kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۵۷۶
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

خبر ‌اشغال جزایر سقطری یمن توسط امارات رسماً تأیید شد

یک روز پس از اعلام خبر‌ اشغال جزایر «سقطری» یمن از سوی امارات، منابع مختلف از جمله دولت مستعفی یمن این خبر را رسما تایید کردند.




روز جمعه بود که پایگاه خبری «النشره» به نقل از کاربران یمنی در فضای مجازی نوشت، نظامیان امارات پنج‌شنبه طی عملیات هلی برن، در فرودگاه جزیره سقطری پیاده شدند و نظامیان منصور هادی را از فرودگاه فراری دادند. همزمان، روزنامه «ایندیپندنت» انگلیس نیز در گزارشی اختصاصی نوشت امارات متحده عربی تهدیدی استعماری برای جزیره سقطری یمن که شبیه به بهشت است، به شمار می‌رود.
حالا این خبر رسما توسط دولت مستعفی یمن تایید شده است. یک مقام دولت مستعفی یمن به شبکه الجزیره گفته، نیروهای اماراتی فرودگاه و بندر جزیره سقطری را در جریان حضور مقامات دولت مستعفی در آنجا ‌اشغال و از ترک این جزیره امتناع کردند، در حالی که کمیته‌ای سعودی هم برای اطلاع از تحولات نظامی امارات وارد این جزیره شده است. آن طور که ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره نوشته، این منبع دولت مستعفی یمن اعلام کرده که، نیروهای اماراتی با درخواست دولت برای ترک این جزیره مخالفت می‌کنند و این اقدام امارات در سقطری نیز «اقدامی خصمانه» تلقی خواهد شد.
طبق گزارش‌ها نیروهای اماراتی کنترل بندر این جزیره را در دست گرفته و از کارمندان یمنی نیز خواسته‌اند آنجا را ترک کنند. سه‌شنبه گذشته امارات چهار هواپیمای نظامی که حامل ۱۰۰ سرباز و تعدادی خودروی زرهی و ‌تانک بود به این جزیره فرستاده بود. با این اقدام امارات، رسما پروژه تجزیه یمن آغاز شده است. موقعیت راهبردی جزایر سقطری که بین آسیا، جهان عرب و آفریقا قرار گرفته، امارات را برای ‌اشغال آن تحریک کرده است.
«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات اما در واکنش به «تشدید تنش بین دولت مستعفی یمن، عربستان و امارات» نوشته: «برخی‌ها با هدف خدشه‌دار کردن ائتلاف عربی و امارات، سقطری را دیر کشف کردند.»(!) قرقاش همچنین در صفحه توییتر خود نوشت که «ما پیوندهای تاریخی و خویشاوندی با سقطری و اهالی آن داریم و در زمان سختی و درد و رنج یمنی‌های (ساکن این جزیره) که مسبب آن حوثی‌ها هستند، از اهالی آن و وضع معیشتی و آموزش آنها حمایت می‌کنیم.(!)
 بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کمیته نظامی عربستان برای حل و فصل اختلافات پیش آمده بین امارات و دولت مستعفی یمن وارد جزیره سقطری شده است و این در حالی است که منابع عربی از اعزام پنجمین هواپیمای نظامی امارات با چندین خودروی نظامی به این جزیره خبر داده‌اند.