kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۰۷۰
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰

1000 زخمی و 5 شهید نتیجه سرکوب پنجمین تظاهرات بازگشت در غزه

ذره‌ای از وحشیگری‌های رژیم صهیونیستی در پنجمین راهپیمایی بازگشت کم نشده بود. صهیونیست‌های مسلح این بار هم با شلیک مستقیم گلوله‌های جنگی به فلسطینیان 1000 فلسطینی دیگر را زخمی و 5 نفر را به شهادت رساندند.
سرویس خارجی-

 هزاران فلسطینی در پاسخ به دعوت «کمیته عالی ملی»، راهپیمایی «بازگشت» و درهم شکستن محاصره در پنجمین جمعه‌ای که نام آن را «جمعه جوانان انقلابی» گذاشته بودند‌، شرکت کردند. عده‌ای از جوانان فلسطینی در شرق خان‌یونس تلاش کردند سیم‌های خاردار نصب‌شده در طول مرز غزه و مناطق‌اشغالی 1948 را برچینند. اما با وجود تأکید فلسطینی‌ها بر مسالمت‌آمیز بودن این راهپیمایی، نظامیان صهیونیست با شلیک مستقیم گلوله جنگی به‌سوی آنها 5 نفر را به شهادت رسانده و بیش از 1000 نفر را هم مجروح کردند. بدین ترتیب شمار شهدای فلسطینی از آغاز تظاهرات بازگشت به زمین(10 فروردین) به 45 نفر و مجروحان نیز به بیش از 6000 تن رسید.
تفاوت تظاهرات بازگشت امسال فلسطینی‌ها با دوره‌های قبل در این است که، امسال صهیونیست‌ها به کمک ترامپ به دنبال انتقال سفارتشان به قدس هستند و همین مسئله آتش اعتراض‌ها در غزه را شدیدتر کرده است.
شاهدان عینی می‌گویند تک تیراندازان صهیونیست این بار نیز در مناطق مختلف کمین کرده و تظاهر کنندگان را هدف قرار می‌دادند. وزارت بهداشت فلسطین با اعلام خبر زخمی شدن دست‌کم 1000 نفر از جمله یک خبرنگار خواستار محکومیت شدید جهانی این تجاوزات آشکار شده است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین 174 نفر از مجموع 1000 هدف مستقیم گلوله تک‌تیراندازان صهیونیست قرار گرفته‌اند. 6 خبرنگار و 4 پرسنل پزشکی نیز از سوی نظامیان رژیم صهیونیست هدف قرار گرفته و مجروح شده‌اند.
بر اساس اعلام رسانه‌های فلسطینی نیز، یک کودک 5 سال فلسطینی از ناحیه صورت هدف گاز‌اشک‌آور نظامیان رژیم صهیونیستی قرار گرفت و به شهادت رسید. ساکنان نوار غزه از روز 30 مارس (10 فروردین) سال جاری راهپیمایی بازگشت را آغاز و تاکید کرده‌اند که تا رسیدن به حق واقعی خود یعنی اخراج صهیونیست‌ها از سرزمین مادری شان از مبارزات خود دست برنمی دارند. در این درگیری‌ها یک پلیس صهیونیست نیز به هلاکت رسیده است.
سفیر دروغگو
سفیر فلسطین در سازمان ملل اما ، نماینده آمریکا در این سازمان را «سفیر دروغگو» توصیف کرد.
به گزارش ایسنا ، ریاض منصور، در گفت وگو با خبرنگاران در مقر این سازمان در نیویورک تأکید کرد: «اظهارات نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در صحن شورای امنیت، مغایر با واقعیت بود و خشم ملت فلسطین را برانگیخت.» نیکی هیلی پنج شنبه در نشست شورای امنیت مدعی شده بود جنبش حماس از کودکان به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند! اما جنایاتی که سربازان رژیم صهیونیستی علیه تظاهر کنندگان فلسطینی مرتکب می‌شوند را نادیده گرفت.
ریاض منصور افزود: «نیکی هیلی در اظهارات خود حتی در یک کلمه به جنایت‌های اسرائیل علیه کودکان فلسطینی‌اشاره نکرد و اگر راست می‌گوید که حماس از کودکان به عنوان سپر دفاعی استفاده می‌کند، باید با تشکیل کمیته تحقیق موافقت کند تا همه بفهمند که چه کسی جنایتکار است وچه کسی قربانی.