kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۷۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹

خسارت برف به بیش از 3 هزار هکتار از باغ‌های میوه آمل

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل گفت: برف اخیر به بیش از 3 هزار و 373 هکتار (90 درصد) از باغ‌های میوه بخش کوهستانی لاریجان آمل خسارت وارد کرد.
ساری- خبرنگار کیهان:

سیدحسین اسلامی ارزش اقتصادی این میزان خسارت را بیش از 115 میلیارد و 635 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: کارشناسان مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی بخش لاریجان میزان خسارت ناشی از این بلای طبیعی را بسیار زیاد برآورد کردند.
وی گفت، گیلاس با بیش از 1400 هکتار و گردو با بیش از 412 هکتار بیشترین خسارت سرمازدگی اواخر فروردین ماه جاری را به خود اختصاص داده‌اند. اسلامی، گردو، گیلاس، گلابی، سیب، به، آلبالو و گل را از محصولات باغی بخش کوهستانی لاریجان معرفی کرد و افزود: برای حمایت از باغداران آسیب دیده به سازمان جهاد کشاورزی مازندران گزارشی از میزان خسارات توسط کارشناسان تهیه شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل با اشاره به اینکه از مجموع باغات سیاه ریشه بخش لاریجان کمتر از 100 هکتار زیرپوشش بیمه محصولات بوده است گفت: باغهایی که زیرپوشش بیمه قرار دارند با تأیید خسارت جهاد کشاروزی از صندوق بیمه محصولات کشاورزی غرامت دریافت خواهند کرد. اسلامی افزود: برای باغداران خسارت دیده‌ای که بیمه محصولات نداشتند، از ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری مازندران و ستاد مدیریت بحران شهرستان آمل درخواست استمهال بدهی باغداران و یا دیرکرد تسهیلات و نیز پرداخت تسهیلات کم‌بهره و بلاعوض برای حمایت از باغداران لاریجان پیشنهاد شده که امیدواریم هرچه سریع‌تر پرداخت شود. ریزش برف در روزهای 26 و 27 فروردین امسال در مناطق کوهستانی مازندران که با کاهش شدید دمای هوا نیز همراه بود، خسارات زیادی به باغداران و کشاورزان وارد کرد.