kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۹۸۴
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷

همه چیز درباره انتخابات سرنوشت‌ساز عراق کدام حزب دست برتر را دارد؟

مردم عراق در حالی خود را برای رای‌دهی در انتخابات پارلمانی آماده می‌کنند که دقیقا مشخص نیست کدام ائتلاف و یا جریان سیاسی بیشترین کرسی‌های پارلمان را از آن خود خواهد کرد.

دقیقا دو هفته دیگر(22 اردیبهشت) 24 میلیون نفر از جمعیت 36 میلیونی عراق که واجد شرایط رای دادن هستند، می‌توانند با انداختن رای خود به صندوق، آینده سیاسی عراق را مشخص کنند.
البته، در حال حاضر هیچ مشخص نیست که کدام جریان و یا حزب بیشترین کرسی را از مجموع 328 کرسی پارلمان به خود اختصاص می‌دهد.
تسنیم به نقل از کمیساریای عالی انتخاب عراق گزارش داده، تاکنون 19 ائتلاف برای مشارکت و معرفی نامزد در انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت، ثبت‌نام کرده‌اند و ثبت‌نام تا پنجشنبه آینده ادامه خواهد داشت.
هفته گذشته اعلام شده بود، ائتلافی موسوم به «الفتح»، «هادی العامری» یکی از فرماندهان بسیج مردمی را به عنوان نامزد پست نخست‌وزیری معرفی خواهد کرد.
به عبارت دیگر، العامری به عنوان رئیس «الفتح» به رای‌دهندگان معرفی شده بود.
در پی آن، برخی که خود را «منابع نزدیک به دفتر آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق» معرفی می‌کردند گفتند «بسیج مردمی» نباید در انتخابات و تبلیغات استفاده شود.
علاوه بر العامری، چهره‌هایی که هر کدام برای خود، ائتلاف و فهرست جداگانه‌ای را معرفی خواهند نمود و تا حدودی، هم‌وزن نیز هستند، می‌توان به «حیدر عبادی» نخست‌وزیر و «نوری مالکی» معاون رئیس‌جمهور اشاره کرد.
در هر حال مهم‌ترین ائتلاف‌های انتخاباتی عراق عبارتند از؛ «ائتلاف دولت قانون» تحت رهبری نوری مالکی، «ائتلاف الفتح» (یا فتح‌المبین) به رهبری «هادی العامری»، «ائتلاف النصر» تحت رهبری «حیدر عبادی»، «ائتلاف ملی» به رهبری «ایاد علاوی»(شیعه لیبرال و نزدیک به عربستان)، «ائتلاف راهیان اصلاح» تحت رهبری «سعدعام الجنابی». پس از ائتلاف‌های فوق، شماری از ائتلاف‌های دیگر نیز وجود دارند که وزنه‌های سنگینی به حساب نمی‌آیند.
شماری از جریان‌های اهل سنت خواستار عقب افتادن انتخابات هستند و علت این خواسته نیز بازگشت حدود سه میلیون آواره سنی به خانه و کاشانه خود است. البته، دولت با این خواسته موافقت نکرده است.