kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷

آغاز شمارش آرای انتخابات پارلمانی عراق حیدر عبادی و هادی العامری در صدر

شمارش آرای انتخابات پارلمانی عراق در حالی آغاز شده که احتمال پیروزی دو ائتلاف وابسته به «حیدر عبادی» و «هادی عامری» بیش از دیگر ائتلاف‌ها اعلام شده است.

مردم همه 18 استان عراق دیروز برای دومین بار پس از سقوط «صدام» در سال 2003  و نخستین بار بعد از شکست داعش در این کشور، پای صندوق‌های رأی رفتند تا 328 نماینده پارلمان را انتخاب کنند.
 از مجموع 37 میلیون نفر جمعیت عراق، 24 میلیون و 500 هزار نفر واجد شرایط رأی‌دهی بودند. تا عصر دیروز آمار دقیقی درباره میزان مشارکت در این انتخابات گزارش نشده بود اما به گفته خبرنگاران، حضور مردم در انتخابات به ویژه در شهر کرکوک، «گسترده» بود. از جمله نکات قابل توجه در مورد انتخابات دیروز، امنیت مثال‌زدنی در همه 8959 مرکز رای‌دهی بود و این اتفاق، نشان می‌دهد که داعش از جامعه عراق  ریشه‌کن شده و مردم این کشور فصل تازه‌ای از زندگی توام با آرامش را آغاز خواهند کرد.
همچنین، براساس تمهیداتی که دولت بغداد اندیشید و به اجرا درآورد، آوارگان عراقی نیز توانستند به پای صندوق‌های رأی بروند و رأی خود را در صندوق بیندازند.
رقیبان اصلی
براساس گزارش‌های رسیده، «ائتلاف النصر» تحت رهبری «حیدر عبادی» نخست وزیر و «ائتلاف الفتح» تحت رهبری «هادی عامری» دو فهرستی هستند که احتمال دست‌یابی به بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان دارند. عامری علاوه بر اینکه از فرماندهان برجسته بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) است، پیش از این در دولت «نوری‌ مالکی» پست وزارتی نیز داشته است. از بقیه ائتلاف‌هایی که احتمالا آراء درخوری کسب کنند، می‌توان به «ائتلاف دولت قانون» تحت رهبری «نوری مالکی» معاون رئیس‌جمهور، فهرست «روندگان به سمت اصلاح» که ائتلافی متشکل از «مقتدا صدر» و کمونیست‌های عراق است، «ائتلاف ملی» به رهبری مشترک «ایاد علاوی» (شیعه سکولار) و «سلیم الجبوری» سنی مذهب و رئیس پارلمان عراق اشاره کرد. کردهای عراق نیز از طریق چند حزب، در انتخابات شرکت کردند تا 46 کرسی پارلمان (سهم کردها) را به دست آورند.
در عراق نظام پارلمانی حاکم است و پست نخست‌وزیری که دارای بیشترین قدرت در ساختار سیاسی عراق است به شیعیان تعلق می‌گیرد. پست‌های ریاست‌ جمهوری و ریاست‌ پارلمان نیز به ترتیب به کردها و مردم اهل سنت عراق تعلق دارد.
اظهارات نماینده آیت‌الله سیستانی
به گزارش شفقنا، حجت‌الاسلام شیخ «عبدالمهدی کربلائی» نماینده آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق هم دیروز پس از آنکه رأی خود را به صندوق انداخت، به خبرنگاران گفت: «برای اصلاح نهادهای دولتی، نباید ناامید شویم.»
وی با تاکید بر اینکه باید از طریق مشارکت در انتخابات، راه را بر ورود افراد فاسد و شکست خورده به مجلس بست، اظهار داشت: رای ندادن و عدم مشارکت در انتخابات، فرصت را به پیروزی نامزدهایی می‌دهد که چه بسا از آرمان‌های ملت به دور باشند.
وی افزود: منافع عالی ایجاب می‌کند که به منظور جلوگیری از رسیدن افراد فاسد به کرسی‌های پارلمان، در انتخابات شرکت کنیم.کربلایی تاکید کرد: امید باید همچنان باقی باشد و ناامید نشویم.
اکنون مسئولیت نامزدهای پیروز برای خدمت به مردم دو چندان شده است.