kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۹۸۱
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷

آغاز خونین پنجمین تظاهرات بازگشت در غزه

پنجمین «راهپیمایی بزرگ بازگشت» مردم فلسطین علی‌رغم تیراندازی نظامیان اشغالگر صهیونیست، در نوار غزه برگزار شد. در این تظاهرات یک خبرنگار فلسطینی شهید و 25 تن دیگر زخمی شدند.

پنجمین راهپیمایی بزرگ بازگشت، دیروز تحت عنوان «جمعه جوانان انقلابی» برگزار شد. در تظاهرات دیروز نیز مثل قبل، جوانان با آتش زدن لاستیک‌ها، تلاش کردند، از دید تک‌تیراندازان صهیونیست بکاهند و حتی سنگرهایی را نیز ایجاد کردند. با این حال، اشغالگران، فلسطینی‌های شرکت‌کننده در این تظاهرات را هدف قرار دادند و به سوی آنها گاز اشک‌آور نیز پرتاب کردند. در این حملات، یک خبرنگار فلسطینی شهید و 25 تن دیگر، مجروح شدند.
از روز 10 فروردین تاکنون، پنج جمعه است که فلسطینی‌ها در نوار غزه (شرق خان‌یونس) «راهپیمایی بزرگ بازگشت» برگزار می‌کنند و این راهپیمایی‌های روز جمعه قرار است تا 24 اردیبهشت، یعنی همان روز «نکبت» یا روز شکل‌گیری رژیم نامشروع اسرائیل ادامه یابد. در این پنج راهپیمایی تاکنون 43 فلسطینی شهید، 21 تن قطع عضو و بیش از 5530 فلسطینی دیگر مجروح شده‌اند. از میان زخمی‌ها نیز حال 150 فلسطینی وخیم اعلام شده است.
هدف از برپایی این راهپیمایی، تاکید آوارگان فلسطینی بر حق بازگشت خود است. این آوارگان از سال 1949 تاکنون، به زور از دیار خود کوچانده شده‌اند.
بزرگ‌ترین راهپیمایی از مجموع این راهپیمایی‌ها، قرار است 26 اردیبهشت برگزار شود، یعنی همان روزی که روز نکبت بوده و قرار است سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل شود. رژیم صهیونیستی برای سرکوب شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی، علاوه بر سرباز و نظامی، از پهپاد‌ها نیز استفاده می‌کند.
علی‌رغم اینکه صهیونیست‌ها اعلام کرده‌اند، هر کس تا فاصله 250 متر از حصارهای مرزی حضور داشته باشد، هدف قرار می‌گیرد، فلسطینی‌ها به این اخطارها توجهی ندارند و جان بر کف، به حصارهای مرزی نزدیک می‌شوند و آنها را برمی‌دارند.
علاوه بر این، در راهپیمایی بزرگ بازگشت که در نوع خود، متفاوت است، گروهی موسوم به «یگان منجنیق» نیز حضور دارد. در راهپیمایی دیروز جوانان فلسطینی به طور گسترده از این منجنیق‌ها استفاده کرده‌اند. به گفته «یوسف یوسف» سخنگوی «یگان منجنیق»، از منجنیق‌ها صرفا برای پرتاب سنگ استفاده می‌شود.
کارشناسان با اشاره به اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی، می‌گویند که کشورهای غربی به خاطر حمایت از این جنایت‌ها، در عرصه اخلاق و ارزش‌های انسانی، کاملا خلع سلاح شده‌اند و در هیچ نهاد ارزشی نمی‌توانند پیامی برای بشریت داشته باشند.
همین دیروز بود که مجلس آلمان پیش‌نویس طرحی را تصویب کرد که براساس آن، امنیت و حاکمیت رژیم صهیونیستی، بخشی از امنیت و حاکمیت آلمان محسوب می‌شود! نمایندگان این مجلس اصلا اشاره‌ای به کشتار روزانه فلسطینی‌ها به دست رژیم صهیونیستی نکرده‌اند.
درصورت اصرار غرب به حفظ موجودیت رژیم صهیونیستی، وقوع یک جنگ نامتعارف در منطقه و جهان بعید به نظر نمی‌رسد، جنگی که ممکن است نسل بشریت را از کره خاکی برچیند.
سایر رویدادها:
* مردم نوار غزه پیکر «فادی البطش» دانشمند فلسطینی، که اخیرا توسط عوامل موساد در مالزی شهید شده بود را به طرز باشکوهی تشییع کرده و به خاک سپردند.
* نیویورک تایمز اعتراف کرد که ترور فادی البطش به دست عوامل موساد صورت گرفته است.
* «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس گفت، دست‌هایی که «فادی البطش» را ترور کرده‌اند، قطع خواهند شد.