kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۶۶۴
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
رسوایی «خاویار گیت»!

اعضای شورای اروپا چگونه خود را به چند فرش و مقداری خاویار فروختند؟

گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا متهم شده‌اند که با گرفتن مقداری خاویار و چند فرش، اقدامات ضد حقوق بشری جمهوری آذربایجان را نادیده گرفته‌اند.


 
 

مجمع پارلمانی شورای اروپا بازوی پارلمانی این شورا محسوب می‌شود و ظاهراً باید در حفظ حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون کوشا باشد. اما براساس گزارش‌هایی که منتشر شده گروهی از نمایندگان این مجمع پارلمانی، خود را به مقداری خاویار و چند فرش فروخته‌اند.
تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که برخی اعضای فعلی و سابق مجمع پارلمانی شورای اروپا در فعالیت‌هایی با ماهیت مفسدانه دست داشته‌اند و این فعالیت‌ها به نفع جمهوری آذربایجان بوده است. خبرگزاری فرانسه در همین زمینه نوشته: «چند عضو سابق یا فعلی مظنون هستند به اینکه رشوه‌هایی متشکل از خاویار، فرش و اقامت در هتل‌های لوکس در شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان دریافت کرده و به نوعی آنها را خریده‌اند. بر همین اساس قرار بوده که آنها در ازای این رشوه‌ها علیه گزارشی در ژانویه 2013 در ارتباط با وضعیت زندانیان سیاسی در این جمهوری رأی دهند.»
این گزارش خاطرنشان کرده نهاد تحقیق کننده دریافته که چند عضو فعلی و سابق مجمع پارلمانی شورای اروپا در فعالیت‌هایشان در ارتباط با جمهوری آذربایجان برخلاف استانداردهای اخلاقی این مجمع عمل کرده‌اند. میشل نیکولتی، رئیس این مجمع به خبرنگاران گفته: «نمایندگان دخیل در این رسوایی به معلق کردن فعالیت‌هایشان دعوت شده‌اند تا یک کمیته مجمع پارلمانی شورای اروپا به بررسی وضعیت آنها به صورت مورد به مورد بپردازد.»
این گزارش تحقیقی متشکل از بیش از 200 صفحه توسط سه کارشناس شامل یک قاضی سابق فرانسوی به همراه رئیس انگلیسی سابق دادگاه حقوق بشر اروپا و یک قاضی سوئدی سابق این دادگاه تهیه شده است. انتشار این گزارش با افتتاح نشست بهاره مجمع پارلمانی شورای اروپا همراه شده است. این مجمع که قدرت قانونگذاری ندارد هر ساله به مدت چهار هفته در استراسبورگ نشست‌هایی دارد تا درباره دفاع از حقوق بشر یا مبارزه با فساد بحث و مذاکره کند.