kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۲۰۲
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷

مخفی‌گاه سرکرده داعش لو رفت یک قدم تا دستگیری ابوبکر بغدادی

دستگیری شماری از سرکرده‌های اصلی «داعش» در غرب عراق و تخلیه اطلاعاتی آنها، زمینه را برای بازداشت قریب‌الوقوع خلیفه خود خوانده داعش فراهم کرده است.

«ابوبکر بغدادی» در آستانه دستگیری است؛ این را محافل نظامی و خبری عراق و آمریکا می‌گویند. یک منبع در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که تلاش کرد نقش نیروهای نظامی و عوامل اطلاعاتی آمریکا را در این ماجرا، پر رنگ جلوه دهد اعلام کرد، در پی دستگیری پنج تن از مهره‌های کلیدی داعش و اطرافیان ابوبکر بغدادی، زمینه برای دستگیری رهبر داعش، بسیار نزدیک شده است. این منبع در پنتاگون که نامش ذکر نشده است، گفته: «جست‌وجو برای یافتن ابوبکر بغدادی ما را به یاد صدام می‌اندازد که پس از سقوط نظامش در سال 2003، فرار کرد و پس از 9 ماه او را در مخفیگاهش پیدا کردیم.» پیش از پنتاگون وزارت کشور عراق اعلام کرده بود پی به مخفیگاه ابوبکر بغدادی برده‌اند.
البته، «واشنگتن پست» ماجرا را به شیوه دیگری نقل کرده و نوشته: «مقامات ترکیه با زیر نظر گرفتن «اسماعیل العیثاوی» ملقب به «ابوزید العراقی» معاون خلیفه خودخوانده داعش، او را در خاک ترکیه و حین فرار دستگیر کردند و سپس وی را تحویل سازمان اطلاعات عراق دادند. العیثاوی در عراق از طرف مأموران اطلاعاتی عراقی و آمریکایی تحت بازجویی قرار گرفت.
واشنگتن پست در ادامه نوشته، العیثاوی پذیرفت که با نیروهای اطلاعاتی عراق همکاری کند و طی اقدامی هماهنگ، با دیگر فرماندهان داعش در سوریه تماس گرفت و از آنها خواست از مرز سوریه عبور کنند و وارد عراق شوند. این سرکرده‌های داعش نیز به محض ورود به عراق، بازداشت شدند. شبکه «ان.بی.سی» اما گزارش داده، همکاری مشترک سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و عراق، باعث شد که فرماندهان داعش وارد خاک عراق و دستگیر شوند.
ظاهراً با دستگیر شدن این افراد، اطلاعات دقیقی از آنها درباره «ابوبکر بغدادی» به دست آمده است.
کارشناسان می‌گویند، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند قبل از دستگیری بغدادی، او را بکشند، تا ماجرای پیوند میان خلیفه خودخوانده داعش و واشنگتن، برای همیشه مکتوم بماند.
تاکنون درباره دستگیری یا مرگ بغدادی، خبرهای ضد و نقیض زیادی منتشر شده است.