفت که زخم‌های وارد شده بر پیکر ملت عراق توسط داعش در چهارسال گذشته، بسیار عمیق بوده و سال‌ها زمان می‌برد که این زخم‌ها التیام یابند.
عبادی و عامری همچنان پیشتاز
خبرگزاری رویترز اعلام کرد که فهرست ائتلاف «النصر» تحت رهبری «حیدر عبادی» با کسب بیشترین کرسی پارلمان، در صدر سایر فهرست‌ها قرار دارد. به گزارش تسنیم، رویترز فهرست‌های دوم، سوم و چهارم را نیز به ترتیب «روندگان به سمت اصلاح» تحت رهبری «مقتدا صدر» و کمونیست‌ها، «الفتح» تحت رهبری «هادی عامری»، و «دولت قانون» تحت رهبری «نوری مالکی» قرار دارند.
این در حالی است که ایسنا به نقل از روزنامه «الحیاهًْ» گزارش داد، پس از فهرست عبادی که در‌ صدر است، فهرست هادی عامری قرار دارد. در هر صورت، به زودی مقامات عراقی مشخص می‌کنند که وزن هر کدام از احزاب و فهرست‌ها در جامعه، عراق چقدر است.
طبق قانون، پست نخست‌وزیری عراق که قدرتمندترین نهاد سیاسی این کشور است، به شیعیان می‌رسد. پست‌های ریاست‌جمهوری و ریاست پارلمان عراق هم به ترتیب به کردها و اهل‌سنت این کشور می‌رسد.